Trwa ładowanie...

Koronawirus. Polska Akademia Nauk przypomina, że odpowiednie nawyki, takie jak zdrowa dieta, mogą wzmocnić odporność

Naukowcy z Polskiej Akademii Nauk opublikowali raport obalający mity na temat odporności organizmu na wirusy. Przypominają przy tym, że odporność wzmacniana jest zdrowymi nawykami – odpowiednią ilością snu, zdrową dietą i dbaniem o higienę. Gotowe preparaty, które są dostępne np. w aptece, nie są w stanie poprawić naszej odporności zdaniem PAN.

1. Jak ochronić się przed koronawirusem? Zalecenie lekarzy

Zalecenia zostały wydane w specjalnej publikacji, która pojawiła się na stronie internetowej PAN. Dokument zatytułowano "Koronawirus: zalecenia immunologów". Pod opracowaniem podpisali się: prof. dr hab. n. med. Dominika Nowis (Zakład Medycyny Genomowej, Warszawski Uniwersytet Medyczny) oraz prof. dr hab. n. med. Jakub Gołąb (Zakład Immunologii, Warszawski Uniwersytet Medyczny).

Zobacz także: Wszystko, co musisz wiedzieć o koronawirusie

W dokumencie można odnaleźć informacje dotyczące skuteczności zażywania preparatów mających wspomóc ludzki organizm w walce z infekcjami wirusowymi. Naukowcy piszą w nim wprost "nie istnieją żadne leki, które mogłyby wzmocnić odporność człowieka i uchronić go przed zakażeniem". Lekarze przypominają, że nasza odporność jest wypadkową naszych codziennych nawyków. Jednym z najważniejszych czynników ją kształtujących jest nasza dieta.

2. Jak wzmocnić odporność za pomocą diety?

Lekarze przypominają oczywiście o odpowiedniej higienie rąk, unikaniu skupisk ludzi, odpowiedniej dawce wysiłku fizycznego, a także o zachowaniu czystości w miejscu, gdzie przygotowujemy posiłki. Immunolodzy zachęcają również do przemyślenia tego, co jemy. Lekarze proponują ograniczenie spożywania mięsa. Zalecają również, by unikać konsumpcji surowego mięsa lub mleka.

Zobacz także: Zasady diety wegańskiej

Wśród zalet diety roślinnej można wymienić zwiększenie podaży błonnika, czy nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nie zaśmiecamy organizmu produktami przetworzonymi, które zazwyczaj wspomagane są konserwantami lub dosładzane cukrem.

3. Dla kogo dieta roślinna?

To kolejny raz, kiedy Polska Akademia Nauk zabiera głos w sprawie różnych form diet roślinnych. W swoim facebookowym poście z grudnia ubiegłego roku Akademia przypomniała, czym różnią się różne diety roślinne, a także, które z nich wymagają dodatkowej suplementacji.

Zobacz także: Jak wygląda jadłospis przy diecie roślinnej?

Lekarze przypominają, że osoby chcące odrzucić produkty pochodzenia mięsnego muszą liczyć się z problemami z pokrywaniem zapotrzebowania na białko, niektóre witaminy i składniki mineralne. Korzystną stroną diet wegetariańskich są natomiast składniki działające prozdrowotnie, takie jak: nienasycone kwasy tłuszczowe, sterole roślinne, błonnik pokarmowy oraz witaminy E, C i inne antyoksydanty. Pełną treść komunikatu można przeczytać w tym miejscu.

Zobacz także: Czy na diecie wegańskiej można schudnąć?

Dołącz do nas! Na wydarzeniu na FB Wirtualna Polska - Wspieram Szpitale - wymiana potrzeb, informacji i darów będziemy na bieżąco informować, który szpital potrzebuje wsparcia i w jakiej formie.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.