Korzystanie z mediów online jest silnie uzależnione od naszych genów
Korzystanie z mediów online, takich jak portale społecznościowe i różnego rodzaju gry może być silnie uzależnione od naszych genów, jak wynika z nowego badania przeprowadzonego przez naukowców z Kings College w Londynie.
Dostęp i zaangażowanie w mediach internetowych rośnie z niespotykaną dotąd szybkością, ale także odgrywa coraz ważniejszą rolę w rozwoju i doświadczeniu ludzi we wszystkich grupach wiekowych.
Mimo to, ludzie w różny sposób i z różną częstotliwością korzystają z mediów online a naukowcy chcą dowiedzieć się, dlaczego ludzie różnią się tak bardzo pod tym względem. Na przykład, czy różnice w uwarunkowaniach genetycznych między ludźmi wpływają na ich zaangażowanie w mediach internetowych?
Opublikowane w czasopiśmie „PLoS ONE” badanie opisywało użytkowanie mediów internetowych wśród ponad 8500 16-letnich bliźniaków z Twins Early Development Study (TEDS).
Badanie porównywało identyczne bliźnięta (które podzielają 100 procent swoich genów) i nieidentyczne bliźnięta (którzy podzielają 50 procent swoich genów). Naukowcy byli w stanie oszacować względny udział genów na indywidualne różnice w korzystaniu z mediów online, w tym z gier służących rozrywce i edukacji, portali społecznościowych i czatów.
Dziedziczność była istotna dla czasu spędzanego na wszystkich rodzajach mediów internetowych, w tym tych dotyczących rozrywki (37 procent), edukacji (34 procent), gier online (39 procent) i social networking (24 procent).
Dziedziczność określa, w jakim stopniu różnice między dziećmi - w tym przypadku różnice w korzystaniu z mediów online - można przypisać dziedzicznym czynnikom genetycznym, a nie skutkom ich otoczenia.
Ponadto, różne czynniki środowiskowe stanowiły przyczynę prawie dwóch trzecich różnic między ludźmi w użytkowaniu z mediów online. Unikalne czynniki środowiskowe mogą stanowić różnice w dostępie do źródeł mediów w obrębie rodziny.
Chodzi tu głównie o przypadki, w których dziecko nie posiada własnego telefonu komórkowego lub kiedy jego korzystanie z mediów jest kontrolowane przez rodziców.
"Nasze odkrycia są sprzeczne z popularnymi teoriami, które zwykle traktują media jako zewnętrzny podmiot, który ma pewien wpływ - dobry albo zły na konsumentów.
Stwierdzenie, że różnice w DNA znacząco wpływają na to, jakie są interakcje ludzi z mediami stawia zupełnie nowy pogląd na wiedzę dotyczącą wpływu mediów na człowieka” – powiedział Žiada Ayorech, główny autor badania z Instytutu Psychiatrii Psychologii i Nauk Neurologicznych w Kings College w Londynie.
"Kluczowym elementem tej korelacji jest fakt, że wybory ludzi dotyczące korzystania z mediów są silnie związane z ich skłonnościami genetycznymi” – powiedział Robert Plomin, główny autor badania, naukowiec z IoPPN w King College w Londynie.
Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.