Poznaj najlepszego sojusznika oczyszczania jelit - błonnik nierozpuszczalny

spis treści
rozwiń

Problemy z wypróżnianiem, wzdęcia brzucha i towarzyszący im dyskomfort to najczęściej skutek błędów żywieniowych – gdy w diecie brakuje świeżych owoców, warzyw i pełnoziarnistych produktów zbożowych, podaż błonnika jest zbyt mała, by proces trawienia przebiegał prawidłowo. W jaki sposób błonnik oddziałuje na pracę układu pokarmowego?

1. Błonnik rozpuszczalny a błonnik nierozpuszczalny

Błonnik wspomaga usuwanie toksyn z organizmu bez względu na postać. Ten, który występuje w owocach, fasoli, owsie, roślinach strączkowych i orzechach, rozpuszcza się w wodzie i powoli opuszcza przewód pokarmowy, pochłaniając toksyny i zapobiegając ich wchłanianiu przez organizm.

Natomiast błonnik nierozpuszczalny, obecny w warzywach, produktach pełnoziarnistych i pestkach, przemierza układ pokarmowy w prawie niezmienionej postaci. Po drodze zbiera toksyny ze ścian jelit oraz wzmacnia ich mięśnie, pobudzając je do wysiłku, poza tym usprawnia proces trawienia.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

To właśnie nierozpuszczalny w wodzie błonnik, występujący w największych ilościach w otrębach pszennych i suplementach diety, jest najlepszym przyjacielem osób dążących do detoksyfikacji organizmu. W przypadku gotowych preparatów warto postawić na jakość – szczególnie godne polecenia są produkty zawierające wysoko skoncentrowany naturalny błonnik z łusek ziaren pszenicy (otręby pszenne). Suplementy tego typu zawierają również cenne witaminy oraz mikro- i makroelementy.

2. Skąd biorą się toksyny w organizmie?

Nagromadzenie szkodliwych związków w organizmie to między innymi wynik styczności z zanieczyszczeniami i pestycydami znajdującymi się w powietrzu, wodzie i żywności. Toksyny pojawiają się w organizmie także w związku z przemianą materii oraz innymi procesami fizjologicznymi.

Gdy nie są regularnie usuwane z ciała przewodem pokarmowym, ich ilość stopniowo zwiększa się, zaburzając pracę narządów wewnętrznych.

Najskuteczniejszym sposobem na oczyszczanie organizmu z toksyn jest przyjmowanie odpowiedniej ilości błonnika z pożywieniem. Aż 75 proc. zalecanej dawki powinna stanowić jego nierozpuszczalna postać – pozostałe 25 proc. powinno pochodzić z produktów bogatych w błonnik rozpuszczalny.

3. Korzyści płynące z diety wysokobłonnikowej

Spożywanie odpowiednio dużych ilości błonnika przynosi wymierne korzyści dla zdrowia całego organizmu:

  • reguluje proces trawienia, w szczególności częstotliwość wypróżnień – zwiększa rozmiar i wagę stolców, ponadto zmiękcza je, ułatwiając ich pasaż przez okrężnicę, w ten sposób chroni przed zaparciami,
  • właściwa ilość błonnika w diecie zmniejsza ryzyko rozwoju żylaków odbytu i innych schorzeń okrężnicy,
  • obniża stężenie cholesterolu we krwi, redukując ryzyko wystąpienia schorzeń układu sercowo-naczyniowego,
  • reguluje poziom cukru we krwi i zmniejsza prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę typu 2,
  • odpowiednia podaż błonnika sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała – produkty bogate w błonnik sycą na dłużej, dzięki czemu nie mamy ochoty na kaloryczne przekąski między posiłkami. Ponadto żywność o wysokiej zawartości błonnika dostarcza zwykle stosunkowo niedużo kalorii.

Dieta bogata w substancje wspomagające usuwanie toksyn z organizmu to bezpieczny i sprawdzony sposób na zdrowie. W niektórych sytuacjach dobrym pomysłem jest zwiększenie podaży błonnika przez jego suplementację.

Następny artykuł: Cytryna

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!