Niebieska tabletka już nie będzie potrzebna! Naukowcy udowodnili, że na problemy z potencją pomoże dieta bogata we flawonoidy

Problemy z potencją dotyczą ok. 1,5 mln Polaków, chociaż nadal nie każdy z nich udaje się po pomoc do specjalisty. Czy jedynym ratunkiem w tej sytuacji jest niebieska tabletka? Najnowsze badania sugerują, by zachować sprawność seksualną, należy wzbogacić dietę w produkty bogate we flawonoidy. Znajdują się one chociażby w czerwonym winie, jagodach, truskawkach, borówkach, wiśniach czy rzodkiewce. Co więcej, taka dieta uchroni nas przed chorobami układu krążenia.

Poznaj naturalne afrodyzjaki

1. Dieta zamiast viagry

Jak wynika z badań "Ocena Populacji Mężczyzn z Zaburzeniami Erekcji" przeprowadzonych przez Polskie Towarzystwo Medycyny Seksualnej (PTMS), problemy z erekcją dotykają ok. 1,5 mln mężczyzn w Polsce, ale jedynie co trzeci udaje się po poradę do urologa czy seksuologa.

Zobacz film: "Osobowość seksualna"

Mitem jest twierdzenie, że zaburzenia erekcji dotykają głównie mężczyzn po 60. roku życia – ten wiek wciąż się obniża i będzie obniżał, a za ten stan rzeczy odpowiada nieprawidłowa dieta, brak ruchu, stres czy nadciśnienie tętnicze.

Jak wynika z badań, ponad 13 proc. przypadków dotyczy panów przed 40. rokiem życia, a kolejne 25 proc. to mężczyźni w przedziale wiekowym 41-50 lat. Ale lekarstwem na problemy z potencją nie musi być od razu niebieska tabletka.

Naukowcy z University of East Anglia i Harvard University, którzy wyniki swoich analiz przedstawili na łamach "The American Journal of Clinical Nutrition", udowadniają, że na problemy z potencją pomoże odpowiednia dieta bogata we flawonoidy – naturalne związki chemiczne znajdujące się chociażby w czerwonym winie, ziołach, jagodach i owocach cytrusowych.

– Wiedzieliśmy od dawna, że spożywanie produktów bogatych we flawonoidy może zmniejszać ryzyko niektórych chorób, w tym cukrzycy i chorób krążenia. Nasze badania po raz pierwszy pokazują związek miedzy spożyciem tych substancji, a obniżeniem ryzyka impotencji, która w różnym stopniu dotyka nawet połowy mężczyzn w średnim i starszym wieku – mówi kierująca badaniami, profesor Aedin Cassidy z  UEA.

Lubczyk - ziele miłości
Lubczyk - ziele miłości [8 zdjęć]

Liście lubczyku nie tylko dodają aromatu potrawom, ale również pozytywnie wpływają na zdrowie. Popularne...

zobacz galerię

Eksperci twierdzą, że zjedzenie garści jagód trzy razy w tygodniu lub wypijanie kilku kieliszków czerwonego wina może być tak skuteczne w leczeniu zaburzeń erekcji jak słynna niebieska pigułka. Analizy badaczy wykazały, że owocowe przekąski mogą poprawić sprawność seksualną tak samo, jak energiczne spacery przez pięć godzin tygodniowo. Natomiast dieta bogata we flawonoidy połączona z szybkim marszem niweluje zaburzenia erekcji nawet o 21 proc. W jakich produktach odnajdziemy związki sprzyjające potencji?

– Flawonoidy znajdziemy w wielu produktach roślinnych, owocach, warzywach, ziołach, herbacie i czerwonym winie. Przebadaliśmy sześć najczęściej spożywanych grup flawonoidów i przekonaliśmy się, że szczególnie trzy z nich: antocyjany, flawanony i flawony przynoszą korzystne skutki. Mężczyźni, którzy regularnie, kilka razy w tygodniu, spożywają bogate w nie pokarmy, zmniejszają ryzyko impotencji o 10 procent – dodaje prof. Aedin Cassidy.

Flawonoidy pełnią w naszym organizmie rolę barwników oraz przeciwutleniaczy. Antocyjany odnajdziemy przede wszystkim w borówkach, winogronach, wiśniach, czarnej porzeczce, truskawkach, jeżynach i rzodkiewce. Natomiast owoce cytrusowe to źródło flawanon i flawon.

Ponadto, co istotne, flawonoidy nie tylko korzystnie wpływają na sprawność seksualną, ale również zapobiegają chorobom serca. Zaburzenia erekcji to często jeden z pierwszych symptomów chorób układu krążenia.

W badaniu wzięło udział ponad 50 tys. mężczyzn w średnim wieku. Zespół badawczy w swoich analizach wziął pod uwagę czynniki takie jak waga, aktywność fizyczna, palenie papierosów i spożywanie kofeiny.

1/3 badanych przyznała, że podczas udziału w eksperymencie wystąpiły u nich kłopoty z potencją, ale u tych, których dieta obfitowała w antocyjany, flawony i flawonony, problemy z erekcją występowały znacznie rzadziej. Co więcej, poprawa sprawności seksualnej była widoczna najsilniej wśród młodszych mężczyzn.

Dr Eric Rimm, profesor epidemiologii i żywienia w Harvard TH Chan School of Public Health, jest zdania, że takie doniesienia powinny zmotywować mężczyzn z zaburzeniami erekcji do zmiany trybu życia – rezygnacja z używek, dieta bogata w wartościowe składniki odżywcze, unikanie stresu oraz umiarkowana aktywność fizyczna zmniejszą ryzyko wystąpienia problemów z potencją. Jak szacują naukowcy, do 2025 roku problem ten będzie dotyczył 322 mln ludzi na świecie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.