Pięć minut sprintu tak samo skuteczne, jak 45 minut joggingu

Nie masz czasu na długie treningi? Nie szkodzi – naukowcy wykazali, że można ćwiczyć krócej, aby osiągnąć takie same rezultaty, jak przy długotrwałej aktywności. Jak to zrobić? Sekret tkwi w intensywności treningów.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny a endorfiny"

1. Jaki trening najskuteczniejszy?

Australijscy badacze z Curtin University of Technology udowodnili, że krótkie ćwiczenia w szybkim tempie to skuteczny sposób na szczupłą sylwetkę i lepszą kondycję. W badaniu udział wzięło 90 osób w wieku od 18 do 60 lat, którzy do tej pory nie prowadzili aktywnego trybu życia. Naukowcy podzielili ich na dwie grupy i obserwowali przez 10 tygodni.

Pierwsza ćwiczyła w tradycyjny sposób, czyli przez dłuższy czas, ale w wolniejszym tempie. Jeździli na rowerze przez 30 minut i stopniowo wydłużali czas ćwiczeń do 45 minut. Treningi odbywali pięć razy w tygodniu.

Druga grupa wykonywała krótkie i bardzo intensywne treningi (tzw. interwały), np. biegła sprintem przez 15 sekund, a kolejne 45 sekund odpoczywała, biegnąc wolniej. Cały trening trwał około 18 minut, a w tym czasie biegli sprintem przez około 4-5 minut.

Po zakończeniu eksperymentu okazało się, że uczestnicy z obu grup osiągnęli podobne rezultaty – spalili tkankę tłuszczową, mieli lepsze samopoczucie i wydolność organizmu. Badacze zauważyli również, że ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia zmniejszyło się w przypadku obu grup.

10 powodów, aby biegać
10 powodów, aby biegać [10 zdjęć]

Jeśli zależy ci na zrzuceniu zbędnych kilogramów, włóż wygodne buty i idź pobiegać. 30 minut biegania...

zobacz galerię

2. Sprintem do celu

Australijscy naukowcy przekonują, że wystarczy biegać sprintem przez pięć minut, aby osiągnąć takie same rezultaty, jak przy 45-minutowym joggingu w niezbyt szybkim tempie. Co ciekawe, osoby, które wykonywały intensywne treningi, chętniej kontynuowały ćwiczenia od tych, które uprawiały sport w umiarkowanym tempie.

Specjaliści twierdzą, że osoby, którym brakuje czasu na długie ćwiczenia, powinny spróbować interwałów. Dzięki nim można osiągnąć świetne wyniki w dwa razy krótszym czasie, bez konieczności spędzania godzin na siłowni.

Pięć minut sprintu tak samo skuteczne, jak 45 minut joggingu
Pięć minut sprintu tak samo skuteczne, jak 45 minut joggingu (Zdjęcie kobiety / Shutterstock)

Trening HIIT (interwałowy) może bazować na ulubionej dyscyplinie – bieganiu, jeździe na rowerze, skakaniu na skakance. Przeplatanie intensywnych ćwiczeń z tymi w normalnym tempie ma wiele zalet – w ten sposób można schudnąć, spalić tłuszcz, poprawić kondycję i wytrzymałość. Do treningu nie są potrzebne specjalne urządzenia, a największą zaletą jest krótki czas ćwiczeń – to idealna opcja dla zapracowanych i tych, którzy nie lubią długo czekać na efekty aktywności fizycznej.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy