Plotki – definicja, funkcje, tematy, skutki

Plotki rozprzestrzeniają się w tempie błyskawicy. Jakieś zwierzenie ujawnione jednej osobie w wielkim zaufaniu, zaczyna wędrować dalej i często powraca do nas samych. Plotki towarzyszą nam nie tylko w miejscu pracy, ale także podczas spotkań ze znajomymi czy w gronie rodzinnym. Pojawienie się plotek wynika z tego, że bardzo lubimy rozmawiać o problemach innych ludzi. Powszechnie uważa się, że to kobiety uwielbiają plotkowanie. Mężczyźni także chętnie plotkują. Jakie są najpopularniejsze plotki w pracy?

Plotki – definicja

Plotka to, według słownika, niesprawdzona lub kłamliwa pogłoska, która powoduje utratę dobrego wizerunku osoby, której dotyczy. Plotki rodzą się w sytuacjach, gdy ludzie dokładnie nie wiedzą, co tak naprawdę się dzieje i gdy ludzka „ciekawość poznawcza” czyni atrakcyjnym tematem rozmowy każdą aktualną wiadomość. Powszechnie uważa się, że plotkowanie czy obgadywanie kogoś to zachowania negatywne, jednak większość z nas nadal to robi. Poza tym, coraz modniejsze jest umawianie się na pogaduszki czy plotki – sama nazwa tego rodzaju spotkań ma wydźwięk pozytywny. Dlaczego ludzie plotkują?

Spraw, by inni cię pokochali

Ciało może mówić więcej niż słowa, postaraj się więc przybrać odpowiednią pozycję podczas rozmowy. Najlepiej skierować się twarzą do rozmówcy i lekko pochylić...

Plotki – funkcje

Plotki pełnią wiele różnych funkcji, np.:

  • informują,
  • pomagają wzmocnić naszą pozycję w grupie,
  • wzmacniają więź społeczną – plotkę przekazujemy osobom, do których mamy zaufanie,
  • odrywają od obowiązków,
  • budują napięcie,
  • wywierają wpływ społeczny – bohaterowie plotki, którzy naruszyli powszechnie obowiązujące normy, zostaną obgadani,
  • zaspokajają potrzebę rozumienia wydarzeń i znajdowania rozsądnego wyjaśnienia faktów,
  • dają szansę na upust emocjonalnym napięciom i wyrażenie swoich obaw czy pragnień.

Plotki – tematy

Najczęstsze tematy plotek to bez wątpienia:

  • Awans w pracy – plotka rodzi się, gdy ktoś żywiołowo rozmawia z szefem lub wyjdzie ze spotkania z nim w świetnym nastroju. Plotki na temat awansu ujawniają niechęć pracowników do wszelkich układów.

  • Pieniądze – wszyscy pracownicy biurowi lubią rozmawiać o pieniądzach i o tym, na jakim stanowisku, ile się zarabia. Jednak obok informacji o pieniądzach, ocenia się ludzi zajmujących wyższe stanowiska i zazwyczaj sugeruje się ich nieuczciwość lub niekompetencję.

  • Szefowie – pracownicy często rozmawiają na temat szefa, zwłaszcza jeśli osoba na tym stanowisku popełnia dużo błędów i wpadek. Szef jest osobą, którą wini się za mniejsze zarobki, większe obowiązki itd. Plotka powoduje, że niechęć do kierownika narasta i podejrzewa się jakieś układy czy niesprawiedliwość w tym, że ktoś taki kieruje firmą. Plotka niszczy autorytet szefa.

  • Współpracownicy – plotki na temat współpracowników zaczynają się wtedy, gdy ktoś się komuś narazi lub gdy dojdzie do jakiegoś konfliktu. Wtedy plotka dotyczy nie tylko życia zawodowego danej osoby, ale także życia prywatnego.

