Przejdź na WP

Owoc granatu – charakterystyka, właściwości lecznicze, witaminy i minerały, zastosowanie w kuchni

Owoc granatu przez wiele osób nazywany także owocem życia, coraz częściej gości w naszym codziennym jadłospisie. Mimo to w dalszym ciągu nie jest tak popularny jak inne owoce na przykład banany, nektarynka czy gruszka.

Zobacz film: "Sałatka śledziowa z granatem"

spis treści

1. Owoc granatu – charakterystyka

Owoc granatu jest bardzo zdrowy. Owoc granatu posiada nie tylko smaczny sok, ale przede wszystkim zawiera polifenole, czyli przeciwutleniacze, które hamują powstawanie wolnych rodników oraz usuwają już powstałe, co zmniejsza ryzyko występowania chorób nowotworowych.

Owoc granatu w swoim wnętrzu posiada słodkie, soczyste nasiona i to właśnie one nadają się do jedzenia. Najbardziej dojrzałe są te owoce granatu, które posiadają gładką i lśniącą skórkę.

2. Owoc granatu – właściwości lecznicze

Owoc granatu posiada właściwości lecznicze. Poprawia przepływ krwi u osób cierpiących na chorobę wieńcową, reguluje ciśnienie krwi oraz obniża cholesterol.

Dobroczynne działanie granatu
Dobroczynne działanie granatu [6 zdjęć]

Owoce granatu od dawna uchodzą za wartościową przekąskę, zawierają bowiem duże ilości witamin A i C,...

zobacz galerię

Istnieją badania, głównie amerykańskich naukowców, którzy udowadniali, że owoce granatu zahamowały rozwój komórek nowotworowych przy nowotworze prostaty oraz raku piersi. Inne właściwości tego owocu to: zapobieganie procesom starzenia się, regulacja problemów z trawieniem, odmładzanie, regenerowanie skóry z trądzikiem, łagodzenie objawów menuopauzy przeciwdziałanie problemom z erekcją.

Owoc granatu posiada wiele drogocennych składników odżywczych. Nie bez przyczyny nazywany jest więc owocem życia, a jego sok życiodajnym nektarem. Warto zatem wprowadzić go do swojego codziennego jadłospisu.

3. Owoc granatu – witaminy i minerały

Owoce grantu to bogate źródło witaminy C, witaminy E, witaminy B, witaminy A oraz wielu substancji mineralnych i odżywczych takich jak: magnez, fosfor, potas, wapń, krzem i jod.

Zdrowotne właściwości granatów
Zdrowotne właściwości granatów [7 zdjęć]

Sok z granatu jest bogatym źródłem przeciwutleniaczy. Tymczasem substancje te przyczyniają się do obniżenia...

zobacz galerię

W skład owocu granatu wchodzą również duże ilości białka, błonnika, kwasu foliowego i beta karotenu. W 100 gramowej porcji świeżych owoców granatu znajduje się średnio ok. 80 kilokalorii.

4. Owoc granatu - jak jeść granat?

Jak jeść granat? Otóź metody są różne. Najwygodniej jest obrać go ze skórki, a następnie wyłuskać słodkie nasiona. Być może nie wydaje się to proste, ale wystarczy wiedzieć jak się zabrać do jedzenia granatu.

Jak przygotować granat do zjedzenia:

  • na początku należy odciąć nożem wierzchnią część granata z końcówką, zwaną koroną granatu
  • następnie skórkę granatu trzeba naciąć wzdłuż
  • granat trzeba włożyć na kilka minut do naczynia z wodą, a następnie rozdzielić granat na mniejsze części (łupina granatu wypłynie na powierzchnie, a nasiona opadną na dno naczynia)
  • nasiona granatu należy odcedzić przez sitko i wysuszyć

Jeśli mamy już przygotpwany owoc i zastanawiamy się nad tym jak zjeść granat to możemy przygotować z niego sok, dodać nasiona granatu do jogurtu, do sałatki

5. Owoc granatu – zastosowanie w kuchni

Granat możemy zastosować w różnych przepisach kulinarnych. Sprawdzi się jako sok, jako dodatek do róznego rodzaju sałatek, czy dań głownych (np. batatów z serem feta, pesto pietruszkowym i nasionami granatu).

Zobacz także:

Owoc granatu w deserach również świetnie się sprawdzi. Jego słodki syrop doskonale skomponuję sie z panna cotta. Owoce granatu można dodać do budyniu, owsianki, tostów francuskich albo ozdobić nimi muffinki. Dobrym pomysłem na wykorzystanie owocu granatu są sałatki. Granat możemy dodać także do orzeźwiającej sangrii.

W związku z tym, że sok z granatu w sklepach jest dość drogi, można pokusić się o jego własne wykonanie. Wystarczy przekroić owoc granatu, wydobyć z niego ziarenka, włożyć je do garnka i dodać 2 łyżki cukru oraz dwie łyżki wody. Wszystko gotujemy przez około 10 minut aż do momentu zgęstnienia. Na koniec przelewamy przez sitko, wstawiamy na minimum 8 godzin do lodówki i gotowe. Uzyskaliśmy gotowy do spożycia sok z granatu.

6. Surowy granat - kalorie i wartości odżywcze

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 87 g (1/2 szklanki, osłonki)
Wartość energetyczna 83,0 kcal 72,2 kcal
Białko 1,67 g 1,45 g
Węglowodany 18,70 g 16,27 g
Cukier 13,67 g 11,89 g
Błonnik 4,00 g 3,48 g
Tłuszcz 1,17 g 1,02 g
Tłuszcze nasycone 0,12 g 0,10 g
Tłuszcze jednonienasycone 0,09 g 0,08 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,08 g 0,07 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 10,20 mg 8,87 mg

Porównaj wartości z innym produktem:

Owoc granatu – charakterystyka, właściwości lecznicze, witaminy i minerały, zastosowanie w kuchni
Owoc granatu – charakterystyka, właściwości lecznicze, witaminy i minerały, zastosowanie w kuchni (Shutterstock)

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy