Kontrola wagi z wykorzystaniem technik terapii poznawczo-behawioralnej

Wiele osob zadaje sobie pytania: „Dlaczego mimo stosowania diet nie udaje mi się trwale schudnąć?”. Innymi słowy: co niedobrego jest w tych wszystkich szeroko propagowanych cudownych sposobach na osiągnięcie właściwej wagi? Przeanalizowanie (nawet tylko pobieżne) różnych zaleceń i diet pozwala zauważyć jedną podstawową zależność: każda z tych propozycji dotyczy jedynie wprowadzania zmian w zachowaniu. Nakazuje np. wyeliminować węglowodany, znacznie ograniczyć spożywanie tłuszczow, nierzadko zawiera też elementy głodowki. [...] Tymczasem mądre rozwiązanie problemu jedzenia i nadwagi wymaga czegoś innego. Przede wszystkim – zrozumienia mechanizmów własnych działań i zachowań, a następnie przekształcenia ich w takie, ktore będą służyć zdrowym nawykom i sposobom kontroli wagi.

1. Krok po kroku do pożądanej wagi i wymarzonej sylwetki

Krok 1. Zrozumienie własnych nawyków jedzeniowych

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Zacznij obserwować, jak często jesz, w jakich ilościach i – co najważniejsze – z jakimi emocjami i myślami wiąże się u ciebie wystąpienie potrzeby jedzenia.

Krok 2. Praca z przekonaniami na temat odchudzania się i jedzenia

Gdy myślisz o odchudzaniu się i zmienianiu nawykow żywieniowych, czujesz przede wszystkim lęk przed tym, że znow się nie uda? A może złość, że po raz kolejny musisz robić coś, czego nie chcesz, i rezygnować z przyjemności? Dopóki tak jest, dopóty zrzucanie zbędnych kilogramow okazuje się bardzo trudne. Odchudzanie się i dbanie o siebie to przyjemność, nie kara – tylko takie myślenie może cię przybliżyć do sukcesu.

Przykłady przekonań związanych z jedzeniem, które utrudniają kontrolę wagi:

  • Jeśli zaraz czegoś nie zjem, to zwariuję.
  • Nie potrafię sobie odmowić jedzenia, po prostu muszę jeść.
  • Jedzenie jest jedyną przyjemnością w moim życiu.
  • Jedyne, co mi zostało, to jedzenie, nie będę sobie tego odmawiać.
  • Jeśli zaraz czegoś nie zjem, to zemdleję lub upadnę.

Krok 3. Sprawdź swoją motywację do odchudzania się i kontrolowania wagi

Zbadanie własnej motywacji do schudnięcia i kontrolowania wagi w dużym stopniu przyczynia się do ostatecznego sukcesu. Warto więc pamiętać o kilku zasadach:

  • Odrzuć wszystkie powody, ktore opierają się na poczuciu winy, np. „Muszę schudnąć, bo inaczej zawsze będę wyglądać jak wieloryb”.
  • Powody do schudnięcia formułuj w kategoriach pozytywnych, np. „Gdy schudnę, będę się lepiej czuć i mniej się męczyć. Łatwiej mi będzie kupować ubrania”.
  • Szczerze przyznaj, że odchudzanie wiąże się z wyrzeczeniami, np. „Aby schudnąć, będę musiał znacznie ograniczyć ilość spożywanych słodyczy, wiem jednak, że temu podołam, bo utrata wagi jest dla mnie naprawdę ważna”.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!