  • Miłość, romanse – wszyscy pracownicy biurowi wzajemnie się obserwują i są mocno wyczuleni na wszelkie rodzące się romanse w pracy.

Plotki – skutki

Każdy plotkarz powinien pamiętać, że informacja, którą wygłasza, nie tylko w niekorzystnym świetle stawia bohaterów plotki, ale także jego. Jeśli rozprzestrzenia kłamstwa, nic nie zyskuje w oczach innych, a wręcz przeciwnie – zostaje uznany za kogoś niewiarygodnego, komu lepiej nie ufać i nie powierzać dyskretnych spraw. Warto pamiętać, że poprzez plotki można zniszyć czyjeś dobre imię, reputację, której odbudowanie może być trudne i czasochłonne. Skutki plotek są więc zarówno indywidualne, jak i społeczne.

Komentarze
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Kariera
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Kariera
Kariera

Mobbing w miejscu pracy

Mobbing w miejscu pracy

Mobbing może objawiać się całkowitą ignorancją pracownika lub psychicznym nękaniem, nastraszaniem, wydawaniem poleceń nieadekwatnych do jego możliwości.

Kariera

Seks za awans (WIDEO)

Seks za awans (WIDEO) Odtwórz wideo

Niektóre osoby wykorzystują swoją seksualność do tego, aby osiągnąć jakieś dobra - na przykład awans czy podwyżkę. Co ciekawe, seks w zamian za awans zdarza się zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. O seksie za awans szczegółowo opowiada Arkadiusz Bilejczyk,...

Kariera

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna

Interview to kulminacyjny punkt rekrutacji, do którego należy się bardzo dokładnie przygotować. Brak przygotowanej uprzednio strategii odpowiedzi na trudne pytania może być jedyną przyczyną porażki.

Kariera

Rozmowa z nowym pracodawcą

Rozmowa z nowym pracodawcą

Błędy rekrutacyjne zdarzają się każdemu. Najczęstszymi są nieodpowiedni strój i brak merytorycznego przygotowania.

Kariera

Sprawdź, jak zwiększyć swoją kreatywność

Sprawdź, jak zwiększyć swoją kreatywność

Relaks Weź prysznic, pójdź na spacer lub przejedź się rowerem. Badania neurologiczne wykazały, że mózg często potrzebuje zupełnie oderwać się od problemu, aby znaleźć rozwiązanie. Może się więc okazać, że wykrzykniesz „Eureka!" dopiero po chwilowej przerwie. Praktyka...

Kariera

Uzależnienie od pracy

Uzależnienie od pracy

Pracoholikami zostają najczęściej osoby pilne, perfekcyjne, z drugiej strony także pełne kompleksów, nieśmiałe, niedowartościowane oraz bojące się otoczenia lub chcące za wszelką cenę udowodnić, że potrafią coś osiągnąć.

Kariera

Wywieranie presji

Wywieranie presji

Stopniowe wywieranie presji i manipulowanie pracownikami często przeradzają się w działania mobbingowe.

Kariera

Zmęczenie

Zmęczenie

Zmęczenie jest objawem nie tylko przepracowania, nierzadko związane jest także z wieloma dolegliwościami.

Kariera

Zła praca gorsza dla zdrowia od bezrobocia

Zła praca gorsza dla zdrowia od bezrobocia

Lepsza jakakolwiek praca niż bezrobocie? Okazuje się, że nie. Osoby, które wykonują niesatysfakcjonującą pracę mogą być w gorszej kondycji psychicznej. Kto ma pracę, czuje się lepiej zarówno psychicznie, jak i pod względem fizycznym - taka panuje powszechna...

Kariera

Dress code

Dress code to styl ubioru o zuniformizowanym kształcie. Przypomina nieco mundurki szkolne, które wciąż budzą pewne kontrowersje, ale jednocześnie czemuś służą. Niektóre firmy wprowadzają wytyczne dotyczące ubioru, gdyż chcą, aby ich pracownicy byli odpowiednio...