Przejdź na WP

Prawdziwe jedzenie dobre dla mózgu powinno być bogate w świeże warzywa i oliwę z oliwek

Naukowcy donoszą, że dieta śródziemnomorska, która składa się ze świeżych warzyw, owoców i okazjonalnego drinka, może pomóc zachować twój mózg w dobrej formie do późnej starości.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

To ostatnie z serii najnowszych badań wykazujących, że zdrowa dieta może pomóc zachować zdrowie, w tym również mózgu.

Jednak nowe badanie różni się od pozostałych, ponieważ wykazało, że dodanie ryb do diety nic nie zmienia. Nie jest jasne, dlaczego tak jest, ale wyniki analizy dają kolejny dowód na korzyści płynące z rezygnacji z fast foodów i zamiany ich na sałatki z oliwą z oliwek, dużą ilość świeżych owoców, hummusu, fasoli i makaronu.

Mózg każdego człowieka kurczy się wraz z wiekiem. Badanie, opublikowane w czasopiśmie "Neurology", wykazało, że ludzie w wieku 70 lat, którzy stosowali dietę w stylu śródziemnomorskim, tracili mniej masy mózgu niż ci, którzy stosowali jadłospis typowy dla ich rodzinnej Szkocji.

Dieta śródziemnomorska ma pozytywny wpływ na nasz organizm, w tym również na zdrowie mózgu
Dieta śródziemnomorska ma pozytywny wpływ na nasz organizm, w tym również na zdrowie mózgu (Shutterstock)

"Odkryliśmy, że nieprzestrzeganie zasad diety śródziemnomorskiej wiązało się z większym zmniejszeniem objętości mózgu w ciągu trzech lat" - napisał Michelle Luciano z Uniwersytetu w Edynburgu w Szkocji.

Zespół wykorzystał grupę mieszkańców Edynburga, którzy urodzili się w 1936 roku i mieszkają tam do tej pory. Ochotnicy wypełniali dziennik żywienia, a potem wielu z nich zgodziło się na obrazowanie mózgu rezonansem magnetycznym (MRI).

Badanie przeprowadzono, gdy uczestnicy byli w wieku od 70 do około 76 lat, a obrazy MRI pozwoliły naukowcom zobaczyć, kiedy i jak ich mózgi się zmieniały. Około 400 wolontariuszy zostało poddanych dwóm badaniom w ciągu trzech lat.

Przeczytaj koniecznie

Ci, którzy jedli więcej owoców, warzyw, oliwy z oliwek i tym podobnych produktów, a mniej smażonych potraw, czerwonego mięsa i serów, mieli w mniejszym stopniu skurczony mózg. Przeciętnie proces ten przebiegał trzykrotnie wolniej niż można się tego spodziewać w ciągu trzech lat u ludzi w ich wieku.

"W naszym badaniu nawyki żywieniowe były weryfikowane przed pomiarem objętości mózgu, co sugeruje, że dieta może zapewnić długotrwałą ochronę dla tego narządu" - powiedział Luciano w oświadczeniu. "Nadal potrzebne są jednak większe badania w celu potwierdzenia tych wyników".

Dr David Knopman, profesor neurologii w Klinice Mayo w Minnesocie, który nie brał udziału w badaniu, powiedział, że może to przełożyć się na rzeczywiste korzyści.

Poznaj 5 zaskakujących oznak demencji
Poznaj 5 zaskakujących oznak demencji [6 zdjęć]

Demencja to termin opisujący objawy, takie jak zmiany osobowości, utrata pamięci, zaniedbywanie higieny...

zobacz galerię

"Utrata objętości mózgu jest nieuniknioną częścią procesu starzenia się" - powiedział Knopman dla NBC News.

"Im większy mózg, tym dla nas lepiej, ponieważ dzięki temu pod koniec życia jesteśmy bardziej odporni na skutki chorób mózgu" - dodał.

"Ludzie, u których objętość narządu jest większa, mogą tolerować patologie mózgu lepiej niż posiadacze mniejszych organów. Dlatego można oczekiwać mniej zgonów i skuteczniejszej ochrony przed rozwojem demencji wśród osób, które stosowały dietę śródziemnomorską".

Wszyscy, którzy wzięli udział w badaniu, byli zdrowi i samodzielni, a badanie nie zostało zaprojektowane tak, aby wykazać, czy zdrowsze odżywianie zmniejsza ryzyko demencji. Jednak inne badania wykazały, że dobry jadłospis może zapobiegać chorobie Alzheimera i innym rodzajom demencji.

Jak dbać o mózg?
Jak dbać o mózg? [6 zdjęć]

Prawidłowo funkcjonujący mózg to gwarancja dobrego zdrowia i samopoczucia. Niestety, wiele chorób z nim...

zobacz galerię

W roku 2015 badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kolumbia wykazały również, że ludzie, którzy stosowali dietę śródziemnomorską, mieli większe mózgi. Jednak może to być spowodowane faktem, że zazwyczaj jedzą oni więcej ryb i mniej mięsa.

Poprzednie badania związane z dietą śródziemnomorską wykazały zmniejszone ryzyko chorób serca i niektórych chorób nowotworowych, a także udaru i dłuższą ogólną żywotność.

Jednak seria badań przeprowadzonych w Hiszpanii wykazała, że efekty tej diety są widoczne niemal natychmiast po jej rozpoczęciu. Zespół z Barcelony wskazuje, że dodatek oliwy z oliwek i orzechów do standardowej diety Hiszpanów przynosi duże korzyści dla zdrowia serca i mózgu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy