Trwa ładowanie...

Polacy skarżą się do Rzecznika Praw Pacjenta. Co im przeszkadza?

 Monika Suszek
30.11.2018 09:03
Za ochronę praw pacjentów odpowiedzialny jest Rzecznik Praw Pacjentów
Za ochronę praw pacjentów odpowiedzialny jest Rzecznik Praw Pacjentów (Skargę do Rzecznika może złożyć pacjent lub inna osoba, która ma informację o naruszeniu praw pacjenta (123rf))

Polacy biorą sprawy w swoje ręce i kierują skargi do Rzecznika Praw Pacjenta. Z roku na rok próśb o interwencje przybywa. Na co skarżą się Polacy? I w jaki sposób zmieniło się podejście polskiego pacjenta do służby zdrowia?

Sprawdź koniecznie:

Urlop do 1000 zł? To możliwe! Zobacz najkorzystniejsze oferty pobytu w Bułgarii

1. Niezadowolony jak polski pacjent

Za ochronę praw pacjentów odpowiedzialny jest Rzecznik Praw Pacjenta. W 2016 r. do jego biura wpłynęło 68 832 zapytań, spraw i sygnałów. Aż 74 proc. Polaków jest niezadowolonych z opieki zdrowotnej, 23 proc. wyraża zadowolenie, a 3 proc. nie ma zdania - wynika z sondażu CBOS przeprowadzonego w 2016 r.

- W przytoczonych badaniach dotyczących związku pomiędzy zadowoleniem pacjentów a kosztami przygotowanymi na służbę zdrowia widać duży kontrast. Według różnych źródeł rocznie przeznacza się na nią ok. 70 miliardów złotych, a wciąż mamy sytuacje, gdzie 2/3 pacjentów jest niezadowolonych – mówi WP abcZdrowie prof. Włodzimierz Piątkowski, Zakład Socjologii Zdrowia. Medycyny Rodziny, UMCS oraz Zakład Pracowni Socjologii, Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.

Zobacz film: "Miażdżący raport NIK o służbie zdrowia"

Również Rzecznik Praw Pacjenta – Krystyna Barbara Kozłowska, w sprawozdaniu podsumowującym ubiegły rok stwierdziła, że prawa pacjenta "nie były przestrzegane w stopniu satysfakcjonującym”. Na co skarżą się polscy pacjenci?

Przede wszystkim są to problemy związane z respektowaniem świadczeń zdrowotnych (209 przypadków). A chodzi m.in. o dostęp do planowego leczenia specjalistycznego (ambulatoryjna opieka specjalistyczna, szpital, rehabilitacja, opieka długoterminowa, stomatologia) przez pryzmat okresu oczekiwania na świadczenia zdrowotne.

Drugą obszerną grupą skarg były problemy Polaków związane z utrudnionym dostępem do informacji medycznej (193 przypadki). Problemy związane z uzyskaniem kopii dokumentacji czy oryginału za pokwitowaniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, udostępnianie pacjentom niepełnej dokumentacji medycznej, pobierania zawyżonych opłat za udostępnianie dokumentacji poprzez sporządzenie jej kopii, w tym poświadczonej za zgodność z oryginałem; uzyskania przez osoby upoważnione przez pacjenta dostępu do dokumentacji medycznej.

Trzecim prawem pacjenta, którego często dotyczą zgłoszenia od pacjentów jest prawo do informacji i takie kwestie z nim związane jak m.in.: niepoinformowanie pacjenta o jego stanie zdrowia i rozpoznaniu lub zmianie rozpoznania albo dokonanie tego językiem niezrozumiałym dla pacjenta, lakonicznym; niepoinformowanie pacjenta o dających się przewidzieć następstwach zastosowania albo zaniechania danej metody leczenia, odstąpienie lekarza od leczenia pacjenta bez wcześniejszej informacji o takim zamiarze. Rzecznik stwierdził 89 takich naruszeń.

Sprawdź koniecznie:

Ratownik medyczny: Każde działanie daje szansę osobie poszkodowanej na przeżycie

2. Polscy pacjenci walczą o swoje prawa

Zmienia się świadomość polskiego pacjenta w dochodzeniu swoich praw. Według socjologa medycyny, prof. Włodzimierza Piątkowskiego możemy wyróżnić kilka przyczyn:

- Po pierwsze pacjenci czują się bardziej podmiotowi (wiedzą, że to oni są podmiotem działania systemu). Z drugiej strony mają świadomość, że w porównaniu z sytuacją w krajach zachodnich w UE to jeszcze nie jest pełna podmiotowość. Chcą mieć kontrolę nad procesem swojego leczenia. Rośnie autonomia pacjenta. Rozumiana jako pełna niezależność i samodzielność.

Pacjent ma poczucie, że przysługują mu pewne prawa, nawet jeżeli w sensie legislacyjnych nie zna ich tak dobrze jak prawnicy, to jednak ogólnie wie, że przysługuje mu prawo do informacji, zachowania intymności, kontaktu z rodziną. Pacjenci są coraz bardziej aktywni. Wyszukują informacji o chorobie, kontrolują to, co robi lekarz, a w przypadku błędów potrafi dochodzić swoich praw. I to kolejna cecha, sugerująca poprawę stanu świadomości roszczenia swoich praw przez pacjenta – mówi prof. Włodzimierz Piątkowski, Zakład Socjologii Zdrowia. Medycyny Rodziny, UMCS oraz Zakład Pracowni Socjologii, Uniwersytetu Medycznego.

3. Skarga i co dalej?

Rzecznik Praw Pacjenta wszczyna postępowanie, jeżeli dojdzie do wniosku, że jest prawdopodobieństwo naruszenia praw pacjenta. Jeżeli nie – Rzecznik może nie podjąć sprawy. W niektórych sytuacjach może wskazać wnioskodawcy, jakie środki prawne mu przysługują. Zdarzają się sprawy, które Rzecznik musi przekazać według właściwości. W każdej z podanych sytuacji wnioskodawca lub pacjent, którego sprawa dotyczy zostanie poinformowany, o krokach podjętych przez Rzecznika.

Wniosek kierowany do Rzecznika Praw Pacjenta jest bezpłatny.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze