Nauka jazdy na łyżwach

Nauka jazdy na łyżwach na pierwszy rzut oka nie wydaje się czymś skomplikowanym. Jednak początek przygody z tą formą aktywności fizycznej może wiązać się z siniakami, skaleczeniami, a nawet skręceniami czy złamaniami. Dlatego warto wcześniej zapoznać się z radami, które podpowiedzą jaka technika jazdy na łyżwach będzie najskuteczniejsza oraz o czym należy pamiętać, będąc po raz pierwszy na lodzie. Dobrze jest także uświadomić sobie, ile kalorii można spalić, jeżdżąc na łyżwach.

1. Nauka jazdy na łyżwach krok po kroku

Jazda na łyżwach nie należy do najprostszych sportów, ale opanowanie tej umiejętności leży w zakresie możliwości niemal wszystkich. Jak nauczyć się jeździć na łyżwach?

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Krok 1. Dobierz dobre łyżwy. Są one dostępne prawie we wszystkich numerach, a ich specjalne profilowanie powinno sprawić, że będą one dobrze przylegać do stopy. Jednak nie każda para łyżew będzie tak samo wygodna dla wszystkich. Jeśli jest to dopiero pierwsza przygoda z łyżwami, najlepszą opcją będzie skorzystanie z wypożyczalni. Przy zakupie należy dokładnie zmierzyć długość i szerokość stopy, by dobrać odpowiedni rozmiar.

Krok 2. Nie wchodź od razu na lód. Najpierw oswój się z faktem, że masz na stopach łyżwy i pospaceruj w nich trochę. Na ostrza załóż specjalne osłonki. Większość lodowisk ma specjalne maty, po których można chodzić w łyżwach.

Krok 3. Jeśli już znajdujesz się na lodzie, nie wychodź na środek lodowiska. Swoje pierwsze kroki na lodzie postaw, trzymając się za poręcze wokół lodu. Pamiętaj, że nie musisz się z niczym śpieszyć. Nauka jazdy na łyżwach nie powinna być powodem do stresu.

Krok 4. Poćwicz balansowanie ciałem. Rozłóż szeroko ramiona i złap równowagę, znajdując odpowiednią pozycję rąk. Ugnij delikatnie kolana i lekko pochyl się do przodu. Postaraj się niczego nie trzymać.

Krok 5. Jeśli panujesz nad koordynacją ruchową, przesuń łyżwy do przodu. Jeśli masz wrażenie, że zaraz upadniesz na lód, ugnij kolana i zmień pozycję rąk.

Krok 6. Stań prosto, stopy niech znajdują się na szerokości bioder, a ręce przed sobą. Postaraj się przykucnąć odrobinę, tak by nie stracić równowagi. Powróć do pozycji stojącej i powtórz kucanie kilka razy. Jeśli poczujesz się gotowy, pogłębiaj ruchy coraz niżej, do czasu aż kolana całkowicie się ugną. Pamiętaj, by patrzeć przed siebie.

Krok 7. Oprzyj ciężar ciała na jednej nodze i skieruj drugą po przekątnej do przodu. Następnie zrób to samo z drugą stopą. Na tym właśnie polega jazda na łyżwach. Nie martw się, że ruchy nie są jeszcze płynne. Z czasem na pewno wyćwiczysz je. Kiedy opanujesz te kroki, postaraj się wydłużać każde pociągnięcie nogą, jednocześnie lekko uginając kolana.

2. Nauka upadania i wstawania

Nauka jazdy na łyżwach to także nauka upadania. Potknięcia i lądowanie na lodzie zdarzają się nawet najlepszym. Jeśli czujesz, że zbliża się moment upadku, zegnij kolana i przykucnij. Jeśli nie zdołasz przybrać takiej pozycji, wyciągnij ręce, by zamortyzować upadek. Pamiętaj, aby jak najszybciej ścisnąć dłoń w pięść i zabrać ją z lodu, co zmniejszy ryzyko kontuzji przez łyżwy nadjeżdżającej osoby. Po upadku należy jak najszybciej wstać. Oprzyj ciężar ciała na obu rękach i kolanach, umieść jedną nogę między dłońmi, potem zrób to samo z drugą stopą i powoli wstań.

Aby się bezpiecznie rozpędzić, konieczna jest wiedza, jak skutecznie się zatrzymać. Najczęściej na początku osoba potrafi się świadomie zatrzymać głównie poprzez upadek. Warto zatem od razu postarać się wypracować dobre nawyki, aby poprawnie wykonać manewr hamowania. Ugnij kolana, zbliżając je delikatnie do siebie. Następnie staraj się lekko „wbić” łyżwy w podłoże. Najprawdopodobniej za pierwszym razem nie uda się skutecznie i szybko zatrzymać. Jednak przy odrobinie praktyki powinno być lepiej.

3. Korzyści z jazdy na łyżwach

Jazda na łyżwach pozwala spalić duże ilości kalorii i pobudza do pracy niemal wszystkie mięśnie. Jest to także świetna zabawa, bez względu na wiek. Łyżwiarstwo to idealny pomysł na wspólne wyjścia rodziców z dziećmi i naukę nowych umiejętności. Zanim rozpoczniesz jeżdżenie na łyżwach, musisz koniecznie przeprowadzić krótką rozgrzewkę. Dzięki niej zminimalizujesz ryzyko odniesienia kontuzji, bowiem rozgrzane mięśnie i stawy są bardziej elastyczne, a co się z tym wiąże – bardziej odporne na urazy. Jazda na łyżwach powinna być poprzedzona kilkoma przysiadami, skłonami, wymachami rąk i nóg oraz rozciąganiem. Jakie są zalety łyżwiarstwa? Niewiele osób wie, że godzinna jazda figurowa na łyżwach pozwala na spalanie kalorii w ilości od 300 do 800. Wszystko zależy od intensywności jazdy, wykonywanych ruchów, a nawet ubrania, jakie się ma na sobie. Zaletą jazdy na łyżwach jest również to, że w jej trakcie angażowane są do pracy niemal wszystkie mięśnie, ze szczególnym uwzględnieniem mięśni nóg, brzucha, ramion, obręczy barkowej i pleców.

Jedną z odmian jazdy na łyżwach jest gra w hokeja. Szacuje się, że podczas jednego meczu hokejowego zawodnik może spalić aż 1500-2000 kcal. Dzieje się tak, ponieważ grający w hokeja jest cały czas w ruchu, agresywnie stara się dosięgnąć krążek czy wyprzedzić przeciwnika. W poruszanie się po lodowisku wkłada ogromną energię. Spalanie kalorii następuje także w wyniku intensywnych ruchów ramion i górnej części ciała.

Nauka jazdy na łyżwach wymaga sporej cierpliwości i samozaparcia. Osoba ucząca się raczej nie uniknie kilku upadków. Jednak nie warto się nimi zanadto przejmować, tylko jeździć dalej, nie zapominając o tym, że trening czyni mistrza. Jeśli wciąż zastanawiasz się, jaki sport wybrać na zimę, a nie dysponujesz odpowiednią ilością czasu i pieniędzy, musisz koniecznie wypróbować jazdę na łyżwach. Jest to z jednej strony doskonały pomysł na zrzucenie kilku zbędnych kilogramów, z drugiej natomiast idealny sposób na spędzenie wolnego czasu z przyjaciółmi. Jazda na łyżwach stwarza bowiem okazję do świetnej zabawy, pełnej śmiechu i żartów.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!