Monohydrat kreatyny – czym jest, działanie, dawkowanie

Kreatyna to bardzo często stosowany suplement diety wśród sportowców. Ma bardzo pozytywne działanie na mięśnie, dlatego tak chętnie sięga po nie wiele osób. Dla tych którzy nie wiedzą jak suplementować monohydrat kreatyny i w jakich ilościach, polecam przeczytanie teko artykułu.

spis treści

1. Monohydrat kreatyny – czym jest?

Już pod koniec XX wieku uznano monohydrat kreatyny za środek naturalny, który wpływa na zwiększenie siły mięśniowej oraz tworzenie czystych mięśni. Wiele badań wykazało, że przyjmowanie kreatyny doustnie zwiększa jej ilość w mięśniach szkieletowych. Jest kilka odmian kreatyny, takich jak: jabłczan, cytrynian, azotan, glukonian czy chlorowodorek.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Monohydrat kreatyny to połączenie cząsteczki wody i kreatyny. Ten związek jest jednym z najpowszechniejszych i najbardziej znanych w świecie sportowców. Monohydrat kreatyny zatrzymuje wodę w organizmie i łączy ją, dlatego osoby z problemami nerek nie powinny stosować kreatyny w swojej suplementacji.

Działanie monohydratu kreatyny jest niezwykle skomplikowane w organizmie. Jak wiadomo, źródło kreatyny pozyskiwane jest z wątroby bądź z suplementów. Suplementy z dodatkiem kreatyny są o wiele szybciej przyswajane przez organizm. Kretyna wnika do mitochondriów poprzez komórki mięśniowe, a z mitochondriów produkowana jest ATP, od których zależy większość procesów organizmu. Dalsze procesy wchłaniania kreatyny są jeszcze bardziej skomplikowane.

2. Monohydrat kreatyny - działanie

Głównym zadaniem monohydratu kreatyny jest usuwanie kwasowości z mięśni po mocnym i długotrwałym treningu, wysiłku fizycznym. Stosując regularnie monohydrat kreatyny przyśpieszymy wzrost masy mięśniowej, wyzbytej z tłuszczu oraz zwiększymy siłę naszych mięśni. Poprawi się wydajność organizmu, a on sam będzie miał więcej energii do działania.

Suplementy najlepsze dla zdrowia
Suplementy najlepsze dla zdrowia [9 zdjęć]

Probiotyki zawierają żywe organizmy, głównie bakterie i jeden rodzaj drożdży. Podobne dobroczynne bakterie...

zobacz galerię

3. Monohydrat kreatyny – dawkowanie

Pamiętajmy, iż dawkowanie monohydratu kreatyny powinno być zgodne z tym co jest napisane na opakowaniu. Jednak istnieją trzy zasady, do których śmiało możemy się odnieść:

  • od 8 do 15 tygodniu zażywania – od 5 do 10 gramów na dzień, podzielone na 1 do 3 porcji, po 2 – 5 gramów;
  • od 4 do 8 tygodni zażywania – od 20 do 30 gramów, podzielone na 4 – 6 dawek w ciągu dnia, po 2 – 10 gramów;
  • przyjmowanie stałe – od 0,03 do 0,05 gramów na kilogram masy ciała.

Oczywiście zdarzają się przypadki nieprawidłowego przyjmowania kreatyny, co za tym idzie skutków ubocznych, w postaci biegunek, odwodnienia czy skurczów mięśni. Warto wiedzieć, że kreatynę należy dawkować z przerwami, zależnymi od cyklu. Monohydrat kreatyny jest częstym suplementem, ze względu na niską cenę, niestety może prowadzić do nadmiernego zatrzymywania wody w organizmie.

Musisz to wiedzieć

Także jeżeli zdecydujemy się na przyjmowanie monohydratu kreatyny musimy być świadomi wszystkich aspektów wynikających z jej spożywania. Jeśli nadal mamy jakiekolwiek wątpliwości jak poprawnie to robić, to udajmy się na konsultację do trenera personalnego lub dietetyka, te osoby pomogą nam wytłumaczyć dokładnie procesy jakie zachodzą podczas przyjmowania monohydratu kreatyny. Wszystko jest dozwolone w odpowiednich ilościach, jednak niezbędna jest podstawowa wiedza na ten temat, a z powodzeniem będziemy mogli cieszyć się efektami.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy