Trwa ładowanie...

Picie wody – zdrowy nawyk, którego warto się nauczyć. Zobacz, jak to zrobić

Czy regularne picie wody może stać się nawykiem? Oczywiście! Prawidłowego nawadniania można się nauczyć, a organizm podziękuje za to doskonałym samopoczuciem. Podpowiadamy, jak polubić wodę i nauczyć się sięgać po nią w pierwszej kolejności.

Materiał powstał przy współpracy z Żywiec Zdrój

Woda to nieodłączny element zdrowego trybu życia, dlatego warto sięgać po nią jak najczęściej. Niestety, dla wielu osób regularne picie wody stanowi duży problem. Niektórzy nie lubią jej naturalnego smaku i wolą słodkie napoje. Inni w ferworze codziennych obowiązków zapominają o nawadnianiu i dopiero intensywne uczucie pragnienia oraz osłabienie są dla nich sygnałem, żeby sięgnąć po szklankę wody. Nasz organizm potrzebuje jej w ilości ok. 2 l każdego dnia, żeby móc sprawnie funkcjonować.

Picie wody powinno być systematycznym i przede wszystkim przyjemnym nawykiem, a nie okazjonalną, wymuszoną czynnością, o której przypominamy sobie raz na jakiś czas. Jak go wyrobić? Pierwsze kroki bywają trudne, jednak praktyka czyni mistrza. Znamy kilka sposobów, które sprawią, że opanujesz tę sztukę błyskawicznie.

1. Dlaczego warto pić wodę? Poznaj zalety regularnego nawadniania

Nasz organizm w ok. 60 proc. składa się z wody. To dzięki niej nerki usuwają niebezpieczne toksyny, krew krąży w żyłach, a mózg i serce pracują na pełnych obrotach. Woda jest niezbędna do wszystkich procesów zachodzących wewnątrz naszego ciała – dzięki niej odżywiamy i dotleniamy komórki, to ona reguluje trawienie, umożliwia oczyszczanie organizmu i dba o odpowiednie nawilżenie skóry. Woda warunkuje komfort poruszania się, chroni gałki oczne przed wysuszeniem i sprawia, że możemy zachwycić otoczenie pięknym i zdrowym wyglądem.

Czy wiesz, jak wybrać najlepszą wodę smakową? Sprawdź

Picie wody sprzyja koncentracji, wpływa na ciśnienie krwi, pomaga w odchudzaniu i poprawia wydolność fizyczną. O tym, jak ważnym elementem jest woda, świadczy jej miejsce w piramidzie zdrowego żywienia – u podstawy, ponieważ woda jest fundamentem zdrowej, zbilansowanej diety. Warto zrozumieć, jak wielką rolę w naszym życiu odgrywa woda i jak wiele dobrego możemy zrobić, troszcząc się, żeby organizm miał jej zawsze pod dostatkiem.

2. Co się dzieje, gdy nie pijemy wody? Niebezpieczne skutki odwodnienia

Ile wody dziennie powinniśmy wypijać wg wytycznych Instytutu Żywności i Żywienia? Optymalna ilość to ok. 2 l każdego dnia, ale o indywidualnym zapotrzebowaniu decyduje wiek, płeć, masa ciała, tryb życia, temperatura otoczenia, nawyki żywieniowe oraz obciążenia zdrowotne. Przyjmuje się, że na każde 30 kg masy ciała powinniśmy wypijać min. 1 l wody. Oznacza to, że osoba ważąca 60 kg będzie potrzebowała 2 l, ale przy 70 kg zapotrzebowanie wzrośnie do 2,5 l. Praca fizyczna, intensywna aktywność fizyczna czy wysokie temperatury za oknem sprawiają, że organizm znacznie szybciej i w większej ilości traci wodę, więc zapotrzebowanie na nią rośnie.

Przeczytaj, jak bez wysiłku zapewnić odpowiednie nawodnienie organizmu

Zbyt mała ilość przyjmowanych płynów może prowadzić do odwodnienia. Jednym z najbardziej oczywistych objawów jest suchość w ustach i uczucie pragnienia, jednak skutki nieregularnego nawadniania odczuwa cały organizm. O odwodnieniu sygnalizują takie symptomy jak: • zmęczenie

• bóle i zawroty głowy

• problemy z koncentracją

• pogorszenie nastroju

• zaburzenia widzenia

• zaparcia

• utrata elastyczności skóry i zapadnięte oczy.

3. Nawyk picia wody – jak się go nauczyć?

Ciężko przestawić się na picie wody w jednej chwili – szczególnie gdy dotychczas zamiast niej sięgaliśmy po soki i słodkie, gazowane napoje. Zmiana nawyków to proces, który wymaga czasu, dlatego do regularnego nawadniania warto przyzwyczajać się stopniowo, wyznaczając sobie małe, realne cele. Nie wiesz, jak zacząć? Wypróbuj poniższe sposoby – dzięki nim picie wody stanie się prostą, intuicyjną czynnością.

