Trwa ładowanie...

Podejmujesz wiele decyzji w pracy? Jesteś bardziej narażony na otyłość

Avatar placeholder
22.03.2019 12:17
Dużo zadań w pracy powoduje otyłość
Dużo zadań w pracy powoduje otyłość (Zdjęcie mężczyzny / Shutterstock)

Rodzaj obowiązków w pracy może wpływać na wagę w niekorzystny sposób – wynika z badań opublikowanych w "Social Science and Medicine".

W 2014 roku odnotowano ponad 1,9 miliarda nowych diagnoz nadwagi, z czego ponad 600 milionów stanowiły osoby otyłe. Naukowcy uważają, że to, jaką wykonujemy pracę, może przyczyniać się do rozwoju tego zjawiska.

Otyłość w Polsce
Otyłość w Polsce

Każdego roku przybywa coraz więcej osób z nadwagą i otyłością, również dzieci i młodzież. WHO uznała

zobacz galerię

Poczucie władzy w pracy jak dotąd było uważane za pozytywne zjawisko. Mimo że wysokie wymagania uznaje się za stresogenne, zwiększona decyzyjność i kontrola wydają się niwelować negatywne strony kierowniczych stanowisk. Nowe badania sugerują jednak coś zupełnie odwrotnego.

Zobacz film: "Otyłość wpływa niekorzystnie na mózg. Najnowsze badania"

Naukowcy zbadali 450 uczestników w średnim wieku – 230 kobiet oraz 220 mężczyzn, którzy byli zatrudnieni na różnych stanowiskach zarówno w pracy biurowej, jak i fizycznej.

Po zmierzeniu wzrostu, wagi, obwodu talii autorzy przeprowadzili wywiady telefoniczne w celu zebrania informacji o trybie pracy. Po skontrolowaniu innych czynników, takich jak płeć, wiek, dochody, godziny pracy czy jej rodzaj, naukowcy odkryli, że te czynniki są silnie powiązane z otyłością.

Wyniki pokazują, że posiadanie określonych umiejętności oraz wolność wykorzystywania ich w pracy powiązane są z niższym BMI oraz mniejszym obwodem talii, natomiast podejmowanie wielu decyzji wiąże się z większą masą ciała.

Przyczyny otyłości często przypisuje się złej diecie i niewystarczającej ilości ruchu, ale inne  czynniki, włącznie ze środowiskowymi, psychologicznymi, społecznymi czy kulturowymi, są równie ważne – wyjaśniają naukowcy.

W kontekście historycznym duża wolność w podejmowaniu decyzji jest uznawana za pożądaną w pracy. Jednak w nowoczesnej globalnej konkurencji pracownicy z dużą władzą decyzyjną mogą czuć się przytłoczeni wymaganiami lub złymi wyborami.

Nadmierna liczba podejmowanych decyzji może zamienić się w brzemię odpowiedzialności prowadzące do większego stresu oraz wzmożonej konsumpcji lub zmiany sposobu przetwarzania żywności przez organizm, co prowadzi do odkładania się tłuszczu.

Autorzy sugerują również, że poziom stresu spowodowany decyzyjnością w pracy może zależeć od cech indywidualnych.

Poczucie kontroli może mieć pozytywny wpływ na zdeterminowane osoby, a stresogenny na te, którym determinacji brakuje.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze