Dieta 8-godzinna - czym jest, skutki, zalety, przeciwwskazania

Wielu z nas już teraz zastanawia się, na jaką dietę przejść w nowym roku. I właśnie dlatego postanowiliśmy sprawdzić, na czym polega dieta 8-godzinna, o której coraz częściej słyszymy. Według jej autorów, Davida Zinczenko i Petera Moore'a, dostosowanie się do zasad umożliwi utratę kilku, a nawet kilkunastu kilogramów w ciągu sześciu tygodni. Czym wyróżnia się spośród innych diet odchudzających?

spis treści

1. Dieta 8 godzinna - czym jest?

W diecie ośmiogodzinnej jedzenie ograniczamy tylko do kilku godzin na dobę. Nie chodzi tutaj o głodówkę czy spożywanie wybranych, niskokalorycznych produktów. Możemy jeść wszystko, ale tylko podczas ośmiu godzin, np. od godz. 7 do godz. 15. Należy jednak wystrzegać się żywności przetworzonej, napojów gazowanych i słodyczy.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Pozostały czas przeznaczamy na regenerację organizmu, podczas której możemy pić duże ilości napojów czy niesłodzonych, ziołowych herbat. Przed spożyciem pierwszego posiłku należy przeznaczyć ok. 10 minut na aktywność fizyczną, np. ścielenie łóżka, szybkie sprzątanie pokoju czy krótki spacer.

Dieta 8-godzinna nie jest zalecana wszystkim
Dieta 8-godzinna nie jest zalecana wszystkim (123RF)

Dieta 8-godzinna zakłada, że za otyłość nie odpowiada jedzenie późnym wieczorem czy nieregularne godziny posiłków. Chodzi tutaj o nieustanne sięganie po produkty spożywcze, czego efektem jest brak możliwości usuwania toksyn z organizmu. Nasz żołądek nie nadąża z trawieniem.

2. Dieta 8 - godzinna - skutki

8 godzin bez jedzenia, chociaż może wydawać się niezdrowe, prowadzi do podkręcenia przemiany materii. Spada dzienne spożycie kalorii i dochodzi do spalania tkanki tłuszczowej, co w konsekwencji przynosi utratę nadprogramowych kilogramów. Zmniejsza się także odporność organizmu na insulinę oraz zwiększa się produkcja somatotropiny, czyli hormonu wzrostu.

Przeczytaj także

Pozytywne efekty diety 8-godzinnej Zinczenko i Moore'a potwierdzają również niezależni badacze: prof. Panda z Instytutu Salka i prof. Mattson z Uniwersytetu Hopkinsa. Zdaniem prof. Mattsona ograniczanie posiłków pozwala na polepszenie funkcji poznawczych oraz zmniejszenie występowania chorób neurodegeneracyjnych, takich jak: choroba Parkinsona czy choroba Alzheimera.

Dieta 8-godzinna pozwala całemu układowi pokarmowemu na trawienie spożywanych posiłków. I chociaż na początku może być ciężko, po kilku dobach organizm bez problemu przyzwyczai się do takiego trybu.

3. Dieta 8-godzinna - zalety

Dieta 8-godzinna to same plusy: wzmocnienie układu immunologicznego, zahamowanie namnażania się szkodliwych wolnych rodników czy zwiększenie energii i sił witalnych.

Dieta dla umysłu (prezentacja edukacyjna)
Dieta dla umysłu (prezentacja edukacyjna) [11 zdjęć]

Dieta dobra dla ciała i umysłu Właściwe jedzenie pozwoli ci utrzymać organizm w formie i usprawni...

zobacz galerię

4. Dieta 8-godzinna - przeciwwskazania

Dieta 8-godzinna nie powinna być stosowana w przypadku dzieci, kobiet w ciąży i w czasie laktacji, osoby starsze i zmagające się z wahaniami glukozy we krwi.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy