Magazyny dla mężczyzn używają tych samych zwrotów, co gwałciciele

Czasopisma dla mężczyzn są dobrze znane z wykorzystania seksistowskiego humoru i męskiego spojrzenia na sprawy damsko-męskie. Badania opublikowane w tym tygodniu pokazują, w jakim stopniu te czasopisma normalizują seksizm.

Badania dotyczące magazynów dla panów wykazały, że stosują one wyrażenia typowe dla skazanych gwałcicieli
Badania dotyczące magazynów dla panów wykazały, że stosują one wyrażenia typowe dla skazanych gwałcicieli (123RF)

Magazyny takie jak „FHM” i „GQ” zawsze twierdziły, że ich seksistowski humor jest zupełnie nieszkodliwy. Wierzą, że ich czytelnicy traktują te dowcipy z ironią.

Przeprowadzono trzy badania na ten temat, które były połączeniem pracy psychologów z Wielkiej Brytanii: z Uniwersytetu w Surrey, Clark, Gandawie i Londynie. Wyniki tych badań zostały opublikowane w czasopiśmie „Psychology of Men and Masculinities”.

10 rzeczy, których nigdy nie powie mężczyzna
10 rzeczy, których nigdy nie powie mężczyzna [10 zdjęć]

Mężczyzna, który nie jest twoim bratem, w naturalnej trosce o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne nie...

zobacz galerię

Wyniki wcześniejszych badań zrealizowanych przez Uniwersytet w Surrey wywołały nową debatę na temat tego, czy czasopisma pomagają unormować seksistowskie postawy w społeczeństwie.

Badania z 2012 roku wykazały, że mężczyźni nie potrafili odróżnić cytatów umieszczonych w męskim magazynie z cytatami wypowiedzianymi przez skazanych gwałcicieli. Jednakże okazało się, że uczestnicy badania lepiej identyfikowali cytaty w przypadku, gdy wiedzieli, że pochodzą z magazynu, a nie od przestępców.

Badania te przyczyniły się do tego, że rząd podjął decyzję do wydawania czasopism dla panów lądujących na półkach supermarketów w Wielkiej Brytani w czarnych opakowaniach.

15 sekretów mężczyzn, które na pewno chcesz poznać!
15 sekretów mężczyzn, które na pewno chcesz poznać! [15 zdjęć]

Większość mężczyzn stara się wyrazić swoje uczucia poprzez drobne gesty. Przykładowo mogą kupić kwiaty,...

zobacz galerię

"Sprzedaż magazynów dla panów znacznie zmniejszyła się w ostatnich latach, a kilka z nich zaprzestało publikację, jednak kwestia unormowania seksizmu jest nadal poważnym problemem, zarówno w środowiskach uniwersyteckich, jak i w internecie" – powiedział prof Peter Hegarty, autor badania z Uniwersytetu w Surrey.

W pierwszym z trzech badań, 81 mężczyznom w wieku 18-50 lat zaprezentowano seksistowskie dowcipy na wzór tych, które znajdują się w męskich czasopismach. Okazało się, że w kontekście magazynów młodsi mężczyźni uznawali żarty za mniej wrogie, ale nie bardziej ironiczne i zabawne.

W drugim badaniu wzięło udział 423 mężczyzn z Wielkiej Brytanii w wieku 18-30 lat. W tym badaniu naukowcy mieli na celu określenie korelacji między seksizmem a czytaniem męskich czasopism. Okazało się, że mężczyźni, którzy byli zwolennikami seksizmu, częściej korzystali z tego typu magazynów.  Jednak nie było dowodów, że częściej korzystają oni z rozrywek typu puby ze striptizem czy seks za pieniądze.

ZOBACZ TAKŻE:

W trzecim i ostatnim eksperymencie, wzięło udział 274 studentów ze Stanów Zjednoczonych. Polegało ono na rozróżnieniu i posortowaniu cytatów z czasopism i tych, które wypowiedzieli skazani gwałciciele. Okazało się, że tylko połowa z nich została trafnie sklasyfikowana przez uczestników.

Odkrycia te mogą być kolejnym gwoździem do trumny czasopism dla panów. Jak wskazują dowody,  znaczenie seksistowskiego języka stosowanego w tych pismach staje się coraz bardziej wyraźne. W wywiadzie w 2011 roku, Anna van Heeswijk, członek grupy praw człowieka, która prowadzi kampanię przeciwko uprzedmiotowieniu kobiet, powiedziała:

"Jeśli poważnie myślimy o chęci kompletnego zakończenia dyskryminacji i przemocy wobec kobiet i dziewcząt, musimy stawić czoła związanymi z tym zachowaniami i postawami. Oznacza to konieczność uwzględnienia publikacji, które je rozpowszechniają."

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!