Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (853 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Mleczne dylematy: napój czy mleko?

 Agnieszka Gotówka
26.11.2019 22:00
Mleko a napoje roślinne
Mleko a napoje roślinne (123RF)

Mleko sojowe, mleko migdałowe, mleko kokosowe – to błędne nazwy określające ekstrakty roślinne, które wprowadzają konsumentów w błąd.

spis treści

Mleko definiuje się jako produkt pochodzący z udoju co najmniej jednej krowy. Nazwa w tym przypadku nie wymaga żadnego uściślenia, w przeciwieństwie do określenia wydzieliny gruczołów mlecznych innych gatunków zwierząt (mleko kozie, mleko owcze, mleko wielbłądzie). Do przetworów mlecznych z kolei zalicza się wszystkie produkty powstałe na bazie mleka, a więc jogurty, śmietanę, masło, ser, mleko odtłuszczone.

Według prawa unijnego mlekiem nie można nazywać ekstraktów roślinnych. Błędem jest zatem stosowanie nazw „mleko sojowe”, „mleko kokosowe”. Wobec tych produktów używać należy określenia „napój”.

Rynek napojów roślinnych rozwija się w błyskawicznym tempie. Ma to związek z coraz częstszym diagnozowaniem nietolerancji laktozy i alergii na białko mleka. Rośnie ponadto zainteresowanie dietą wegańską, w której napoje roślinne są cennym elementem jadłospisu.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Producenci napojów alternatywnych dla mleka nieustannie poszerzają swój asortyment. Jeszcze kilka lat temu najważniejszym surowcem w tym zakresie była soja, dzisiaj jednak ustępuje ona miejsca migdałom, migdałom ziemnym, orzechom laskowym. Coraz większą popularność zyskują napoje zbożowe i napoje z konopi siewnych.

1. Napój sojowy

Napój sojowy powstaje w wyniku zmielenia namoczonych w wodzie ziaren soi. Jest bardzo rozpowszechniony w Chinach, skąd się wywodzi. Roślina ta jednak jest bardzo często modyfikowana genetycznie, stąd produkty sojowe z roku na rok tracą na popularności.

123RF: Napój sojowy
123RF: Napój sojowy

2. Napój ryżowy

Najczęściej produkuje się go z brązowego ryżu i wody, do której dodaje się oleje roślinne (np. olej słonecznikowy). Napój ryżowy wyróżnia się wysoką kalorycznością. Wiele w nim węglowodanów, których źródłem jest bogate w skrobię ziarno ryżu.

Ze względu na niską zawartość tłuszczu włączenie do diety napoju ryżowego poleca się pacjentom z chorobami serca i układu krążenia.

3. Napój migdałowy

Produkt ten stał się w ostatnim czasie bardzo modny. Nie zawiera cholesterolu i glutenu, wyróżnia się wysoką wartością odżywczą. Wiele w nim magnezu, wapnia, potasu i witaminy E (antyoksydant, który chroni komórki przed stresem oksydacyjnym). Ma charakterystyczny smak, znacznie różniący się od mleka krowiego.

4. Jak powstaje napój kokosowy?

Produkuje się go z rozdrobnionego miąższu kokosa i wody. Warto zauważyć, że napój kokosowy to nie to samo co woda kokosowa. Ten ostatni produkt w ostatnim czasie zyskuje coraz większą popularność, jest bowiem bardzo dobrym napojem izotonicznym.

Właściwości napoju kokosowego są ściśle związane z bogactwem witamin i minerałów, jakie kryje w sobie orzech kokosa. Zawiera on błonnik, witaminy C i E oraz minerały, tj. selen, sód, żelazo, wapń, magnez, fosfor.

Produkty kokosowe (napój, woda, olej) bogate są w średniołańcuchowe nasycone kwasy tłuszczowe (MCT), do grupy której należy niezwykle cenny kwas laurynowy. Działa on przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo.

5. Napój z konopi

To coraz popularniejszy zamiennik mleka krowiego. Przywodzi na myśl niedozwoloną substancję psychoaktywną, co ma swoje uzasadnienie w pochodzeniu tej rośliny. Zarówno konopia siewna, z której produkowany jest napój, jak i konopia indyjska (marihuana) pochodzą z rodziny Cannabis sativa L. Substancja psychoaktywna – THC – nie rozpuszcza się jednak w wodzie, stąd próżno szukać jej w napoju konopnym. Wiele w nim natomiast kwasów omega-3, fitosteroli, witaminy C, żelaza, potasu i niacyny.

Napoje roślinne w smaku różnią się od mleka krowiego, stąd nie każdemu przypadną one do gustu. Producenci wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów produkują napoje z dodatkiem różnego rodzaju substancji smakowych (wanilii, truskawki, czekolady), które zneutralizują smak surowca podstawowego.

Napój roślinny traktowany jest najczęściej jako zamiennik mleka. Niestety, w procesie produkcji często dochodzi do utraty wartościowych składników odżywczych, stąd jest to grupa produktów bardzo często wzbogacanych.

Warto podkreślić, ze wiele napój roślinny można przygotować w warunkach domowych. Mamy wówczas pewność, że sięgamy po produkt wartościowy i wolny od substancji stabilizujących, tj.: guma gellan (E 418), guma guar (E 412), karboksymetyloceluloza (E 466), skrobia, lecytyna. Nie są to substancje szkodliwe dla organizmu, ale spożyte w nadmiarze mogą powodować wzdęcia i bóle brzucha.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze