Nowy model osobowości może pomóc firmom lepiej wybierać pracowników
Nowy model do identyfikacji cech osobowości może pomóc firmom zaoszczędzić pieniądze poprzez poprawę procesu rekrutacji i oceny wydajności pracowników.
1. To, jak myślimy o sobie, dużo o nas mówi
Model ten, opracowany przez Briana Connelly’ego, profesora na Wydziale Zarządzania na Uniwersytecie w Toronto, nazywa się Cecha-Reputacja-Identyfikacja (Trait-Reputation-Identity , TRI). Model ten jest wyjątkowy, ponieważ przeciwstawia osobowość widzianą przez daną osobę do tego, jak jest na postrzegana przez innych.
"Jeśli ktoś uważa, że jest bardzo otwarty i bardziej przyjazny niż w rzeczywistości, to jest ważna informacja na temat tej osoby" - mówi Connelly.
Wcześniejsze modele cech osobowości polegają w dużej mierze na tym, jak ludzie zachowują się w typowych sytuacjach, ale TRI łączy to z naciskiem na to, jaki ludzie myślą o własnych cechach osobowości. Model jest przydatna dla każdego, kto studiuje typy osobowości, jednak Connelly mówi o tym, że może przydać się też do lepszego przewidywania efektów i właściwości pracownika, takich jak wydajność, motywacja, cechy przywódcze, kunktatorstwo i zaangażowanie w pracę na rzecz organizacji. Są to silne wskaźniki skuteczności potencjalnego kandydata na dane miejsce pracy.
"To trochę wychodzi poza ramy metod, które wcześniej stosowaliśmy do badania cech osobowości" - mówi Connelly, który jest ekspertem w dziedzinie zachowań organizacyjnych i zasobów ludzkich. Obecny system oceny wniosków o zatrudnienie, który w dużej mierze opiera się na kontroli referencji, nie jest skutecznym środkiem do przewidywania wydajności pracy, twierdzi Connelly.
Dodaje też, że problemem w obecnych testach osobowości jest to, że często mają zawężoną osobowość, co prowadzi organizacje do wyboru manipulatorów i egoistów na więcej odpowiednich stanowisk.
Badacz ma nadzieję, że bardziej wiarygodne testy mogą prowadzić do tworzenia bardziej dokładnych profilów pracowników, popartych wynikami, które lepiej nadają się do eliminowania uprzedzeń i oszustwa. To może pozwolić firmom zaoszczędzić miliony rocznie.
2. Odmienne charaktery millenialsów
TRI wykorzystuje unikalną mieszankę oceny swoich cech i cech innych, aby zebrać informacje na temat relacji jednostki do wielkiej piątki - ekstrawersji, ugodowości, sumienności, neurotyzmu i otwartości. Tym, co odróżnia TRI od poprzednich modeli jest to, że zapewnia solidne ramy analityczne i metody w celu określenia, czy istnieje porozumienie lub rozbieżność w ocenie cech osobowości danej osoby.
"Ta różnica została omówiona w przeszłości z teoretycznego punktu widzenia, ale teraz możemy przypisać wynik w zakresie danej cechy do reputacji, a także dokładniej określić wynik dla danej osobowości skonstruowanej jako ekstrawertyczne" - mówi Connelly.
W badaniu Connelly i jego zespół analizowali cechy osobowości kadetów Koreańskich Sił Powietrznych, koncentrując się na ich postrzeganiu siebie i tym, jak dane osoby były postrzegane przez rówieśników. Eksperyment nadal trwa, zespół oceni te same parametry, kiedy kadeci zostaną pełnoprawnymi żołnierzami sił powietrznych.
Wiarygodny modelu, który może dostarczyć cennych i realistycznych opinii na temat osobowości kandydata, jest coraz bardziej potrzebny, gdyż coraz więcej młodych ludzi z pokolenia millenialsów podejmowały pracę.
"Wiele zostało powiedziane o narcyzmie, który jest problemem wśród millenialsów i trudności, jakie mają starsi pracownicy ze współpracą z młodszymi pokoleniami. Z praktycznego punktu widzenia mam nadzieję, że ten model będzie pomagać ludziom uczyć się czegoś nowego o sobie, skłoni ich do zastanowienia się nad niektórymi aspektami ich osobowości "- mówi Connelly.
Model, który został opracowany z Samuelem McAbbe, profesorem psychologii w Instytucie Technologii w Illinois Institute, jest opisany w artykule opublikowanym w czasopiśmie „Psychological Review”.
Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.