Trwa ładowanie...

Pokonaj stres – dla zdrowia serca!

Stres stanowi nieodłączny element naszego życia. Napięcie, presja czasu, próby radzenia sobie z kolejnymi wyzwaniami dnia codziennego – wszystko to odbija się negatywnie nie tylko na naszej psychice, ale także na naszym zdrowiu. W pierwszej kolejności – na zdrowiu naszego serca. Dlatego tak ważne jest, by odpowiednio o siebie dbać, a także jak najwcześniej nauczyć się radzić sobie z negatywnymi skutkami stresu, który spotyka nas każdego dnia.

Zobacz film: "Ta roślina chroni przed osteoporozą i nowotworami"

Stres to reakcja naszego organizmu na otoczenie. Stanowi on naturalną odpowiedź na bodźce, wyzwania i niebezpieczeństwa, które się przed nami pojawiają. Jest on chorobą współczesności, która objawia się problemami ze snem, zaburzeniami apetytu, bólami głowy czy ogólnie złym stanem całego ciała. Wydzielana w sytuacjach stresowych adrenalina przyspiesza czynność serca, podwyższa ciśnienie krwi i zwiększa skłonność do jej krzepnięcia. Długotrwały stres stanowi więc także jedną z ważniejszych przyczyn występowania chorób układu krążenia. U osób chorych na serce w wyniku stresu dolegliwości chorobowe dodatkowo się nasilają. W skrajnych przypadkach prowadzą one do zawału lub udaru mózgu. Problem staje się jeszcze poważniejszy, gdy dodamy do tego niezdrowe nawyki, takie jak palenie papierosów, niezdrowe odżywianie się, nadmierne picie alkoholu czy brak aktywności fizycznej.

Nauczenie się tego, w jaki sposób powinniśmy się relaksować oraz kontrolować poziom stresu w naszym codziennym życiu, może znacząco poprawić jego jakość, a w dłuższej perspektywie wpłynąć również pozytywnie na nasze zdrowie, w tym na zdrowie naszego serca.

Istnieje wiele sposobów, przy pomocy których możemy walczyć z negatywnymi skutkami stresu. Ważna jest jednak zasada, zgodnie z którą - trening czyni mistrza.

1. Zarządzanie stresem

Dla każdego stres oznacza coś innego. Denerwujesz się stojąc w korku? Stresujesz się, gdy musisz przemawiać przed większą grupą ludzi? A może nie lubisz niespodzianek, bo tracisz kontrolę nad biegiem wydarzeń? By odpowiednio na stres reagować, musimy go najpierw poznać. W tym celu najlepiej jest zrobić listę sytuacji w których odczuwamy napięcie, i zwrócić uwagę na te, które wywołują w nas rozdrażnienie. Właściwa ocena sytuacji może pomóc nam w wypracowaniu mechanizmów, które pomogą nam zneutralizować skutki stresu.

Jedzenie, które uchroni cię przed osteoporozą
Jedzenie, które uchroni cię przed osteoporozą [9 zdjęć]

Szklanka mleka i zdrowe kości to nierozłączna para. Jednak nabiał nie jest jedynym przyjacielem układu...

zobacz galerię

2. Zdrowy sen

Kiedy jesteśmy niewyspani, stajemy się rozdrażnieni, zmęczeni i zdekoncentrowani. Przez to nie jesteśmy w stanie radzić sobie z kolejnymi wyzwaniami. Sen pozwala nam prawidłowo funkcjonować i „naładować baterie”. Jeżeli mamy problemy z zasypianiem, możemy np. przed snem odprężyć się i włączyć relaksującą, spokojną muzykę, by zapomnieć o rzeczach, które rozpraszają nas w ciągu dnia. Przy kłopotach z zasypianiem powinniśmy jednak także pamiętać, by przed snem unikać używek i ograniczyć spożycie substancji, które mogą nas nadmiernie pobudzić, takich jak herbata czy kawa.

3. Odżywiaj się zdrowo

Wpływ na nasze samopoczucie ma także odpowiednia dieta. Do najważniejszych składników pokarmowych, które mogą pomóc nam uchronić się przed negatywnymi skutkami stresu, zaliczamy:

  • Magnez – pierwiastek, który wspomaga pracę układu nerwowego i serca. Jego niedobory są przyczyną skurczy mięśni, rozdrażnienia, bólu głowy czy problemów z koncentracją. Magnez znaleźć możemy m. in. w migdałach, pestkach dyni, kaszy gryczanej, płatkach owsianych, orzechach i… czekoladzie!

  • Witaminy z grupy B, które odpowiadają za pracę układu nerwowego, a przy okazji niwelują szkodliwe skutki stresu, w tym - witamina B1 (nazywana inaczej tiaminą). Pełni ona ważną funkcję w metabolizmie komórek, współuczestniczy w prawidłowej pracy układu nerwowego i sercowo-naczyniowego. Jej niedobory prowadzą do rozdrażnienia, nerwowości, pogorszenia nastroju czy zaburzeń koncentracji. Produkty, w których możemy ją znaleźć, to m. in. mięso wieprzowe, kasze, nasiona roślin strączkowych, a także produkty o nią wzbogacone, takie jak Flora ProActiv Plus Zdrowe Serce z witaminą B1.

  • Cynk – pierwiastek, który uczestniczy w procesie produkcji wielu hormonów i enzymów, m. in. tych, które związane są bezpośrednio z naszym systemem nerwowym. Wchodzi ponadto w skład wszystkich komórek naszego ciała i wspomaga prawidłową pracę mózgu. Znaleźć go możemy w wątróbce, pestkach dyni, fasoli, owocach morza i kiełkach pszenicy.

  • Wapń – pierwiastek, który jest niezbędny do tego, by system nerwowy pracował prawidłowo. Jego niedobory wpływają m. in. na osłabienie układu odpornościowego, a także obniżenie naszej podatności na stres. Wapń znajdziemy w nasionach, zbożach, nabiale, a także warzywach - kalafiorze, kapuście czy jarmużu.

4. W planach – wakacje

By nabrać dystansu do otaczającego nas świata, powinniśmy także raz na jakiś czas pozwolić sobie na odpoczynek z dala od naszego miejsca zamieszkania. Jaka podróż nam się marzy? Co chcielibyśmy przeżyć i zobaczyć? Już sama perspektywa zaplanowanego urlopu może wpłynąć pozytywnie na nasze codzienne samopoczucie. Szczególnie, że już kilka wolnych dni może okazać się doskonałą okazją do odkrycia nowych pasji i doświadczenia czegoś inspirującego.

5. Znajdź czas dla najbliższych

Rozmowa z najbliższymi to najlepsze antidotum na problemy dnia codziennego. Łatwiej jest się od nich zdystansować, gdy mamy z kim porozmawiać. Już krótki telefon do najbliższego przyjaciela lub przyjaciółki czy wspólna kolacja w gronie rodziny mogą okazać się pomocnym narzędziem w walce ze stresem. Nie zawsze chcesz się dzielić swoimi problemami? Nie szkodzi, czasami wystarczy już sama obecność drugiej osoby.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.