Kawa i herbata z dodatkami mogą przyczyniać się do nadwagi

Liczne badania udokumentowały potencjalne korzyści zdrowotne wynikające z picia kawy, takie jak zapobieganie demencji, chorobom serca i licznym nowotworom. Jednak, jak wynika z nowej analizy, słodząc ten napój, ograniczamy jego profilaktyczne właściwości.

1. Cukier i śmietanka to najczęstsze dodatki

Analiza zwyczajów prawie 20 000 osób dorosłych wskazuje, że około 2/3 ludzi pijących kawę i 1/3 preferujących herbatę dodaje do filiżanki cukier, śmietanę, aromatyzowane syropy i inne substancje o wysokiej kaloryczności.

Współautor badania, prof. Ruopeng An z Uniwersytetu Illinois w Urbana-Champaign, obliczył, jak dodatki te podnoszą dzienne spożycie kalorii. Naukowcy przedstawili swoje wyniki w czasopiśmie „Public Health”.

Według zaleceń żywieniowych mężczyźni w wieku od 18 do 55 lat, którzy są umiarkowanie aktywni fizycznie, powinni spożywać około 2 600-2 800 kalorii dziennie, podczas gdy umiarkowanie aktywne kobiety w tym samym wieku powinny dostarczać ich 2 000-2 200.

Brak równowagi energetycznej, czyli sytuacja, gdy spożywamy więcej kalorii niż spalamy, może prowadzić do nadwagi i otyłości.

Kawa i herbata mogą być bardzo zdrowe, ale bez  dodatków
Kawa i herbata mogą być bardzo zdrowe, ale bez dodatków (Shutterstock)

Wytyczne żywieniowe uwzględniają kawę i herbatę jako elementy zdrowej diety, jednak zaznaczają, że kalorie pochodzące z dodatków, takich jak cukier czy śmietanka, powinny być uwzględniane w dziennym bilansie kalorycznym.

"W przeciwieństwie do innych popularnych napojów, w tym alkoholu i produktów gazowanych, które są zwykle spożywane bez dodatków, wiele osób woli pić kawę i herbatę ze słodzikiem i śmietanką. Te dodatki to przeważnie bomby kaloryczne i tłuszczowe, ubogie w wartości odżywcze" - zauważają autorzy badania.

2. Kilkadziesiąt kalorii więcej każdego dnia

Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące 13 185 osób dorosłych, które piły kawę i 6 215 spożywających herbatę w ciągu 24 godzin przed badaniem.

5 posiłków, które dadzą ci więcej energii niż kawa
5 posiłków, które dadzą ci więcej energii niż kawa [6 zdjęć]

Statystyczny Polak zużywa ponad trzy kilogramy kawy rocznie, a to oznacza, że pije więcej niż jedną filiżankę...

zobacz galerię

Wyniki wskazują, że 51,4 proc. badanych spożyło tego dnia co najmniej jedną kawę, a 25,8 proc. - herbatę. 67,5 proc. wielbicieli pierwszego napoju i 33,4 proc. drugiego wypiło go z dodatkami.

Kawosze preferowali cukier, śmietanę lub ich substytuty oraz mleko o obniżonej zawartości tłuszczu. Z kolei wśród pijących herbatę najpopularniejsze były: cukier, jego zamienniki, miód oraz mleko o obniżonej zawartości tłuszczu.

Następnie naukowcy sprawdzili, ile dodatkowych kalorii wnosiły te wzbogacacze smaku. Zespół odkrył, że w porównaniu z dorosłymi, którzy pili czarną kawę, ci, którzy stosowali środki słodzące, śmietankę i inne dodatki, spożywali średnio o 69 kalorii dziennie więcej. Około 60 proc. tych kalorii pochodziło z cukru, podczas gdy większość pozostałych stanowiły tłuszcze.

Przeczytaj koniecznie

Wśród pijących herbatę, osoby, które stosowały dodatki spożywały średnio o 43 kalorie na dobę więcej w porównaniu z tymi, które piły "czysty" napój. Prawie 85 proc. kalorii pochodziło z cukru.

Choć naukowcy przyznają, że liczba kalorii pochodzących z dodatków jest niewielka, jeżeli są spożywane kilka razy dziennie, mogą przyczynić się do nadwagi.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy