Najczęstsze błędy biegaczy

Jeśli uprawiasz jogging, będzie ci trudno zauważyć własne błędy, chyba że będziesz biegać tam i z powrotem przed dużym lustrem. Wbrew pozorom, bieganie wcale nie jest łatwym sportem. Nieodpowiednia technika może doprowadzić do bólu pleców, drętwienia kończyn, a także wad postawy. Można jednak skutecznie zapobiec czarnemu scenariuszowi, unikając najczęstszych błędów popełnianych przez biegaczy.

Błędy związane ze złą postawą ciała

Bieganie to sport, w którym można zrobić bardzo wiele błędów. Najpoważniejsze konsekwencje zdrowotne są skutkiem nieodpowiedniego ułożenia ciała podczas biegu.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny a endorfiny"

Asymetryczny styl biegania

Wiąże się on z przeciążaniem mięśni jednej strony ciała. Taki styl biegania może doprowadzić do bólu mięśni i stawów przeciążonej kończyny. Błędu tego można łatwo uniknąć. Wystarczy posłuchać, czy jedna noga nie uderza silniej o podłoże niż druga.

Kolana skierowane do środka

Błąd ten najczęściej jest skutkiem zbyt słabych mięśni pośladkowych. Gdy biegasz, twoje kolana powinny być na tej samej linii co biodra. Jeśli masz zbyt słabe mięśnie, kolana kierują się do środka, przyjmując cały ciężar ciała. Aby poradzić sobie z tym problemem, należy rozpocząć ćwiczenia mające na celu rozbudowę mięśni pośladkowych – średniego i wielkiego. Dzięki temu będą one mogły utrzymać nałożony na nie ciężar.

Nieodpowiednie techniki biegu

Skutki złego ułożenia ciała w trakcie joggingu mogą się pogłębić w związku z zastosowaniem złej techniki biegu oraz nieodpowiedniego obuwia.

Błędy podczas biegania

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, iż nieodpowiednia technika może doprowadzić do bólu pleców, drętwienia kończyn oraz wady postawy.

Nacisk na przedstopie – mimo że normalnie biegasz na pięcie

Niektórzy ludzie następują silniej na piętę, inni naciskają mocniej na przednią część stopy. Osoby biegające na piętach wkładają w tę czynność więcej siły niż te biegające na przedstopiu. Nie można powiedzieć, który styl biegania jest lepszy, gdyż wpływa on odmiennie na różne osoby. Nie istnieje konieczność zmiany techniki z jednej na drugą. Biegając na przedstopiu, często nie jesteś w stanie utrzymać swojej wagi, dlatego jeśli już decydujesz się na zmianę stylu, rób to stopniowo, aby najpierw zwiększyć siłę stóp, a dopiero potem zmienić punkt nacisku.

Za duże kroki i zbytnie kołysanie ciałem

Takie czynności są głównymi przyczynami bólu kręgosłupa związanego z bieganiem. Każdy ma pewne preferowane ruchy ciała, które wykonuje częściej, narażając na nacisk wciąż te same partie mięśniowe. Zbyt duże kroki w porównaniu do rozmiaru ciała mogą narazić miednicę i kręgosłup na niebezpieczne przemieszczanie się. Jeśli natomiast niesymetrycznie kołyszesz ciałem, wychylając jedno ramię bardziej niż drugie, narażasz się na skrzywienie kręgosłupa.

Nieświadomość typu stopy

Nie każda stopa ma idealny kształt łuku. Jeśli nie zdajesz sobie z tego sprawy, możesz na tym ucierpieć. Często bywa jednak, że osoby z płaskostopiem wiedzą o własnej przypadłości, lecz i tak wybierają obuwie odpowiednie dla osób niemających tego problemu. Noszenie butów niedopasowanych do typu stopy może przyczynić się do bólu pośladków, pleców i kolan. Jeśli zależy ci na zdrowiu, wybierz się do sklepu ze specjalistycznym obuwiem do biegania lub do ortopedy zajmującego się korektą wad postawy. Pamiętaj: tenisówki dostępne w centrach handlowych nie są przystosowane dla biegaczy, dlatego powinno się ich unikać.

Komentarze (6)
~Owocowa11
~Owocowa11 ponad rok temu

Podstawowym błędem jest na pewno technika jak i buty. Jak już ktoś wcześniej napisał. Wtedy o kontuzję szybko. Chociaż u mnie na początku jedynym problemem był ból mieśni zaraz po treningu. Ale pomagałam sobie wtedy maścią rozgrzewająca Dip Hot. I od razu pomagało.

Odpowiedz
~Miśka
~Miśka ponad rok temu

Jesli chodzi o bledy, to dla mnie najwieksza porażką jest nieodpowiednio dobrane obuwie. Ludzie nie czytają poradników, boją się zapytać w sklepie, a na sam koniec jest wielki problem, bo buty uwierają, przeszkadzają, gniotą albo prowadzą do kontuzji. A własnie od tego należy zacząć - od znalezienia dobrych butów, które będą stabilnie trzymać nasza stopę i sprawiać, że bieganie będzie naprawdę przyjemne…

Odpowiedz
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Bieganie - profilaktyka zawału, wpływ na zdrowie, zalety
najnowsze pytania

Dyskusje na forum

Pomocni lekarze

Artykuły Bieganie - profilaktyka zawału, wpływ na zdrowie, zalety
Rozwój niemowlęcia

Młodzi rodzice

Młodzi rodzice

Wszyscy rodzice popełniają błędy. Nic w tym dziwnego - nikt nie jest doskonały. Na błędy szczególnie narażeni są świeżo upieczeni rodzice

Kolka u noworodka - objawy kolki jelitowej, kolka gazowa

Sposoby na kolkę u dziecka (WIDEO)

Sposoby na kolkę u dziecka (WIDEO) Odtwórz wideo

(u niektórych maluchów może trwać aż do 6. miesiąca życia). Najczęstsze przyczyny powstania ataku kolki to: - słabo wykształcony układ pokarmowy (...) dziecka, - łykanie powietrza, - obecność alergii pokarmowych, np....

Kariera

Rozmowa z nowym pracodawcą

Rozmowa z nowym pracodawcą

Błędy rekrutacyjne zdarzają się każdemu. Najczęstszymi są nieodpowiedni strój i brak merytorycznego przygotowania.