Zacznij dzień od wypicia szklanki wody. Jeśli zmiana smaku pomoże, sięgnij po wodę z cytryną. Ten zdrowy rytuał nie tylko nawodni organizm po nocnym wypoczynku, ale tym samym pobudzi organizm do odpowiedniego funkcjonowania – wesprze procesy myślowe, wpłynie na samopoczucie, pobudzi przemianę materii. Woda z cytryną czy kawałkami innych owoców oraz ziołami sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki, jeśli tylko zastąpimy nią inne napoje, więc warto sięgać po nią podczas odchudzania.

Zawsze miej przy sobie butelkę wody. Codzienny pęd sprawia, że często zapominamy o regularnym nawadnianiu. Mając pod ręką butelkę wody, nauczysz się pić ją intuicyjnie i jest szansa, że rzadziej dasz się skusić na słodkie, kaloryczne napoje. Wybieraj butelki o małych pojemnościach, które bez problemu zmieszczą się do torebki lub plecaka.

Stawiaj wodę w widocznych miejscach. Szklanka wody na szafce nocnej, dzbanek wody z cytryną na biurku czy butelka domowej wody smakowej bez cukru na stole w kuchni to świetny sposób na przypomnienie o regularnym nawadnianiu. Mając wodę pod ręką wszędzie tam, gdzie spędzasz najwięcej czasu, zaczniesz sięgać po nią mimochodem, traktując to jak instynktowną czynność.

Wyznaczaj sobie małe cele. Dwa litry wody w ciągu dnia wydaje się dużą ilością – szczególnie dla osób, które jeszcze do niedawna omijały ją szerokim łukiem. Zwróć jednak uwagę, że w odniesieniu do całego aktywnego dnia, ta ilość to "konieczność" wypicia ok. 125 ml wody na godzinę. To tak naprawdę zaledwie dwa większe łyki.

Nawyk regularnego picia wody najlepiej wprowadzać stopniowo, wyznaczając sobie małe cele do zrealizowania. Jak to zrobić? Zaznacz na butelce wody ilość, którą wypijesz do południa albo ustal, że każdą nową czynność, każdy posiłek będziesz poprzedzać szklanką wody lub wody z cytryną czy innymi owocami. Naturalną wodę możesz częściowo zastąpić bezkaloryczną "wodą smakową", która dodatkowo zapewni pyszne owocowe orzeźwienie.

Wpisz nawadnianie do codziennego terminarza. Picie wody można zaplanować, jak każdą inną czynność. Wpisz nawadnianie do kalendarza w telefonie i ustaw alarm, który przypomni, że czas na wodę. Możesz też zainstalować specjalną aplikację, która będzie liczyć, ile wody dziennie wypijasz i pomoże stopniowo zwiększać jej ilość.

Jeśli nie lubisz smaku wody – zmień go! Jeżeli ciężko ci się przekonać do naturalnego smaku wody, możesz wzbogacić ją naturalnymi dodatkami. Cytrusy, truskawki, plasterki kiwi lub świeżego ogórka, a także świeże listki ziół sprawią, że zwykła woda stanie się pysznym, orzeźwiającym napojem. Jeżeli brakuje ci słodkiego smaku, do dzbanka z wodą możesz dodać odrobinę bezkalorycznego lub niskokalorycznego słodzika, np. stewii – to zdrowa alternatywa dla cukru. Woda z cytryną, cząstkami pomarańczy lub innych owoców zastąpi soki i kaloryczne napoje, które w nadmiarze nie służą zdrowej diecie. Taka domowa "woda smakowa" to także świetna propozycja dla osób, które dopiero uczą się nawyku regularnego nawadniania.

Jeżeli brakuje ci czasu na przygotowanie własnych owocowych kompozycji, wybierz gotowe bezkaloryczne produkty (np. Essence, Sparkles). Dodatek naturalnych aromatów z owoców wzbogaci jej smak, a prosty skład bez dodatku cukru i konserwantów zapewni zdrowe, zbilansowane orzeźwienie w ciągu dnia.

Sięgaj po dobrej jakości ["wody smakowe"]. Jeśli dopiero chcesz zacząć swoją przygodę z regularnym piciem wody a przez lata przyzwyczaiłaś się do picia słodkich, wysokokalorycznych napojów i trudno ci zrezygnować z ich słodkiego smaku, sięgnij po "wody smakowe" wzbogacone naturalnym aromatem owoców. Te, które znajdziesz chociażby w ofercie Żywiec Zdrój, są niskokaloryczne (maksymalnie 20 kcal w 100 ml) lub całkowicie bez cukru i bez kalorii, słodzone bezpiecznymi dla zdrowia słodzikami (np. Żywiec Zdrój z nutą owoców Zero Cukru), nie zawierają też konserwantów, sztucznych aromatów czy syropu glukozowo-fruktozowego. Dzięki temu mogą pomóc zmniejszyć ilość kalorii przyjmowanych z płynami oraz stać się pomostem w drodze do picia wyłącznie, bądź w większości wody.

Materiał powstał przy współpracy z Żywiec Zdrój

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza