Ksylitol – zdrowszy zamiennik cukru

Ksylitol, czyli cukier brzozowy, odkryto pod koniec XIX wieku w Finlandii. To substancja wytwarzana z kory fińskich brzóz, idealny zamiennik dla białego cukru. Ma niski indeks glikemiczny i mało kalorii. Czy ksylitol jest jednak dla każdego?

Zobacz film: "Dziennikarka przeprowadziła eksperyment - postanowiła całkowicie odstawić cukier"

1. Cukier z brzozy

- Ksylitol to doskonały zamiennik cukru pozyskiwany z kory brzozy. W przeciwieństwie do wielu innych słodzików (np. stewii) nie różni się praktycznie smakiem od białego cukru. Zawiera o 40 proc. mniej kalorii niż cukier. 1 g dostarcza tylko 2,4 kcal, a biały cukier - 4,1 kcal – tłumaczy Joanna Skałecka, dietetyczka i autorka bloga "Trenerka zdrowej diety".

Jak dodaje ekspertka, ksylitol metabolizowany jest z bardzo niewielkim nakładem insuliny. - Dzięki temu jest bezpieczny również dla cukrzyków. Indeks glikemiczny jest aż 14-krotnie niższy od białego cukru – mówi.

Ksylitol to nie tylko ukochany przez nas słodki smak. To również, co zaskakujące, substancja posiadająca wiele wartości zdrowotnych. Poprzez działanie bakteriobójcze wzmacnia naszą odporność, nie powoduje problemów z zębami, a wręcz pomaga w zachowaniu ich stanu.

Zapobiega też parodontozie i przywraca odpowiednie pH jamy ustnej. Tak wynika z badań opublikowanych w "Journal of American Dental Associaton". Naukowcy twierdzą również, że ksylitol stosowany regularnie przyspiesza leczenie zajadów, nawracających zaparć czy chorób wywołanych bakteriami typu Helicobacter pylori czy Candida.

Zobacz także:

2. Zamiennik nie dla wszystkich

- Stosując go po raz pierwszy, należy robić to z umiarem. Zaczynamy od niewielkich ilości - nie przekraczajmy więcej niż 15 g, czyli ok. 3 łyżeczek dziennie. Większa dawka może wywołać działanie przeczyszczające.

Ten zamiennik nie powinien być stosowany przez osoby cierpiące na zespół jelita drażliwego. Należy go również bardzo uważnie wprowadzać do diety dzieci. Wiele publikacji zaleca, by nie podawać go dopiero po 3. roku życia – dodaje dietetyczka.

Ksylitol pozytywnie wpływa także na układ kostny. To dzięki jego obecności w codziennej diecie organizm przyswaja więcej wapnia. Właśnie dlatego z jego zalet powinny korzystać osoby chorujące na osteoporozę i dzieci powyżej trzeciego roku życia, które rosną.

3. Słodycz w diecie

Chociaż Światowa Organizacja Zdrowia nie wskazała maksymalnej dziennej dawki spożywania ksylitolu, nie należy go jeść łyżkami. Zbyt częste spożywanie substancji może spowodować zatrzymanie gazów w jelitach i biegunki.

Ksylitol pasuje do herbaty, kawy czy do wypieków. Producenci dodają go też do gotowych deserów, gum do żucia, słodyczy, dżemów, sosów czy do alkoholi.

Cukier niszczy twoją skórę
Cukier niszczy twoją skórę [6 zdjęć]

Warto pamiętać, że glikacja białek nie jest powodowana jedynie przez oczyszczony cukier – owoce, warzywa...

zobacz galerię

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy