Trwa ładowanie...

Koronawirus. GIS opublikował listę najczęściej zadawanych pytań dotyczących zakażenia SARS-CoV-2

Koronawirus. GIS opublikował listę najczęściej zadawanych pytań dotyczących zakażenia SARS-CoV-2
Koronawirus. GIS opublikował listę najczęściej zadawanych pytań dotyczących zakażenia SARS-CoV-2 (East News)

Choć pandemia trwa już 9 miesięcy, szczegóły związane z zachorowaniem na COVID-19 dla wielu wciąż pozostają niewiadomą. Główny Inspektorat Sanitarny opublikował listę najczęściej zadawanych na infolinii pytań dotyczących zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2.

spis treści

1. Co robić, jeśli zauważę u siebie objawy COVID-19?

Przy wystąpieniu objawów typowych dla zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2, w pierwszej kolejności należy skontaktować się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) za pośrednictwem teleporady. Wówczas lekarz może zlecić test na koronawirusa.

Jeżeli wybrany lekarz pierwszego kontaktu akurat nie dyżuruje, przychodnia kieruje do lekarza dyżurnego, który go w tym momencie zastępuje i ma prawo wystawić zlecenie na wykonanie testu.

Zobacz film: "Koronawirus. Prof. Tomasiewicz: "Problem jest w liczbie zlecanych testów""

GIS podkreśla, że w przypadku bardzo złego samopoczucia należy niezwłocznie zadzwonić na 112 i koniecznie poinformować o prawdopodobieństwie wystąpienia COVID-19. Do czasu wykonania testu powinniśmy traktować się jako osoba zarażona – to znaczy:

  • poddać się samoizolacji,
  • przestrzegać zasad higieny i społecznego dystansu,
  • nie wychodzić z domu bez potrzeby.

2. Otrzymałem zlecenie na test koronawirusa. Co dalej?

Przy wystąpieniu objawów, które kwalifikują do testu na koronawirusa, lekarz POZ wystawi skierowanie na test.

Aby wykonać test, należy się do niego przygotować. Należy zabrać ze sobą dokument tożsamości ze zdjęciem i swoim nr PESEL (jeśli go posiadasz), przestrzegać zasad higieny i społecznego dystansu.

Minimum 2 godziny przed badaniem nie wolno:

  • spożywać posiłków,
  • pić,
  • żuć gumy,
  • płukać jamy ustnej i nosa,
  • myć zębów,
  • przyjmować leków,
  • palić papierosów.

Pobranie wymazu do wykonania testu następuje w mobilnym punkcie pobrań (lista takich miejsc jest dostępna na stronie GIS-u). Pacjentom, którzy nie są samodzielni, test wykonuje się w domu. Takie zapotrzebowanie należy zgłosić na infolinii pod numerem telefonu +48 22 25 00 115. Operatorzy infolinii przekażą zgłoszenie do odpowiedniej wojewódzkiej stacji epidemiologicznej. Po takim zgłoszeniu należy czekać na wyznaczenie terminu przyjazdu karetki wymazowej.

Warto wiedzieć, że w mobilnych punktach pobrań nie ma możliwości umówienia się na konkretną godzinę. Pacjenci są przyjmowani według kolejności przybycia. Jeśli nie masz samochodu, lekarz poinformuje cię o najbliższej placówce z wymazami.

GIS przypomina, że badanie należy wykonać jak najszybciej od uzyskania zlecenia. Od dnia po zleceniu testu przez lekarza POZ (nawet jeśli czekasz na test kilka dni), podlegamy 10-dniowej kwarantannie.

Istnieje jednak prawo opuszczenia miejsca jej odbywania na czas pobrania wymazu oraz dojazdu do punktu mobilnego i z powrotem do domu. W innych przypadkach opuszczanie domu jest zakazane.

3. Jak dowiedzieć się, jaki jest wynik testu? Co dalej zrobić, jeśli wynik jest pozytywny?

Wyniki badania są dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta. O wyniku testu nie informują pracownicy infolinii NFZ.

O pozytywnym wyniku testu informuje także lekarz rodzinny. Wówczas pacjent otrzyma informację o dalszej formie leczenia, którą może być:

  • rozpoczęcie izolacji domowej,
  • skierowanie do szpitala,
  • rozpoczęcie izolacji w izolatorium (w izolatoriach mają przebywać m.in. osoby, które nie mogą odbyć kwarantanny w domu, gdyż narażałyby w ten sposób na zakażenie koronawirusem najbliższych).

4. Ile trwa kwarantanna?

Jak informuje GIS, od momentu uzyskania pozytywnego wyniku testu, należy poddać się izolacji w domu. W przypadku pacjenta bezobjawowego trwa ona 10 dni. Informacja o okresie trwania izolacji znajdzie się także w Internetowym Koncie Pacjenta.

Po 7 dniu izolacji, ale nie później niż w jej 10 dniu, z pacjentem skontaktuje się także lekarz rodzinny, aby sprawdzić stan zdrowia i w przypadku utrzymujących się objawów wydłużyć okres izolacji.

Należy się również spodziewać kontaktu z Inspekcji Sanitarnej, która przeprowadzi z zakażonym wywiad epidemiologiczny w celu ustalenia osób, które mogły ulec zakażeniu w wyniku kontaktu z pacjentem.

Listę osób, z którymi zakażony miał bliski kontakt w ciągu ostatnich 14 dni, może również podać za pomocą formularza zgłoszeniowego na stornie www.gov.pl oraz na Infolinii Centrum Kontaktu: 22 25 00 115.

Jeżeli jednak zakażony poczuje się gorzej, niezwłocznie musi udać się do szpitala lub wezwać karetkę, dzwoniąc na nr 112.

Jeżeli zakażony jest poddany izolacji domowej, nie musi uzyskiwać eZLA. ZUS posiada dostęp do danych w systemie EWP i udostępni je pracodawcy. Na tej podstawie zostanie wypłacone należne świadczenie.

5. Wykonałem test prywatnie i mam wynik pozytywny. Czy muszę to gdzieś zgłaszać?

Nie ma obowiązku zgłaszania pozytywnego wyniku testu na koronawirusa. Wynik testu wykonanego prywatnie będzie dostępny w Internetowym Koncie Pacjenta, w momencie, kiedy laboratorium wpisze wynik do systemu EWP. GIS przypomina, że w przypadku pozytywnego wyniku testu pacjent jest objęty izolacją.

6. Mam wynik negatywny. Kiedy zostanie zdjęta kwarantanna?

Negatywny wynik testu na COVID-19 automatycznie zwalnia z przebywania na kwarantannie. Mimo wszystko należy zachować dotychczasowe środki ostrożności i higieny.

7. Nadal oczekuję na wynik testu, a mój stan się pogarsza. Co powinienem zrobić?

Wówczas należy udać się do szpitala lub wezwać karetkę, dzwoniąc na nr 112. Koniecznie trzeba wcześniej poinformować, że możesz być zakażony COVID-19.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze