Przejdź na WP

Karczochy, pory i cebula poprawiają sen i zmniejszają stres

Według najnowszych badań, osoby, które mają problemy ze snem i nie radzą sobie ze stresem, powinny jeść cebulę, pory i karczochy.

Naukowcy odkryli, że popularne warzywa mogą pomóc ludziom odpocząć i zregenerować siły, ponieważ umożliwią im jakościowy sen.

Co łączy te warzywa? Są one znane z wysokiego poziomu prebiotyków, czyli włókien dietetycznych, które działają jako pokarm dla pożytecznych bakterii żołądka.

Przełomowe nowe badania wykazały, że zawartość tych składników w karczochach, porach i cebuli przyczynia się do poprawy funkcji jelit poprzez wspomaganie wzrostu pożytecznych bakterii.

Ponadto wspomniane warzywa uwalniają produkty uboczne przemiany materii, które sprawiają, że mózg przezwycięża obawy i strach.

Wyniki badania są kolejnym dowodem istnienia związku pomiędzy bakteriami jelitowymi a ogólnym stanem zdrowia. Podczas gdy posiadamy już rozległą wiedzę na temat probiotyków, czyli żywych bakterii mających na celu poprawę stanu zdrowia jelita, to informacje na temat prebiotyków są nadal stosunkowo ubogie.

Karczochy są źródłem prebiotyków, które stanowią pożywienie dla bakterii jelitowych
Karczochy są źródłem prebiotyków, które stanowią pożywienie dla bakterii jelitowych (Shutterstock)

Aby przetestować ich działanie, zespół amerykańskich naukowców karmił trzytygodniowe samce szczurów standardową karmą lub pożywieniem, które zawierało prebiotyki. Gryzonie te są często wykorzystywane w badaniach naukowych ze względu na bliskie podobieństwo genetyczne i behawioralne do ludzi.

Następnie monitorowano temperaturę ciała gryzoni, poziom bakterii żołądka i cykle snu za pomocą badania aktywności mózgu.

Naukowcy z Uniwersytetu Kolorado Boulder wykazali, że po ekspozycji na czynniki stresujące szczury na diecie bogatej w prebiotyki spędziły więcej czasu w fazie REM, a więc w etapie snu charakteryzującym się gwałtownymi ruchami gałek ocznych.

To właśnie w czasie fazy REM występują marzenia senne, a także intensywna regeneracja organizmu.

ZOBACZ TAKŻE:

Wcześniejsze badania wykazały, że stres zmniejsza różnorodność zdrowych bakterii jelitowych i naturalne wahania temperatury ciała.

Jednak naukowcy odkryli, że szczury na diecie bogatej w prebiotyki były chronione przed tymi negatywnymi konsekwencjami.

Zwierzęta te utrzymały zdrową i zróżnicowaną florę bakteryjną jelit, a także normalne wahania temperatury ciała nawet po ekspozycji na stres.

W artykule opublikowanym w czasopiśmie "Frontiers in Behavioral Neuroscience" naukowcy powiedzieli, że dieta bogata w prebiotyki, rozpoczęta we wczesnym okresie życia, może przyczynić się do poprawy snu, wspierania flory bakteryjnej jelit i promowania optymalnego funkcjonowania mózgu, czyli również zdrowia psychologicznego.

7 naturalnych sproszkowanych substancji dobrych dla jelit
7 naturalnych sproszkowanych substancji dobrych dla jelit [8 zdjęć]

Wzdęcia, zaparcia, uczucie pełności w brzuchu – z tymi objawami zmagamy się obecnie bardzo często. Powody...

zobacz galerię

Jednak naukowcy zaznaczają, że jest zbyt wcześnie, aby polecić prebiotyczne suplementy jako pomoc w problemach ze snem.

Potrzebne są dalsze badania w celu potwierdzenia, że dieta bogata w prebiotyki może pomóc w zapewnieniu spokojnego snu lub ochraniać przed szkodliwymi skutkami stresu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy