Trwa ładowanie...

Olej roślinny może zwiększyć ryzyko wystąpienia demencji

Według najnowszych badań dieta bogata w olej roślinny może narażać ludzi na ryzyko demencji.

Eksperci ostrzegają, że jest bardzo prawdopodobne, że olej roślinny powoduje odkładanie się płytek w mózgu, co jest powszechnie znanym prekursorem poważnych schorzeń neurodegeneracyjnych.

Ze względu na niepokojącą ilość przypadków chorób serca eksperci w pewnym momencie zaproponowali, że należy zamienić tłuszcze nasycone jak masło, czy śmietana na olej roślinny, który postrzegano wówczas jako zdrowszą i bezpieczniejszą alternatywę.

Ale dr Catherine Shanahan, dietetyk i lekarz rodzinny uważa, że to duży błąd.

Olej roślinny może powodować demencje i chorobę Alzheimera
Olej roślinny może powodować demencje i chorobę Alzheimera

Dr Shanahan wyjaśnia, że w 1950 roku, konsumentom kazano przestać jeść tłuszcze nasycone i zastąpić je produktami, takimi jak olej roślinny, który wkrótce stał się stałym elementem każdej spiżarni. Ale były też inne powody jego popularności.

Restauracje i inne placówki wybierały olej roślinny ze względu na koszty i dostępność. Oliwa z oliwek jest 10 do 50 razy droższa niż olej roślinny. Ponadto, jest też wygodny w użyciu.

Wśród popularnych rodzajów oleju roślinnego należy wymienić olej rzepakowy, palmowy , kukurydziany, sojowy, słonecznikowy, z krokosza barwierskiego, bawełny, ryżu, otrębów i pestek winogron.

Jednak według dr Shanahan, wykorzystywanie zbyt wielu rodzajów olejów w naszej diecie może mieć katastrofalny wpływ na nasz organizm.

16 rodzajów olejków, które pomogą na twoje dolegliwości
16 rodzajów olejków, które pomogą na twoje dolegliwości [5 zdjęć]

Już od czasów starożytnego Egiptu olejki używane były w leczeniu bólów, lęków, a nawet trądziku. Te cudotwórcze...

zobacz galerię

Oleje roślinne mogą powodować zmęczenie, migreny, a nawet wywołać choroby, takie jak choroba Alzheimera lub otępienie.

"Olej powoduje stres oksydacyjny, który uszkadza błony mózgu i powoduje gromadzenie płytek w mózgu" - powiedziała.

Dr Shanahan mówi, że nawet jeśli stosujemy dietę bogatą w olej roślinny, można odwrócić negatywne skutki. Zachęca ona ludzi do podjęcia siedmiodniowego wyzwania, polegającego na eliminacji oleju roślinnego z diety, aby zobaczyli jakie to proste i skuteczne.

"Jeśli się go pozbędziesz z diety, twoje kubki smakowe się obudzą, będziesz czuć prawdziwy smak jedzenia, zobaczysz poprawę. Będziesz mieć więcej energii" - mówi.

Raport wydany w maju przez Europejski Urząd Bezpieczeństwa Żywności stwierdził, że składniki oleju palmowego - najintensywniej wykorzystywanego oleju roślinnego, który znajduje się chociażby w Nutelli - są toksyczne i rakotwórcze.

W oświadczeniu dla The Daily Mail Online, reprezentanci Ferrero, firmy, która produkuje Nutelle, powiedzieli, że olej palmowy stosowany w ich produkcie jest oczyszczany w niskiej temperaturze, a więc zawiera mniej zanieczyszczeń.

Dr Shanahan powiedziała, że to pomaga obniżyć ryzyko, ale to za mało.

"To tak, jakby powiedzieć: "Mamo, mam zamiar zacząć palić, ale będę paliła tylko trzy papierosy dziennie zamiast całej paczki". Nie jesteśmy przez to bardziej szczęśliwe" - powiedziała.

ZOBACZ TAKŻE:

Firmy chcą stosować te oleje, ponieważ mają działanie przeciwbakteryjne, które zwiększa trwałość i zapobiega psuciu się produktów, ale to dlatego, że są toksyczne.

Ponadto coraz więcej badań łączy oleje roślinne z ryzykiem chorób serca i zmniejszeniem ochrony antyoksydacyjnej.

Olej jest reklamowany jako zdrowy, ponieważ zawiera tłuszcze jednonienasycone i kwasy tłuszczowe omega-3, ale zawiera także wysokie poziomy tłuszczów wielonienasyconych.

Tłuszcze te utleniają się łatwo, zmniejszając ilość antyoksydantów w organizmie, powodując stan zapalny i mutacje w komórkach.

Olej słonecznikowy zawiera również tłuszcze trans, które są wysoce toksyczne i wiążą się ze zwiększonym ryzykiem wystąpienia różnych chorób, takich jak choroby serca, nowotwory , cukrzyca i otyłość.

W ciągu ostatnich kilku lat badania zaczęły zachwalać korzyści dla serca płynące ze zdrowych tłuszczów, takich jak masło i awokado.

Dr Shanahan mówi, że byłoby dobrze, żeby konsumenci zastąpili oleje roślinne oliwą z oliwek, olejem kokosowym, awokado lub arachidowym.

"Chce powiedzieć, że kiedy sam gotujesz, wybieraj oleje, które mają smak, jak kokosowy lub olej arachidowy, a następnie upewnij się, że jest to olej nierafinowany'" – powiedziała.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.