Kawa a odchudzanie

Kawa jest najczęściej spożywanym napojem na świecie. Działa pobudzająco na układ nerwowy, przeciwdziała występowaniu różnych schorzeń. Zapewne wiele osób zadaje sobie pytania: czy kawa wspomaga odchudzanie? Czy kawę można pić w trakcie diety odchudzającej?

1. Właściwości kawy

Od wieków kawa jest znaną na świecie używką. Zawarta w kawie kofeina wykazuje działanie pobudzające, poprawia samopoczucie i znosi uczucie zmęczenia. Wiele osób twierdzi, iż zwiększa motywację, spostrzegawczość oraz koncentrację, zwłaszcza przy czynnościach monotonnych. Ponadto poprawia pamięć krótkotrwałą. W kawie zawartych jest około 7000 różnych związków, w tym flawonoidów, które korzystnie wpływają na zdrowie. Kwas chlorogenowy wykazuje silne właściwości antyoksydacyjne, neutralizuje wolne rodniki, które w bardzo dużych ilościach powstają w czasie intensywnego wysiłku fizycznego, zalecanego podczas odchudzania się. Ponadto kwas chlorogenowy zmniejsza wchłanianie glukozy w jelitach. Regularne spożywanie zielonej kawy (2 filiżanki dziennie) przyspiesza utratę tkanki tłuszczowej, gdyż kawa zielona zawiera więcej polifenoli w porównaniu do palonej. Ponadto ważny jest również sposób parzenia kawy. Najwięcej polifenoli zawiera kawa przygotowana w ekspresie ciśnieniowym oraz parzona po turecku. Kawa przyspiesza perystaltykę jelit, zapobiegając zaparciom. Ten fakt jest często wykorzystywany przez osoby będące na diecie odchudzającej. Kawa oraz polifenole w niej zawarte hamują powstawanie blaszki miażdżycowej, a tym samym zapobiegają miażdżycy oraz działają przeciwzapalnie. Kawa espresso poprawia procesy trawienia, poprzez zwiększenie wydzielania soku żołądkowego. Ze względu na ten fakt, osoby chorujące na wrzody żołądka i dwunastnicy nie powinny spożywać kawy, by nie zaostrzać objawów choroby.

Zobacz film: "Jak nie dać się oszukać i kupić dobrą żywność?"

2. Negatywne skutki picia kawy

Nadmierne picie kawy wykazuje negatywne działanie na zdrowie:

  • działa moczopędnie, powodując odwodnienie komórek;
  • zmniejsza wchłanianie żelaza i białka, dlatego osoby cierpiące z powodu anemii nie powinny pić więcej niż 1 filiżankę kawy na dzień;
  • wypłukuje magnez i wapń z organizmu, zaburzając tym samym pracę układu krążenia;
  • obecne w kawie kafestol i kahweol zwiększają poziom cholesterolu we krwi oraz drażnią przewód pokarmowy.

Ponadto kofeina zawarta w kawie przenika przez łożysko, a tym samym do płodu. W badaniach klinicznych zaobserwowano, że nadmierne picie kawy zwiększa ryzyko obumarcia płodu i poronienia, dlatego też kobiety w ciąży powinny unikać spożywania kawy.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!