Odchudzanie a alergie

Współczesny styl życia, a co za tym idzie, sposób odżywiania, sprawiają, że alergie są coraz bardziej powszechne. Coraz więcej dzieci i osób dorosłych cierpi z powodu alergii na pyłki roślin, roztocza oraz pokarm. Czy alergia pokarmowa wyklucza odchudzanie? Jaką dietę powinien zastosować alergik, by była dla niego bezpieczna i jednocześnie skuteczna?

spis treści

1. Objawy alergii pokarmowej

Alergia - prezentacja edukacyjna
Alergia - prezentacja edukacyjna [7 zdjęć]

Alergią nazywamy nadmierną reakcję układu immunologicznego na dane czynniki zewnętrzne. Niestety alergia...

zobacz galerię

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

Osoby z alergią pokarmową powinny unikać produktów, na które są uczulone. Jednak co zrobić w przypadku, gdy nie jesteśmy pewni, jakie pokarmy wywołują reakcję alergiczną? W tym celu powinniśmy udać się do alergologa. Lekarz przeprowadzi wywiad dotyczący m.in. przypadków alergii w rodzinie, objawów alergii, zapyta, kiedy objawy się pojawiają i czy są one związane z konkretnymi produktami.

Dobrą pomocą diagnostyczną może być również prowadzenie dziennika, w którym pacjent zapisuje wszystko, co zjadł danego dnia, łącznie z dokładnym składem posiłków oraz ewentualnie z pojawiającymi się reakcjami alergicznymi. Na podstawie takiego dziennika lekarz wraz z pacjentem mogą ustalić zależność między niektórymi produktami a reakcjami alergicznymi.

Następnym etapem diagnostyki alergii jest dieta eliminacyjna. Dieta eliminacyjna polega na wyłączeniu pokarmów, które są podejrzewane o wystąpienie alergii. Jednocześnie lekarz wskazuje pokarmy, które pod względem wartości odżywczej mogą zastąpić wykluczone produkty żywnościowe, by nie wystąpiło niedożywienie.

2. Dieta dla alergika

Alergicy muszą przede wszystkim dostosowywać swój sposób odżywiania do rodzaju alergii. W większości przypadków osoby z alergią pokarmową wykluczają na całe życie pewne pokarmy i produkty. Nie oznacza to jednak, że nie mogą one stosować diety odchudzającej. Najważniejsza jest odpowiednia i dokładna diagnoza alergii. Specjaliści mogą z dużą precyzją określić, jakie pokarmy powodują uczulenie. Dzięki temu nie ma potrzeby rezygnowania z całej grupy pokarmów, lecz tylko z poszczególnych produktów.

Dieta odchudzająca dla alergika powinna być ułożona przez dietetyka. Specjalista, wiedząc, na jakie produkty jest uczulony pacjent, układa dietę tak, aby dostarczała wszystkich niezbędnych witamin i minerałów, a jednocześnie była niskokaloryczna. Doradzi, jak najlepiej zastąpić niedozwolone produkty, by dieta była zdrowa, a odchudzanie bezpieczne.

Osoba z alergią pokarmową powinna stosować zasady racjonalnego odchudzania, które sprawią, że nie tylko stracimy zbędne kilogramy, ale również nie wystąpi efekt jojo i zmienimy na stałe złe nawyki żywieniowe.

Zasady racjonalnego odchudzania:

  1. Spożywaj posiłki w regularnych 3-4-godzinnych odstępach czasu. Śniadanie zjadaj w ciągu 30 minut od wstania z łóżka, a kolację na 2 godziny przed snem. Posiłki powinny być małe pod względem objętości, by żołądek się skurczył.
  2. Pij dużo wody mineralnej, zielonej herbaty oraz herbaty pu-erh, które pomagają spalić zbędne kilogramy i oczyszczają organizm z toksyn.
  3. Pieczywo białe (pszenne) zastąp pełnoziarnistym - graham, żytnie, baltazar, pieczywo fitness. Zrezygnuj z ziemniaków na rzecz kaszy jęczmiennej, gryczanej oraz ryżu brązowego.
  4. Do każdego posiłku dodawaj warzywo - źródło błonnika, witamin i soli mineralnych.
  5. Jedz owoce, najlepiej surowe. Cukier w nich zawarty spowoduje, że nie będziesz miał ochoty na słodycze.
  6. Ogranicz spożywanie słodyczy, bowiem zawierają puste kalorie. Zdrowe przekąski to: 3-4 sztuki suszonych moreli, 5 sztuk suszonych śliwek, garść słonecznika, garść migdałów oraz orzechów (laskowe, włoskie, pistacje), 3 sezamki - źródło kwasów omega-3.
  7. W ramach podwieczorka zjedz kisiel, budyń lub galaretkę (zawierającą żelatynę) - poprawia stan stawów, skóry oraz wzmacnia paznokcie.
  8. Dania obiadowe gotuj, duś, piecz lub grilluj (elektryczny), ograniczysz w ten sposób spożycie tłuszczu.

Odchudzanie to nie tylko dieta, ale również ćwiczenia fizyczne, które wspomogą spalanie tkanki tłuszczowej oraz wymodelują sylwetkę, dzięki czemu skóra nie będzie zwisać.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy