Pięć minut sprintu tak samo skuteczne, jak 45 minut joggingu

Nie masz czasu na długie treningi? Nie szkodzi – naukowcy wykazali, że można ćwiczyć krócej, aby osiągnąć takie same rezultaty, jak przy długotrwałej aktywności. Jak to zrobić? Sekret tkwi w intensywności treningów.

1. Jaki trening najskuteczniejszy?

Australijscy badacze z Curtin University of Technology udowodnili, że krótkie ćwiczenia w szybkim tempie to skuteczny sposób na szczupłą sylwetkę i lepszą kondycję. W badaniu udział wzięło 90 osób w wieku od 18 do 60 lat, którzy do tej pory nie prowadzili aktywnego trybu życia. Naukowcy podzielili ich na dwie grupy i obserwowali przez 10 tygodni.

Pierwsza ćwiczyła w tradycyjny sposób, czyli przez dłuższy czas, ale w wolniejszym tempie. Jeździli na rowerze przez 30 minut i stopniowo wydłużali czas ćwiczeń do 45 minut. Treningi odbywali pięć razy w tygodniu.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Druga grupa wykonywała krótkie i bardzo intensywne treningi (tzw. interwały), np. biegła sprintem przez 15 sekund, a kolejne 45 sekund odpoczywała, biegnąc wolniej. Cały trening trwał około 18 minut, a w tym czasie biegli sprintem przez około 4-5 minut.

Po zakończeniu eksperymentu okazało się, że uczestnicy z obu grup osiągnęli podobne rezultaty – spalili tkankę tłuszczową, mieli lepsze samopoczucie i wydolność organizmu. Badacze zauważyli również, że ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia zmniejszyło się w przypadku obu grup.

10 powodów, aby biegać
10 powodów, aby biegać [10 zdjęć]

Jeśli zależy ci na zrzuceniu zbędnych kilogramów, włóż wygodne buty i idź pobiegać. 30 minut biegania...

zobacz galerię

2. Sprintem do celu

Australijscy naukowcy przekonują, że wystarczy biegać sprintem przez pięć minut, aby osiągnąć takie same rezultaty, jak przy 45-minutowym joggingu w niezbyt szybkim tempie. Co ciekawe, osoby, które wykonywały intensywne treningi, chętniej kontynuowały ćwiczenia od tych, które uprawiały sport w umiarkowanym tempie.

Specjaliści twierdzą, że osoby, którym brakuje czasu na długie ćwiczenia, powinny spróbować interwałów. Dzięki nim można osiągnąć świetne wyniki w dwa razy krótszym czasie, bez konieczności spędzania godzin na siłowni.

Trening HIIT (interwałowy) może bazować na ulubionej dyscyplinie – bieganiu, jeździe na rowerze, skakaniu na skakance. Przeplatanie intensywnych ćwiczeń z tymi w normalnym tempie ma wiele zalet – w ten sposób można schudnąć, spalić tłuszcz, poprawić kondycję i wytrzymałość. Do treningu nie są potrzebne specjalne urządzenia, a największą zaletą jest krótki czas ćwiczeń – to idealna opcja dla zapracowanych i tych, którzy nie lubią długo czekać na efekty aktywności fizycznej.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy