Oświetlenie mieszkania wpływa na dobre samopoczucie

Ludzki mózg potrzebuje naturalnego światła. Jasność daje poczucie bezpieczeństwa, dodaje pozytywnej energii, pomaga utrzymać zdrowie, wspomaga dobre samopoczucie i rozjaśnia nie tylko pomieszczenie, ale także nasze myśli, w związku z czym dobór oświetlenia jest jednym z podstawowych aspektów branych pod uwagę podczas projektowania i aranżacji wnętrz. Oświetlone pomieszczenie jest bardziej przestronne i optycznie powiększone, dlatego jednocześnie wydaje się przytulne i przyjazne. Domownicy chętniej spędzają w nim czas, ponieważ światło podnosi poziom endorfin, zwanych potocznie hormonami szczęścia.

1. Światło naturalne najlepszym terapeutą

Oświetlenie mieszkania
Oświetlenie mieszkania

Wbrew pozorom prawidłowe oświetlenie mieszkania wcale nie jest prostą sprawą. Dobrze jest zapoznać się...

zobacz galerię

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Oczywiście najlepiej jest, jeśli jest to światło naturalne. Potrafi ono zwalczyć bakterie, ma działanie pobudzające, a także jest świetnym terapeutą. Nie bez przyczyny mówi się o jesiennej chandrze lub zimowej depresji ‒ brak światła niekorzystnie wpływa na organizm ludzki, dlatego w tym okresie narastają problemy natury psychicznej. Zauważmy, że czujemy się wtedy senni, apatyczni i ciągle zmęczeni. Można zaobserwować wyraźny spadek nastroju i brak chęci do czegokolwiek. Warto zatem korzystać z każdego promyka słońca, wpadającego do naszego domu nie tylko o poranku.

2. Sztuczne oświetlenie mieszkania i jego funkcje

Kiedy niemożliwe jest oświetlenie mieszkania naturalnym słońcem, niezbędne jest zastąpienie go innym ‒ wytwarzanym sztucznie. Przede wszystkim ma ono charakter funkcjonalny, ponieważ wspomaga wykonywanie codziennych czynności oraz ułatwia swobodne poruszanie się po mieszkaniu. Ponadto w niektórych przypadkach pełni ono także funkcję estetyczną, co dodatkowo upiększa wystrój wnętrza. Główne światło powinno być najbardziej intensywne, a tym samym podobne do naturalnego. Energooszczędne żarówki posłużą nam dłużej aniżeli tradycyjne, dlatego warto w nie zainwestować. Wybierając temperaturę sztucznego światła, dobrze wiedzieć, jak będzie ona wpływała na nasze samopoczucie. Tak więc ciepłe światło (od 2700 K do 6500 K) uspokoi i przyniesie ukojenie po męczącym dniu poza domem, chłodne (powyżej 6500 K) natomiast zachęci do dalszej aktywności. Umieszczenie kilku źródeł światła to także świetna alternatywa. Oprócz ogólnego światła niezwykle przydatne wydaje się oświetlenie miejscowe, zwane również punktowym. Doskonale sprawdza się ono w kuchni (skierowane np. na blat kuchenny), w łazience (np. przy lustrze) lub w sypialni (np. lampka nocna). Oświetlenie takie stworzy niepowtarzalny klimat mieszkania, a domownicy będą mogli korzystać z niego w dowolnym momencie w ciągu dnia.

Należy pamiętać, iż dom jest miejscem, w którym spędzamy najwięcej czasu, czujemy się tu swobodnie i swojsko, dlatego jeśli zadbamy o odpowiednie oświetlenie wszystkich pomieszczeń, poczujemy diametralną zmianę w codziennym życiu i funkcjonowaniu. Towarzyszyć nam będzie nieograniczona ilość pozytywnej energii ‒ bezcennej wartości, o jakiej marzy każdy z nas. Nie bez powodu powstała więc nowoczesna metoda leczenia różnych chorób, zwana fototerapią, helioterapią lub światłolecznictwem. Ma ona działanie antystresowe, uspokajające, kojące i wzmacniające.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!