Opracowano kryteria dobrego snu

Sen jest nieodłączoną częścią naszego życia. To nic nowego - jest on fizjologiczną czynnością, która warunkuje zachowanie homeostazy. Każdy z nas miał kiedyś problemy ze snem. Powodów takiej sytuacji może być wiele - stres, zmęczenie, używki czy też choroby.

Generalnie rzecz biorąc, każda czynność dnia codziennego może w jakiś sposób oddziaływać na sen. Co to znaczy dobrze spać? Dla jednej osoby wystarczą trzy godziny snu, dla kogoś innego niezbędne jest na przykład dziewięć godzin. Instytucja jaką jest The National Sleep Foundation, określiła kluczowe dane, określające pewne ramy, które powinne być spełnione jeśli mówimy o śnie, którego jakość jest wysoka.

A wysoka jakość snu to lepsza regeneracja dla organizmu i bardziej efektywny wypoczynek. Normy zostały ustalone przy użyciu specjalnych urządzeń analizujących. Jakie są wnioski autorów? Spanie przez większość czasu w łóżku (przynajmniej 85 procent całego czasu), zasypianie w ciągu 30 minut, niewstawanie w nocy więcej niż jeden raz i brak przebudzeń od czasu zaśnięcia – przynajmniej przez 20 minut. Powyższe dane zostały zatwierdzone przez wiele organizacji i stowarzyszeń z kręgu medycznego.

Jakie są kryteria zdrowego snu?
Jakie są kryteria zdrowego snu?

Opracowanie „wytycznych” dobrego snu nie wzięło się bez powodu. Coraz większa ilość osób korzysta z różnego rodzaju urządzeń dokonujących analizy jakości, długości oraz określenia poszczególnych faz snu. Zastosowanie pewnych wytycznych w połączeniu z urządzeniami lub aplikacjami da znacznie większą ilość informacji na temat tego jak nasz sen wygląda, oraz czy ewentualnie konieczna jest jakaś terapia w tym zakresie.

Według niedawnych badań prowadzonych przez tą samą instytucję, dowiedziono, że nawet 27 procent ludzi zasypia dłużej niż 30 minut. Opracowanie właściwych norm dotyczących snu, przybliży naukowców jeszcze bardziej do stworzenia definicji „zdrowego snu”. Z pewnością dla wielu osób, przedstawione normy, nie znajdują odzwierciedlenia w ich codziennym życiu i przyzwyczajeniach związanych z snem.

Zalety zdrowotne spania na lewym boku
Zalety zdrowotne spania na lewym boku [6 zdjęć]

Sen ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Pozwala na doskonałą regenerację...

zobacz galerię

Pamiętajmy jednak, że nasze przyzwyczajenia nie konieczne są dobre i pewne kwestie dobrze jest zmienić. Chociaż nie jedna osoba może stwierdzić, że sen to strata czasu, to jest to stwierdzenie, które nie może być prawdziwe. Niestety tendencja jest spadkowa i według niektórych badań, każde społeczeństwo śpi coraz mniej.

Jakie są konsekwencje zbyt małej ilości snu? Tak naprawdę może być ich bardzo wiele – przewlekłe zmęczenie to oczywista kwestia związana z małą ilością przespanych godzin. Kolejnym aspektem są bóle głowy, obniżona odporność, kłopoty z pamięcią, zwiększone ryzyko wystąpienia depresji. To tylko niektóre konsekwencje zbyt małej ilości snu. Nigdy nie mówmy w takim razie, że sen to strata czasu. To czas dla nas, dla naszego ciała i umysłu – śpiąc dbamy o siebie!

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!