Plotki w pracy

Plotka rozprzestrzenia się w tempie błyskawicy. Jakieś zwierzenie ujawnione jednej osobie w wielkim zaufaniu, zaczyna wędrować dalej i często powraca do nas samych. Plotka towarzyszy nam nie tylko w miejscu pracy, ale także podczas spotkań ze znajomymi czy w gronie rodzinnym. Jej pojawienie się wynika z tego, że bardzo lubimy rozmawiać o problemach innych ludzi. Powszechnie uważa się, że to kobiety uwielbiają plotkowanie. Mężczyźni także chętnie plotkują. Jakie są najpopularniejsze plotki w pracy?

Zobacz film: "Gdzie szukać pomocy w przypadku uzależnień i innych problemów psychologicznych?"

Funkcje plotki

Plotka to, według słownika, niesprawdzona lub kłamliwa pogłoska, która powoduje utratę dobrego wizerunku osoby, której dotyczy. Plotki rodzą się w sytuacjach, gdy ludzie dokładnie nie wiedzą, co tak naprawdę się dzieje i gdy ludzka „ciekawość poznawcza” czyni atrakcyjnym tematem rozmowy każdą aktualną wiadomość. Powszechnie uważa się, że plotkowanie czy obgadywanie kogoś to zachowania negatywne, jednak większość z nas nadal to robi. Poza tym, coraz modniejsze jest umawianie się na pogaduszki czy ploteczki – sama nazwa tego rodzaju spotkań ma wydźwięk pozytywny. Dlaczego ludzie plotkują? Ponieważ plotka pełni wiele różnych funkcji, np.:

  • informuje,
  • pomaga wzmocnić naszą pozycję w grupie,
  • wzmacnia więź społeczną – plotkę przekazujemy osobom, do których mamy zaufanie,
  • odrywa od obowiązków,
  • buduje napięcie,
  • wywiera wpływ społeczny – bohaterowie plotki, którzy naruszyli powszechnie obowiązujące normy, zostaną obgadani,
  • zaspokaja potrzebę rozumienia wydarzeń i znajdowania rozsądnego wyjaśnienia faktów,
  • daje szansę na upust emocjonalnym napięciom i wyrażenie swoich obaw czy pragnień.

Tematy plotek w pracy

  • Awans – plotka rodzi się, gdy ktoś żywiołowo rozmawia z szefem lub wyjdzie ze spotkania z nim w świetnym nastroju. Plotka na temat awansu ujawnia niechęć pracowników do wszelkich układów.
  • Pieniądze – wszyscy pracownicy biurowi lubią rozmawiać o pieniądzach i o tym, na jakim stanowisku, ile się zarabia. Jednak obok informacji o pieniądzach, ocenia się ludzi zajmujących wyższe stanowiska i zazwyczaj sugeruje się ich nieuczciwość lub niekompetencję.
  • Szefowie – pracownicy często rozmawiają na temat szefa, zwłaszcza jeśli osoba na tym stanowisku popełnia dużo błędów i wpadek. Szef jest osobą, którą wini się za mniejsze zarobki, większe obowiązki itd. Plotka powoduje, że niechęć do kierownika narasta i podejrzewa się jakieś układy czy niesprawiedliwość w tym, że ktoś taki kieruje firmą. Plotka niszczy autorytet szefa.
  • Współpracownicy – plotki na temat współpracowników zaczynają się wtedy, gdy ktoś się komuś narazi lub gdy dojdzie do jakiegoś konfliktu. Wtedy plotka dotyczy nie tylko życia zawodowego danej osoby, ale także życia prywatnego.
  • Miłość, romanse – wszyscy pracownicy biurowi wzajemnie się obserwują i są mocno wyczuleni na wszelkie rodzące się romanse w firmie.

Każdy plotkarz powinien pamiętać, że informacja, którą wygłasza, nie tylko w niekorzystnym świetle stawia bohaterów plotki, ale także jego. Jeśli rozprzestrzenia kłamstwa, nic nie zyskuje w oczach innych, a wręcz przeciwnie – zostaje uznany za kogoś niewiarygodnego, komu lepiej nie ufać i nie powierzać dyskretnych spraw.

Komentarze
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Kariera
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Kariera
Kariera

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna

Interview to kulminacyjny punkt rekrutacji, do którego należy się bardzo dokładnie przygotować. Brak przygotowanej uprzednio strategii odpowiedzi na trudne pytania może być jedyną przyczyną porażki.

Kariera

Mobbing w miejscu pracy

Mobbing w miejscu pracy

Mobbing może objawiać się całkowitą ignorancją pracownika lub psychicznym nękaniem, nastraszaniem, wydawaniem poleceń nieadekwatnych do jego możliwości.

Kariera

Seks za awans (WIDEO)

Seks za awans (WIDEO) Odtwórz wideo

Niektóre osoby wykorzystują swoją seksualność do tego, aby osiągnąć jakieś dobra - na przykład awans czy podwyżkę. Co ciekawe, seks w zamian za awans zdarza się zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. O seksie za awans szczegółowo opowiada Arkadiusz Bilejczyk,...

Kariera

Rozmowa z nowym pracodawcą

Rozmowa z nowym pracodawcą

Błędy rekrutacyjne zdarzają się każdemu. Najczęstszymi są nieodpowiedni strój i brak merytorycznego przygotowania.

Kariera

Sprawdź, jak zwiększyć swoją kreatywność

Sprawdź, jak zwiększyć swoją kreatywność

Relaks Weź prysznic, pójdź na spacer lub przejedź się rowerem. Badania neurologiczne wykazały, że mózg często potrzebuje zupełnie oderwać się od problemu, aby znaleźć rozwiązanie. Może się więc okazać, że wykrzykniesz „Eureka!" dopiero po chwilowej przerwie. Praktyka...

Kariera

Trudni współpracownicy

profesjonalizm w pracy? Jak nie pozwolić innym, by nasza kariera zawodowa obróciła się wniwecz? Rodzaje toksycznych współpracowników Ogólnie rzecz biorąc

Kariera

Syndrom ocalonego

Syndrom ocalonego

Zwolnienie z pracy to stresujący czas nie tylko dla osoby, która straciła zatrudnienie, ale i dla tych, którzy zachowali stanowiska pracownicze. W takiej sytuacji wiele osób zaczyna zastanawiać się, dlaczego udało się im zachować posadę i czy nie są następni...

Kariera

Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

specyfiki pracy czy możliwych ścieżek kariery. Chodzi nie tylko o zdobycie informacji o firmie, ale też o udowodnienie pracodawcy, że rekrutowanemu zależy

Kariera

Pytania do pracodawcy

Rozmowa kwalifikacyjna zazwyczaj kojarzona jest z pytaniami kierowanymi przez pracodawcę do kandydata na określone stanowisko. Jednak podczas rozmowy o pracę kandydat także może zadawać pytania. W trakcie przygotowań do rozmowy kwalifikacyjnej, warto...

Kariera

Wypalenie zawodowe - przyczyny, objawy, leczenie

Wypalenie zawodowe - przyczyny, objawy, leczenie

Wypalenie zawodowe może pojawić się w każdej grupie zawodowej. Jednak przeprowadzone badania dowodzą, że problem ten dotyczy głównie zawodów, w których występuje częsty i bliski kontakt z innymi ludźmi: pielęgniarki, pracownicy ratownictwa i hospicjów,...