Każda godzina biegania to dodatkowe 7 godzin życia

Najnowsze badanie wykazało, że bieganie to skuteczny sposób na dłuższe życie - niezależnie od tempa aktywności. Aby zaobserwować pozytywne skutki, wystarczy biegać raz w tygodniu.

Badanie, przeprowadzone na Uniwersytecie Stanowym Iowa przyjrzało się danym uzyskanym w Instytucie Coopera w Teksasie, a także innym analizom skupiającym się na związku pomiędzy ćwiczeniami a śmiertelnością. Okazało się, że wszystkie wyniki wskazują na ogromne korzyści, jakie przynieść może regularne bieganie.

W przypadku osób, które zaczynały biegać, ryzyko przedwczesnej śmierci spadało o 40 proc. niezależnie od tempa czy pokonywanego dystansu. Związek ten był widoczny nawet wtedy, gdy naukowcy wzięli pod uwagę inne czynniki wpływające na śmiertelność, takie jak palenie, picie alkoholu lub historia problemów zdrowotnych, w tym otyłości.

Zobacz film: "Jak ubrać się na jogging jesienią i zimą?"

Trzy lata temu ten sam zespół przeprowadził badanie, w którym udział wzięło ponad 55 000 dorosłych osób - stwierdził, że bieganie przez siedem minut dziennie może zmniejszyć ryzyko śmierci z powodu chorób serca.

Bieganie może sprawić, że będziemy żyć dłużej
Bieganie może sprawić, że będziemy żyć dłużej (Shutterstock)

Współautor najnowszej analizy, dr Duck-chul Lee, profesor kinezjologii na Uniwersytecie Stanowym Iowa, powiedział, że wskutek wcześniejszych doniesień pojawiło się wiele pytań o inne formy aktywności, jak np. chodzenie. Z drugiej strony, długodystansowi biegacze pytali, czy z aktywnością można przesadzić - czy na pewnym etapie bieganie może doprowadzić do śmierci.

Po przeanalizowaniu danych naukowcy stwierdzili, że biegając zyskujemy więcej czasu niż go tracimy.

10 powodów, aby biegać
10 powodów, aby biegać [10 zdjęć]

Jeśli zależy ci na zrzuceniu zbędnych kilogramów, włóż wygodne buty i idź pobiegać. 30 minut biegania...

zobacz galerię

W badaniu Instytutu Coopera uczestnicy biegali średnio dwie godziny tygodniowo. W ciągu 40 lat daje to łącznie prawie 6 miesięcy. Jednak perspektywa życia dłuższego o ponad 3 lata rekompensuje wysiłek włożony w treningi.

Naukowcy stwierdzili również, że gdyby każda niebiegająca osoba, która była częścią analizowanych badań, zaczęła uprawiać sport, liczba wszystkich zgonów wśród uczestników spadłaby o 16 proc., a śmiertelnych ataków serca - o 25 proc.

Uznaje się, że również inne rodzaje ćwiczeń korzystnie wpływają na długość życia. Nawet spacerowanie i jazda na rowerze zmniejszały ryzyko przedwczesnej śmierci o około 12 proc.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Co kryje się za związkiem biegania z długowiecznością? Dr Lee sugeruje, że sport zwalcza wiele czynników zwiększających ryzyko wczesnej śmierci, w tym wysokie ciśnienie krwi i nadmiar tłuszczu w organizmie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!