Niebezpieczne mity na temat zdrowego odżywiania, w które powinnaś przestać wierzyć

spis treści
rozwiń

Moda na zdrowie sprawiła, że recepty na diametralną poprawę jakości naszego życia mnożą się jak przysłowiowe grzyby po deszczu. Jesteśmy dosłownie zasypywani coraz nowszymi informacjami dotyczącymi najlepszych diet zapewniających zdrowie, piękno i długowieczność. Praktykowanie niektórych spośród tych drogocennych porad jednak może mieć efekty całkiem odwrotne od zamierzonych. Które mity na temat zdrowego odżywiania mogą się okazać najbardziej szkodliwe?

1. Detoks gwarantem zdrowia

Detoksykacja organizmu może przynieść zadowalające efekty jedynie wtedy, gdy nie zakłóca równowagi zachodzących w naszym organizmie procesów
Detoksykacja organizmu może przynieść zadowalające efekty jedynie wtedy, gdy nie zakłóca równowagi zachodzących w naszym organizmie procesów (Zdjęcie kobiety / Shutterstock)

Oczyszczanie organizmu jest ważne i potrzebne. Zbilansowana dieta w połączeniu z odpoczynkiem i umiejętnością radzenia sobie ze stresem rzeczywiście pozytywnie wpływa na kondycję naszego organizmu, zwłaszcza wtedy, kiedy wystawiamy go na ciężką próbę obfitej kolacji czy zakrapianej alkoholem imprezy. Jednak ze wszystkich  korzyści, jakie się z nim wiążą, możemy cieszyć się pod warunkiem, że detoks jest przeprowadzany z głową.

Zobacz film: "Co warto wiedzieć o błonniku?"

Naprzemienne obciążanie i oczyszczanie organizmu zdecydowanie nie służy zachowaniu równowagi, a w dodatku negatywnie odbija się na samopoczuciu. Pamiętajmy, że nasze ciało zostało wyposażone w najróżniejsze mechanizmy działające jak naturalne filtry – musimy po prostu nauczyć się, jak z nimi współpracować. Działania tego typu możemy podejmować każdego dnia: dbając o odpowiednie nawodnienie, włączając do diety produkty bogate w błonnik i cenne dla zdrowia składniki odżywcze.

10 zaskakujących mitów dotyczących zakupów spożywczych
10 zaskakujących mitów dotyczących zakupów spożywczych [10 zdjęć]

Żywność ekologiczna może zawierać mniejsze ilości pestycydów w porównaniu do żywności tradycyjnie uprawianej....

zobacz galerię

2. Cukier cukrowi nierówny

Zasadniczo cukry możemy podzielić na proste i złożone. To, w jaki sposób węglowodany wpływają na nasz organizm, zależy od indeksu glikemicznego, ilości uwalnianej energii i specyfiki naszego naszego układu trawiennego. Przetworzone cukry proste, które znajdziemy np. w słodyczach czy wysokokalorycznych przekąskach, są wchłaniane w bardzo szybkim tempie i powodują gwałtowny skok poziomu glukozy we krwi, co skutkuje nawracającym uczuciem głodu. Natomiast cukry złożone pochodzące z pokarmów naturalnych, np. zbóż, warzyw bogatych w skrobię, warzyw korzeniowych, czy roślin strączkowych, sprzyjają równomiernemu uwalnianiu energii i dodatkowo ułatwiają przyswajanie białka, które bierze udział w procesach spalania i budowania masy mięśniowej. Na przeciwnych szalach znajdują się zatem puste kalorie i cenne składniki odżywcze. Podjęcie korzystnej dla zdrowia decyzji nie wydaje się zbyt trudne.

3. Wegetarianie narażeni na niedobory

Rozsądnie skomponowana dieta wegetariańska nie naraża nas na deficyt cennych substancji odżywczych
Rozsądnie skomponowana dieta wegetariańska nie naraża nas na deficyt cennych substancji odżywczych (Zdjęcie kobiety / Shutterrstock)

Wiele osób jest przekonanych, że rezygnacja ze spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego jest równoznaczna z pozbawieniem organizmu źródła cennych substancji odżywczych. Wszystko jednak uzależnione jest od tego, w jaki sposób skomponujemy swoją dietę. Największym zagrożeniem dla wegetarian jest deficyt białka. Mięso nie jest jednak jego jedynym źródłem. Duże ilości tego związku znajdziemy w ziarnach, warzywach strączkowych czy orzechach. Podobne wątpliwości dotyczą witamin, które także można dostarczyć organizmowi w pożywieniu bądź w postaci suplementów. Podstawą rozważnej diety wegetariańskiej jest różnorodność zapewniająca odpowiednią ilość tłuszczów, węglowodanów, białek, witamin, minerałów i przeciwutleniaczy.

4. Soja – zagrożeniem

Strach przed soją wynika z niedostatecznej wiedzy na temat fitoestrogenów i estrogenu. Zawarte w tej roślinie izoflawony w budowie co prawda  przypominają żeńskie hormony, jednak pełnią nieco odmienne funkcje i wbrew powszechnemu przekonaniu nie przyczyniają się do rozwoju raka piersi. W rzeczywistości spożywanie soi przynosi wiele korzyści – stanowi ona świetne źródło białka, błonnika oraz antyoksydantów. Znajdziemy w niej spore ilości witaminy K – składnika niezbędnego dla zdrowia naszych kości. Ważne jest jednak, by nie wybierać produktu modyfikowanego genetycznie, który faktycznie może negatywnie wpływać na nasz organizm.

Zanim zawierzymy popularnym receptom na zdrowie, upewnijmy się, że zapewnienia o ich bezpieczeństwie i skuteczności nie są bezpodstawne. W grę wchodzi przecież nasz organizm, który – choć potrafi wiele znieść – prędzej czy później zbuntuje się przeciwko szkodliwym praktykom, co może okazać się bardzo nieprzyjemne w skutkach.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!