Które suplementy diety na osteoporozę wybierać?

Osteoporoza to choroba metaboliczna kości, która osłabia ich mikrostrukturę, wywołuje ubytek masy kostnej i zwiększa podatność na złamania. Istotą problemu jest tu zaburzenie równowagi pomiędzy resorpcją a procesem tworzenia się kośćca. Częściej zapadają na nią kobiety, jednak gdy dolegliwość dotknie mężczyzn, zgon w wyniku powikłań po złamaniach osteoporotycznych zagraża im w większym stopniu.

Skuteczna profilaktyka oraz walka z osteoporozą opiera się na właściwym zadbaniu o czynniki żywieniowe, hormonalne oraz zdrową aktywność ruchową. Przy czym ruch przyczynia się do zwiększenia masy kostnej nawet o 1-2%. Logika nakazuje dostarczyć organizmowi wszystkich składników, koniecznych do zachowania prawidłowego metabolizmu tkanki kostnej, oraz zminimalizować te, które zakłócają jego przebieg. Pomaga w tym odpowiednio wyważona suplementacja diety w wapń i witaminę D. Dodatkowo istotne okazują się również witaminy B6, C i K, cynk, magnez, mangan, miedź, krzem, kwas foliowy oraz stront.

Zobacz film: "Polacy żyją aż 7 lat krócej niż Szwedzi"

1. Witamina D na osteoporozę

Problemy z kośćmi
Problemy z kośćmi

Na rynku dostępnych jest mnóstwo suplementów diety. Nie brakuje również takich na osteoporozę. Suplementy...

zobacz galerię

Zgodnie z aktualnymi badaniami naukowymi zwiększenie spożycia

witaminy D zmniejsza ryzyko złamań u starszych osób o 25%. Ona sama jest wytwarzana w naturalny sposób poprzez wystawione na działanie promieniowania słonecznego ciało człowieka. Mimo wszystko zaleca się uwzględnianie tego składnika podczas konstrukcji osobistego jadłospisu, nawet w przypadku osób z ciemną skórą. Dzienne spożycie powinno mieścić się w granicach 5 (RDI) – 50 µg. Jej dobroczynny wpływ polega na zwiększeniu wchłaniania wapnia, który stanowi główny budulec kości. Mechanizmy działania tych dwóch składników na omawianej płaszczyźnie są ze sobą skojarzone.

2. Wapń na osteoporozę

Co ciekawe, zalecane dzienne spożycie wapnia różni się w zależności od wielu determinantów, do których zalicza się geograficzny region zamieszkania oraz zwyczaje konsumpcyjne. Praktyki Polaków powinny być natomiast zgodne z wytycznymi Instytutu Żywności i Żywienia. Najważniejszym źródłem wapnia są produkty mleczne, które spośród produktów żywieniowych posiadają największą biodostępność. Wśród suplementów diety odnajdujemy m.in. węglan, cytrynian i glukonian wapnia. Nie określono jednoznacznie, który z nich jest najlepszy, natomiast każdy potrzebuje określonych warunków w celu zapewnienia optymalnego poziomu wchłaniania. Mianowicie, węglan wapnia należy spożywać bezpośrednio po posiłku ze względu na konieczną obecność środowiska kwaśnego. Jego atutem jest niska cena. Z kolei sam cytrynian wapnia charakteryzuje się kwasowością, przez co można przyjmować go również pomiędzy posiłkami. Zawartość czystego wapnia w pojedynczej tabletce jest jednak porównywalnie mniejsza, więc w przypadku tego związku należy przyjmować zwiększoną dawkę. Glukonian podobnie jak mleczan to mniej stężone formy wapnia. Oznacza to, że należy przyjąć ich zdecydowanie większą ilość, by dostarczyć tę samą dawkę wapnia elementarnego, co w przypadku innych dostępnych środków.

Dodatkowo, wnioski przeprowadzonych badań naukowych sugerują, że lepszym rozwiązaniem niż przyjmowanie dziennej zalecanej dawki jednorazowo jest podzielenie jej na dwie lub trzy porcje. Tabletki rozpuszczalne mają opinię lepiej przyswajalnych.

Podsumowując, dostarczenie odpowiedniej ilości wapnia i witaminy D do układu kostnego warunkuje formowanie i mineralizację osteoidu (czyli części organicznej macierzy kostnej) oraz równowagę wapniowo-fosforową. Zaleca się suplementowanie diety powyższymi składnikami, których aktywna obecność w organizmie człowieka wpływa dodatnio na przeciwdziałanie osteoporozie oraz jej negatywnym dla zdrowia następstwom.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy