Popcorn – skład, właściwości zdrowotne

Popcorn to jedna z najpopularniejszych przekąsek, po którą sięgają wszyscy, niezależnie od wieku. I chociaż kojarzymy go z salą kinową, coraz częściej możemy spotkać się z nim na różnego rodzaju przyjęciach i imprezach. Czy jednak prażona kukurydza jest zdrowa dla naszego organizmu? Sprawdźmy, co kryje się w misce pełnej białego, solonego przysmaku.

1. Skład ziaren

W ziarnach kukurydzy znajduje się ok. 65 proc. węglowodanów (78 g na 100 g ziaren) i 10 proc. białka (13 g na 100 g ziaren). Reszta to błonnik roślinny. W 100 g znajdziemy go aż 14,5 g. To także źródło tłuszczów – w 100 g mieści się ok. 4,5 g.

Popcorn skrywa więc w sobie wiele składników odżywczych. Błonnik odpowiada za prawidłową pracę układu trawiennego. Dzięki niemu na dłużej czujemy się syci. Jego niedobór może skutkować natomiast otyłością, zaparciami, a nawet nowotworami układu pokarmowego.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Popcorn to często wybierana przez nas przekąska
Popcorn to często wybierana przez nas przekąska (123rf)

W składzie prażonych ziaren znajdziemy również polifenole – cenne związki chemiczne o właściwościach przeciwutleniających. Zabezpieczają one organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Obecność antyoksydantów potwierdzają wyniki badań naukowców z Pensylwanii. Popcorn chroni więc w pewnym stopniu przed demencją, nowotworami oraz chorobami układu krążenia.

W „białych chmurkach” występuje także białko oraz składniki mineralne – fosfor i żelazo. Popcorn ma ich zdecydowanie więcej niż chipsy czy słone paluszki. Jego zaletą jest także brak glutenu w składzie.

Przeczytaj koniecznie

2. Prażone ziarna

Do procesu prażenia dochodzi, gdy woda znajdująca się w ziarnach zamienia się w parę. Wysoka temperatura zamienia skrobię w gorącą substancję już przy 180 stopniach Celsjusza. Wtedy łupinka rozszerza się, a następnie wybucha.

Popcorn możemy przygotować w domu – na maśle, oleju kokosowym czy oliwie z oliwek. Istnieje także możliwość sporządzenia go bez tłuszczu, w mikrofalówce. Nie polecamy jednak kupowania gotowych produktów do przygotowania w kuchence mikrofalowej. W papierowych torebeczkach z ziarnami kukurydzy znajduje się diacetyl – szkodliwy związek chemiczny, który dodawany jest, by przypominał maślany smak. Ma on negatywny wpływ na organizm.

7 zdrowych powodów, aby jeść popcorn
7 zdrowych powodów, aby jeść popcorn [7 zdjęć]

Popcorn ma więcej protein i fosforu niż chipsy ziemniaczane i więcej żelaza niż jajka czy szpinak!

zobacz galerię

3. Kaloryczność popcornu

Okazuje się, że popcorn wcale nie jest tak kaloryczny, jakby się mogło wydawać. W porównaniu do chipsów, paluszków i ciastek, zdecydowanie wygrywa. Prażone ziarna przygotowywane w domu są najzdrowsze – tutaj mamy świadomość, jakiej ilości soli użyjemy. 100 gramowa porcja to ok. 380 kcal. Pamiętajmy jednak, że popcorn jest bardzo lekki. Garść ziaren to tylko 15 kcal, szklanka – 30 kcal i 8 g tłuszczu.

Gorzej jednak wypada popcorn kupowany w cyrku czy w kinie. W nim znajdują się duże ilości soli i tłuszczu. Opakowanie prażonych ziaren kupionych przed seansem filmowym to ok. 1000-1500 kcal i 60-90 g tłuszczu. Najbardziej kaloryczny jest popcorn karmelowy.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!