Kendall Jenner walczy z napadami lęku

Życie Kendall Jenner jest wypełnione sesjami fotograficznymi, okładkami Vogue, wystąpieniami na czerwonym dywanie i tropikalnymi wycieczkami, ale kiedy opada kurtyna, z dala od kamer i blichtru, Kendall musi radzić sobie z lękiem, problemem psychicznym, który dotyka wielu dorosłych.

1. Nieznośny lęk

"Lęk był ogromnym utrudnieniem dla mnie w tym ostatnim roku (i nie pomagało to, że miałam zapewnione bezpieczeństwo), ale myślę, że w końcu nauczyłam się radzenia sobie" – napisała niedawno na swoim profilu 21-letnia modelka.

W osobnym poście bardzo szczegółowo opisała jeden z napadów lęku - "Miałem kiedyś naprawdę zły atak kiedy leciałam samolotem i po prostu musiałem go przetrwać. Czułem, że moje serce bije milion razy na minutę, a ja zdrętwiałam" - napisała.

Zaburzenia lękowe to poważny problem psychiczny. Należą do grupy zaburzeń nerwicowych. Mają wpływ na zachowanie i komfort życia, ale też na zdrowie fizyczne.

Kendall Jenner radzi sobie z napadami lęku za pomocą ćwiczeń oddechowych
Kendall Jenner radzi sobie z napadami lęku za pomocą ćwiczeń oddechowych

Często łączą się z innymi zaburzeniami psychicznymi, np. z depresją, uzależnieniami lub zaburzeniami odżywiania.

Zaburzenia lękowe powodowane są przez uwarunkowania biologiczne (np. genetyczne), ale też przez styl życia i indywidualne czynniki. Według szacunków, na zaburzenia lękowe może cierpieć prawie 10 proc. ludzkości. W cięższych stanach, można je leczyć za pomocą środków farmaceutycznych. Pomocna jest też psychoterapia.

5 częstych objawów zaburzeń lękowych
5 częstych objawów zaburzeń lękowych [6 zdjęć]

Każdy człowiek przeżywa chwile niepokoju. Może to być spowodowane nową pracą, ślubem czy wizytą u dentysty....

zobacz galerię

2. Przy zwalczaniu lęku pomocne są ćwiczenia oddechowe

Jenner mówi dalej, że stara się "zapobiegać atakom lękowym, przenosząc swój umysł gdzieś indziej". Kluczowe są też ćwiczenia oddechowe. „Ćwiczenia te są zalecane przez ekspertów jako naturalny środek, który ma łagodzić niepokój.

Zbawienny wpływ ten metody został udowodniony naukowo. Gdy ktoś zaczyna brać szybsze, bardziej płytkie oddechy, jednocześnie zwiększa reakcję stresową organizmu” - wyjaśnia Patricia Gerbarg, profesor psychiatrii klinicznej na Uniwersytecie Medycznym w Nowym Jorku. Spowolnienie oddechu do około pięciu wdechów i wydechów na minutę pomaga uspokoić się i wrócić do normalnego stanu.

Zobacz także

Pionier medycyny integracyjnej Andrew Weil opracował techniki, która ma pomóc w opanowaniu niepokoju. Polega ona na tym, by zrobić całkowity wydech przez usta, a następnie wciągnąć powietrze przez nos, licząc przy tym do czterech. Później trzeba wstrzymać oddech na siedem sekund i wypuścić ustami licząc do ośmiu.

Badania pokazują, że odpowiednia technika oddychania może również pomóc poprawić koncentrację, zwiększyć próg bólu, sprawić, że treningi będą bardziej efektywne i pomoże szybciej zasnąć. Zatem, jeżeli masz problem z kontrolowaniem stresu, skup się na oddechu.

Zaburzenia lękowe dzielą się na kilka grup. Jednym z typów jest fobia społeczna (w tym przypadku chory odczuwa silny lęk przed większością kontaktów i sytuacji społecznych), agorafobia czy zaburzenia obsesyjno-kompulsywne.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy