Nowa piramida zdrowego żywienia - stopnie, różnice

Nowe zasady w piramidzie żywienia opracowali naukowcy z Uniwersytetu Harvarda w USA (Department of Nutrition, Harvard School of Public Health), pod kierunkiem prof. Waltera C. Willetta. Są one bardzo zbliżone do zasad diety śródziemnomorskiej, która postrzegana jest jako jedna z najzdrowszych na świecie. Przestrzeganie nowych zasad piramidy zdrowego żywienia pozwoli długo cieszyć się zdrowiem, urodą i szczupłą sylwetką. Nowa piramida zdrowego żywienia pod wieloma względami pokrywa się ze starą, chociaż wprowadzono do niej kilka ważnych zmian.

spis treści

1. Nowa piramida zdrowego żywienia - stopnie

Naukowcy uznali, że aktywność fizyczna powinna leżeć u podstaw zasad zdrowego żywienia. Zdrowa dieta bez ruchu i sportu znacznie traci na wartości. Z tego względu uczeni zalecają codziennie 30-45 minut ruchu. Większość posiłków w piramidzie zdrowego żywienia powinny stanowić produkty z pełnego ziarna.

W nowej piramidzie zdrowego żywienia podkreślone też zostało znaczenie zamiany tłuszczów zwierzęcych na tłuszcze roślinne, takie jak oliwa z oliwek lub olej sojowy, bez tak zwanych kwasów trans.

Kolejny poziom w piramidzie zdrowego żywienia to warzywa – najlepiej, jeśli spożywa się je surowe lub gotowane na parze. Warzywa poddane obróbce termicznej znacznie tracą na swoich wartościach odżywczych. Kolejne miejsce w piramidzie zdrowego żywienia opracowanej na nowo zajmują owoce, które ze względu na wysoką zawartość cukrów prostych powinno się ograniczyć do 2-3 porcji dziennie.

Piramida żywienia
Piramida żywienia

Dieta skomponowana na wzór piramidy żywienia gwarantuje racjonalne odżywianie.

zobacz galerię

Orzechy i rośliny strączkowe powinniśmy, według nowej piramidy zdrowego żywienia, jeść 1 raz dziennie. Są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także błonnika, potasu, magnezu, wapnia, żelaza, witaminy E i witamin z grupy B.

Następne piętro w nowej piramidzie zdrowego żywienia zajmują ryby, drób, jajka – wartościowe źródła białka. Według nowej piramidy zdrowego żywienia zaleca się ich spożywanie kilka razy w tygodniu do 2 porcji dziennie. Powinniśmy wybierać danego dnia np. rybę lub kawałek mięsa drobiowego. Szczególnie wartościowe są ryby morskie, które stanowią źródło kwasów omega-3. Z kolei mięso drobiowe ma w sobie mało kwasów tłuszczowych nasyconych oraz kalorii.

Najrzadziej, jak zaleca nowa piramida zdrowego żywienia, powinno być spożywane czerwone mięso, białe pieczywo i słodycze. Zawierają one najwięcej kalorii, tłuszczów nasyconych i są najmniej odżywcze. Czerwone mięso powinno być spożywane tylko kilka razy w miesiącu.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Nowa piramida zdrowego żywienia - różnice

Nowa piramida zdrowego żywienia nieco różni się od starej, a najważniejszymi różnicami są:

podstawa piramidy zdrowego żywienia to ju z nie węglowodany zawarte w zbożach, chlebie, ryżu i makaronie, tylko aktywność fizyczna;

na pierwszym piętrze piramidy zdrowego żywienia znajdują się węglowodany, ale tylko te z produktów pełnoziarnistych (razowego chleba lub makaronu, kaszy gryczanej lub kaszy jęczmiennej), białe pieczywo trafiło na szczyt piramidy zdrowego żywienia i jego częste jedzenie nie jest już zalecane;

Zdrowa dieta przy skromnym budżecie (prezentacja edukacyjna)
Zdrowa dieta przy skromnym budżecie (prezentacja edukacyjna) [11 zdjęć]

10 pomysłów jak zdrowo i niedrogo komponować smaczne posiłki Dowiedz się jak zaoszczędzić pieniądze,...

zobacz galerię

• na pierwszym piętrze piramidy zdrowego żywienia pojawiły się tłuszcze roślinne;

• nowa piramida zdrowego żywienia stwierdza, że rośliny strączkowe, które są źródłem zarówno pełnowartościowego białka, jak i błonnika należy spożywać codziennie;

• w nowej piramidzie zdrowego żywieniowej jajka przestały być uznawane za jedną z głównych przyczyn podwyższonego poziomu cholesterolu.

Zobacz także:

Naukowcy w nowej piramidzie żywienia wprowadzili również podział tłuszczów na „złe” (np. te zawarte w czerwonym mięsie, chipsach, ciastkach) i „dobre” (kwasy tłuszczowe nienasycone, głównie omega-3, których źródłem są np. ryby morskie i oleje roślinne).

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy