Dlaczego warto pić sok z buraka przed ćwiczeniami?

Według badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Wake Forest spożycie suplementów na bazie soku z buraka przed rozpoczęciem ćwiczeń usprawnia działanie mózgów osób dorosłych.

Jak tłumaczy prof. W. Jack Rejeski, współautor badania, zaczynając analizę zespół badawczy wiedział już, że ćwiczenia mają korzystny wpływ na mózg. Jednak specjalistom udało się ukazać zupełnie nowe powiązanie - dowiedli, że wskutek spożywania soku z buraka w mózgach osób starszych, cierpiących na nadciśnienie tętnicze, zaobserwowano aktywność typową dla narządów ludzi młodych.

Okazuje się więc, że nasza dieta może mieć decydujące znaczenie dla zdrowia mózgu i jego funkcjonalnej niezależności.

Zobacz film: "Buraki - czerwone bulwy pełne zdrowia"

Sok z buraka wypity przed treningiem ma pozytywny wpływ na mózg starszych osób
Sok z buraka wypity przed treningiem ma pozytywny wpływ na mózg starszych osób (123rf)

Badanie "Sok z buraków: ergogeniczna pomoc w ćwiczeniach i starzeniu się mózgu" (ang. "Beet Root Juice: An Ergogenic Aid for Exercise and the Aging Brain") opublikowano w recenzowanym czasopiśmie "Journals of Gerontology: Medical Sciences".

Rejeski powiedział, że jest to pierwsze doświadczenie testujące wpływ ćwiczeń i picia soku z buraków na funkcjonalne sieci mózgowe w korze ruchowej oraz wtórne połączenia między korą ruchową a częścią kresomózgowia, która wspiera mobilność.

Dlaczego warto pić sok z buraków?
Dlaczego warto pić sok z buraków? [7 zdjęć]

Zawiera kwas foliowy, błonnik, witaminy i związki mineralne. Szczególnie polecany osobom z nadciśnieniem...

zobacz galerię

W badaniu wzięło udział 26 mężczyzn i kobiet w wieku ponad 55 lat, którzy nie wykonywali żadnych ćwiczeń fizycznych, mieli wysokie ciśnienie krwi i przyjmowali nie więcej niż dwa leki na nadciśnienie.

Trzy razy w tygodniu przez sześć tygodni pili oni suplement z dodatkiem soku z buraka godzinę przed średnio intensywnym, 50-minutowym chodem na bieżni. Połowa uczestników otrzymała preparat zawierający 560 mg azotanów, a inni otrzymali placebo.

Buraki zawierają wysoki poziom azotanu dietetycznego, który po spożyciu jest przekształcany w azotyny, a następnie w tlenek azotu (NO). Ten ostatni zwiększa przepływ krwi w organizmie, co może poprawić wydajność ćwiczeń u osób w różnym wieku.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Kiedy ćwiczysz, kora somatomotoryczna mózgu, która przetwarza informacje z mięśni, porządkuje sygnały pochodzące z ciała. Treningi powinny zatem wzmocnić ten obszar.

Połączenie soku z buraków z ćwiczeniami pozwala dostarczyć jeszcze większą ilość tlenu do mózgu i stwarza doskonałe warunki do wzmocnienia kory somatomotorycznej.

Analiza wykazała, że chociaż obie grupy osób miały podobny poziom azotanu i azotynu na początku badania, po zakończeniu ćwiczeń u ludzi pijących sok z buraka stężenie tych związków było znacznie większe, co oznaczało lepsze dotlenienie, a więc i sprawniejsze funkcjonowanie mózgu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.