Podzielność uwagi większa u kobiet - prawda czy mit?

Podzielność uwagi jest bardzo pożądaną umiejętnością nie tylko w życiu codziennym, ale przede wszystkim zawodowym. Pracodawcy cenią sobie osoby, które potrafią realizować kilka zadań naraz. Powszechnie utwierdził się stereotyp, że kobiety posiadają większą podzielność uwagi niż mężczyźni – czy tak jest naprawdę?

Kobiety kontra mężczyźni

Wielu mężczyzn zastanawia się, jak to możliwe, że ich partnerka może jednocześnie np. gotować, słuchać muzyki, a przy tym być na bieżąco z najnowszymi wieściami na facebooku! Według badań przeprowadzonych przez naukowców z angielskiego uniwersytetu w Hertfordshire, kobietom łatwiej przychodzi wykonywanie różnych czynności jednocześnie niż mężczyznom. W badaniu wzięło udział 50 kobiet oraz tyle samo mężczyzn. Mieli oni 8 minut na wykonanie 3 łatwych czynności, w trakcie których dodatkowo dzwoniono do każdego z uczestników i tylko od nich zależało, czy odbiorą telefon, czy też nie. Badani musieli się w tym czasie zmierzyć z rozwiązaniem matematycznego zadania, odnalezieniem restauracji na mapie oraz opracowaniem strategii poszukiwania klucza w specjalnym polu. Co ciekawe, mężczyźni mimo lepszej orientacji przestrzennej znacznie gorzej poradzili sobie z zadaniem dotyczącym mapy i klucza. Z kolei badane kobiety znakomicie poradziły sobie z realizacją wszystkich zadań w tak krótkim czasie, co oznacza, że mają lepszą podzielność uwagi bez względu na to, ile czynności muszą wykonać.

Zobacz film: "Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?"

Niezwykła rola hormonów płciowych

Co sprawia, że kobiety lepiej radzą sobie z wykonywaniem zadań, które wymagają dobrej podzielności uwagi? Okazuje się, że jedą z przyczyn może być działanie estrogenu. Ten hormon płciowy ma bowiem wpływ na aktywność płatów czołowych, czyli obszaru mózgu, który jest odpowiedzialny za skuteczną realizację zadań wymagających skupienia. Na szczęście dla panów, podzielność uwagi można ćwiczyć. Coraz bardziej popularne są warsztaty, na których uczestnicy pod okiem wykwalifikowanych specjalistów wykonują zadania, które mają polepszyć ich koncentrację. Pomocne mogą być również domowe treningi pamięci oraz odpowiednia dieta bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe i witaminy.

Komentarze (1)
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Komunikacja
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Artykuły Komunikacja
Komunikacja

Mowa ciała w związku

Mowa ciała w związku

Zachowania niewerbalne mają wielkie znaczenia dla budowania wrażenia na innych osobach. Pozycja ciała w czasie rozmowy świadczy m.in. o stopniu napięcia czy zamknięciu na partnera.

Komunikacja

Kłamstwo - rodzaje, powody, motywy

, współcześni ludzie są skłonni uznawać kłamstwa za nieodzowny element naturalnej komunikacji. Oszukiwanie konwersacyjne stało się nie tylko powszechne

Komunikacja

Etykietowanie

Etykietowanie to inaczej naznaczanie społeczne, stygmatyzacja, czyli proces polegający na nadawaniu określeń jednostkom albo grupom społecznym, wskutek czego zaczynają oni zachowywać się zgodnie z przypiętą im „etykietką". Stygmatyzacja bardzo często...

Komunikacja

Komunikacja niewerbalna

, zachowania terytorialne, kontakt wzrokowy, sposób organizacji przestrzeni czy ubiór to aspekty składające się na komunikację niewerbalną (...) . Spośród wielu klasyfikacji form komunikacji niewerbalnej, klarownością...

Komunikacja

Efekt halo, czyli ładni mają łatwiej

Efekt halo, czyli ładni mają łatwiej

Wiele osób uważa, że ludzie atrakcyjni mają w życiu lżej. Łatwiej im dostać pracę, nie mają problemów ze znalezieniem partnera, a inni postrzegają ich jako miłych, przyjaznych, sympatycznych i inteligentnych. Dlaczego w niektórych przypadkach faktycznie...

Komunikacja

Nieśmiałość (WIDEO)

Nieśmiałość (WIDEO) Odtwórz wideo

Czym tak naprawdę jest nieśmiałość? Czy można zaszufladkować ją jako wycofanie, lęk i unikanie sytuacji, w których byłoby się narażonym na ocenę innych osób? Jak wpływa taka cecha charakteru na kontakty społeczne danej jednostki i jej rozwój zawodowy?...

Komunikacja

Czy jesteś ugodowy?

Awanturujesz się z byle powodu? Łatwo ci się porozumiewać w związku? Potrafisz pójść na ustępstwa i spokojnie negocjować? A może do twojej codziennej taktyki należą kłótnie i upór? Umiesz trafnie dobierać argumenty? Czy raczej podczas sprzeczek biorą...

Komunikacja

Czy jesteś empatyczny?

Empatia umożliwia spojrzenie na daną sytuację z perspektywy innego człowieka. Empatia to cecha ułatwiająca nawiązywanie i utrzymywanie głębokich relacji międzyludzkich. To umiejętność współodczuwania i rozumienia drugiej osoby - jej zachowań, jej uczuć,...

Komunikacja

Jak zaimponować dosłownie każdemu, kogo spotkasz?

Jak zaimponować dosłownie każdemu, kogo spotkasz?

W dzisiejszym świecie nie ma miejsca na nieśmiałość. Sukces zarezerwowany jest przede wszystkim dla osób przebojowych, które wyproszone drzwiami, wejdą przysłowiowym oknem. Nie każdy z nas ma jednak naturalną umiejętność robienia piorunującego wrażenia...

Komunikacja

Asertywność - definicja, teorie psychologiczne, umiejętności

to tylko odważne mówienie „nie"? Czy asertywność przydaje się w komunikacji międzyludzkiej? Jakie są zalety asertywności i jak pojęcie asertywności (...) , że asertywność to składowa inteligencji emocjonalnej, a pozostali, że zachowania...