Miażdżyca i cholesterol

Miażdżyca to choroba naczyniowa, która powoduje zgrubienie ścian tętnic. Stają się one mniej elastyczne. Chore naczynia mogą być przyczyną zawału serca, udaru i niedokrwienia kończyn dolnych. Są to poważne schorzenia, które zagrażają życiu.

1. Miażdżyca i cholesterol

Naczyniom najbardziej szkodzi cukier oraz tzw. stres oksydacyjny, czyli brak równowagi w organizmie pomiędzy wolnymi rodnikami (utleniaczami) a antyoksydantami (przeciwutleniaczami). Ten niekorzystny bilans oznacza, że w diecie brakuje warzyw, owoców, nasion, przypraw, orzechów, ziół. **Powinniśmy

ograniczyć spożycie mięsa, cukru, alkoholu oraz zrezygnować

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

z palenia papierosów.** Na pogorszenie stanu naczyń wpływają również pokarmy, których organizm nie toleruje.

Miażdżyca przez dłuższy czas nie daje żadnych niepokojących objawów. Zaczynają występować, gdy tętnice są już zwężone co najmniej o połowę, ale nawet wtedy nie są one zbyt wyraźne i mocno odczuwalne: organizm szybciej się męczy, słabnie koncentracja, pojawiają się problemy z pamięcią i zapamiętywaniem. Rzadko występują objawy zewnętrzne. Czasami złogi cholesterolowe odkładają się w skórze i są widoczne jako żółte zgrubienia w okolicach powiek albo pod piersiami.

Miażdżycę diagnozuje się dzięki grupie badań zwanej profilem lipidowym, do której należą takie parametry, jak: cholesterol całkowity, frakcje HDL i LDL, trójglicerydy, homocysteina. Czytając wyniki badania, należy zwrócić szczególną uwagę na tzw. cholesterol całkowity oraz poziom HDL (dobrego cholesterolu).

2. Jaki powinien być poziom naszego cholesterolu całkowitego?

Dla każdego z nas prawidłowy poziom cholesterolu oznacza inną wartość. Aby tę liczbę określić, należy poziom HDL (dobrego cholesterolu) pomnożyć razy cztery. Dobry cholesterol odpowiada za usuwanie cholesterolu z tkanek obwodowych oraz ze ścian naczyń, zapobiegając miażdżycy. Wynik równania stanowi

górną wartość bezpiecznego dla nas poziomu cholesterolu całkowitego. Jeżeli jest zbyt wysoki, należy zmienić nawyki żywieniowe. Zalecam też dużo więcej ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu.

_Oto przykład na to, że ilość cholesterolu jest sprawą indywidualną.

Wynik badania stężenia cholesterolu u pacjenta w wieku 30 lat wyniósł 160 mg/dl w surowicy krwi, czyli był w normie, natomiast HDL stanowił 30 mg/dl. Po obliczeniach okazało się, że górna wartość cholesterolu całkowitego nie powinna u tego pacjenta przekraczać 120 mg/dl. W innym wypadku pacjentowi groziła miażdżyca._

Przy zagrożeniu miażdżycą należy odstawić alkohol (dopuszczalny jest jeden kieliszek wytrawnego wina w tygodniu) oraz papierosy, a także leki kupowane bez recepty, których zażywanie nie jest konieczne.

Polecam spożywanie produktów zawierających antyoksydanty, które chronią naczynia krwionośne i zmniejszają stres oksydacyjny.

Aby skutecznie obniżyć stężenie cholesterolu, należy wykluczyć z diety niektóre pokarmy, zwłaszcza takie jak: wieprzowina, jagnięcina, wołowina, smalec wieprzowy, wędliny, masło, śmietana, pełnotłuste mleko, tłuste sery żółte, olej kokosowy, masło kakaowe, olej palmowy oraz wszelkie produkty zawierające mieszanki tłuszczów piekarniczych i cukierniczych: ciastka, wafelki, żywność typu fast food. Olej kokosowy uważany jest za zdrowy i nie ma wpływu na tworzenie się płytek miażdżycowych, ale ta opinia nie jest jednoznaczna, więc warto poczekać na dalsze doniesienia naukowe i nie korzystać z niego w kuchni zbyt często.

Bożena Kropka, "Co mi dolega? Poradnik skutecznego leczenia dietą"

Bożena Kropka, "Co mi dolega? Poradnik skutecznego leczenia dietą"

Nikt nie jest skazany na choroby cywilizacyjne. Jeśli dokuczają Ci bóle głowy, zmęczenie, problemy skórne, drażliwość, problemy z trawieniem, ta książka jest dla ciebie! Dzięki niej nauczysz się interpretować pierwsze niepokojące symptomy i dowiesz się, o jakie badania poprosić w gabinecie lekarskim.

Aby poprawić stan naczyń krwionośnych, polecam jedzenie ryb, suchych roślin strączkowych, warzyw oraz nasion. Dobrze by było przeprowadzić raz w tygodniu jednodniowy post warzywny. Na stan naczyń pozytywnie wpływają pokarmy zawierające przeciwutleniacze, błonnik rozpuszczalny, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) z grupy omega-3 i omega-6.

Zjawisko powstawania miażdżycy powszechnie kojarzone jest ze spożywaniem tłuszczu. Tłuszcz w organizmie jest niezbędny. Zapotrzebowanie na niego często zależy od indywidualnych potrzeb naszego organizmu. Ważne jest jego źródło. W odpowiednim ułożeniu jadłospisu pomocny będzie rozdział o kuchni naturalnej,

który zawiera więcej informacji na temat tłuszczów. Warto wiedzieć, które rodzaje tłuszczów są zdrowe, a które szkodliwe.

Należy wprowadzić do diety przeciwutleniacze roślinne, które łagodzą negatywny wpływ tłuszczów na organizm.

Jeśli mamy podwyższony poziom cholesterolu, zwracajmy uwagę na tzw. niski indeks glikemiczny pokarmów. Żywność o niskim indeksie glikemicznym nie podnosi znacząco poziomu glukozy. Wykaz takich produktów przedstawię w podrozdziale o cukrzycy i insulinooporności.

Ważnym dopełnieniem diety regulującej cholesterol są ćwiczenia fizyczne, które przy okazji poprawią wydolność serca. Proponuję ćwiczyć co najmniej pięć godzin tygodniowo. Jednak rodzaj oraz intensywność ćwiczeń należy dobierać indywidualnie. Przyda się pomoc doświadczonego fizjoterapeuty. On dobierze zestaw ćwiczeń i pokaże, jak prawidłowo je wykonywać. Źle dobrane ćwiczenia fizyczne mogą bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

Jeżeli zmiana nawyków żywieniowych nie przynosi oczekiwanych efektów, możemy mieć do czynienia z autoagresją.

Fragment pochodzi z książki "Co mi dolega? Poradnik Skutecznego Leczenia" wyd. ZNAK, której autorką jest Bożena Kropka.

Następny artykuł: Objawy

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.