Pływanie a odchudzanie

Uważa się, że jednym z najlepszych sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów jest pływanie. Odchudzanie przez pływanie jest niezwykle popularne wśród osób, które nie lubią spędzać czasu na siłowni, a które o wiele chętniej wybierają przyjemniejsze formy aktywności fizycznej. Wszyscy zakładamy, że podczas pływania spalamy dużo kalorii, a w rzeczywistości nie znamy ich dokładnych wartości. Dlatego zanim podejmiemy program odchudzania oparty na pływaniu, warto poznać prawdziwą zależność między tym sportem a utratą wagi.

1. Basen a odchudzanie

Pływanie traktuje się jako świetne ćwiczenie na formowanie sylwetki głównie ze względu na fakt, że podczas pływania pracują niemal wszystkie grupy mięśni. Jeśli jednak naszym celem jest utrata wagi, należy również wziąć pod uwagę jakość i intensywność pływania. Odchudzanie wiąże się ze spalaniem większej niż zazwyczaj ilości kalorii. Gdy biegasz szybko spalasz więcej kalorii niż gdy biegasz truchtem. Podobnie jest z pływaniem. Zwykłe pluskanie się w basenie nie przyniesie większych rezultatów. Dopiero, gdy pływaniu towarzyszy prawdziwy wysiłek fizyczny, możemy mówić o skutecznym odchudzaniu.

Zobacz film: "Wpływ sportu na zdrowie"

Pływanie - style pływackie
Pływanie - style pływackie

Różne style pływackie pozwalają na urozmaicenie treningu, a także na ćwiczenie różnych partii mięśni....

zobacz galerię

2. Pływanie a spalanie kalorie

Aby poruszać się w wodzie musimy włączyć takie partie mięśni, jak mięśnie ramion, mięśnie klatki piersiowej, mięśnie nóg i wiele innych. Znaczy to, że podczas pływania aktywna jest zarówno górna, jak i dolna część ciała. Pływając stylem klasycznym lub grzbietowym spalamy prawie tyle samo kalorii, co podczas szybkiego spaceru, lub wolnego joggingu. Osoba ważąca około 60 kg spala około 240 kalorii na 30 minut pływania. Inne style, jak na przykład styl motylkowy, czy kraul wymagają więcej wysiłku, a co za tym, idzie więcej kalorii. Dlatego też podczas pływania kraulem osoba o wadze około 60 kg spala aż 350 kalorii w pół godziny. Trudno jednak by było pływać tym stylem nieprzerwanie przez 30 minut. Z tego względu najlepszym rozwiązaniem jest pływanie na zmianę szybszym i wolniejszym stylem.

3. Wpływ pływania na organizm

Odchudzanie na basenie jest niezwykle skuteczne, gdyż opór wody sprawia, że mięśnie muszą mocniej pracować aby się w niej poruszać. Efektem jest większe spalanie tłuszczu i zwiększenie masy mięśniowej. Najnowsze badanie wykazały jednak zaskakujące rezultaty. Porównano osoby pływające na basenie z osobami uprawiającymi inne formy sportu. Okazało się, że mimo, iż ćwiczyli na tym samym poziomie, to osoby pływające straciły mniej na wadze. Przyczyn takiego stanu doszukano się w obniżeniu temperatury, które następuje przy zanurzaniu się w wodzie, co prowadzi do wzrostu apetytu. Po pływaniu osoby te zwykle jadły więcej, co wyrównywało bilans strat podczas aktywności fizycznej.

Mimo tych wyników badań, nie powinniśmy rezygnować z uprawiania wspaniałego sportu, jakim niewątpliwie jest pływanie. Odchudzanie na basenie jest wciąż możliwe oraz skuteczne. Należy tylko pamiętać, aby pływać z odpowiednią intensywnością, a po treningu starać się nie jeść więcej niż zwykle, a wtedy na pewno zauważymy rezultaty.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!