Prawidłowa waga – wskaźnik BMI, równanie Broca-Brughsa, nadwaga i niedowaga

Prawidłowa waga to proporcjonalność sylwetki do danego wzrostu. Aby określić, czy mamy nadwagę lub otyłość, należy wykonać najbardziej wszystkim znany pomiar BMI. Pomiar ten to podstawowa ocena wagi w zależności do wzrostu.

1. Prawidłowa waga – wskaźnik BMI

Zgodnie ze Światową Organizacją Zdrowia podstawowym przelicznikiem prawidłowej wagi do wzrostu jest wskaźnik BMI. Prawidłowa waga to proporcjonalność naszego ciała do wzrostu. Podstawowy wzór to waga podzielona przez wzrost do kwadratu. Oto podstawowa interpretacja wyników:

  • poniżej 18,5 - niedowaga
  • 18,5-24,9 - prawidłowa waga ciała
  • 25-29,9 - stopień I nadwagi
  • 30-39,9 - stopień II nadwagi
  • powyżej 40 - stopień III nadwagi czyli otyłość olbrzymia

Zobacz film: "Otyłość w Polsce"

Przykłady sylwetek zdrowych i otyłych pacjentów
Przykłady sylwetek zdrowych i otyłych pacjentów [3 zdjęcia]

Otyli chorują na choroby krążenia, cukrzycę typu 2, obturacyjny bezdech senny, nowotwory, zapalenie kości...

zobacz galerię

Czasami podstawowy wskaźnik BMI jest uznawany za zbyt restrykcyjny, jeśli chodzi o osoby z nadwagą. Za osobę z nadwagą uważa się osobę mieszczącą się zarówno w 19 jak i w 24, a różnica może wynosić nawet kilka kilogramów. Ważne dlatego przy interpretacji wyników BMI jest to, czy wskaźnik mieści się w górnym zakresie normy uznawanym jeszcze za prawidłową wagę ciała. Wskaźnik BMI mówi tylko o stopniu nadmiaru tkani tłuszczowej, a nie o tym, gdzie on jest rozmieszczony. Pamiętajmy, że to właśnie zlokalizowanie nadmiaru tłuszczu jest bardzo istotne, ponieważ ma to ogromny wpływ na stopień zagrożenia wieloma schorzeniami wynikającymi z otyłości. Tłuszcz, który jest zlokalizowany w okolicy brzucha, jest dużo bardziej groźny niż tłuszcz zlokalizowany np. na pośladkach.

Prawidłowa waga to proporcjonalność sylwetki do wzrostu
Prawidłowa waga to proporcjonalność sylwetki do wzrostu

2. Prawidłowa waga – równanie Broca-Brughsa

Drugim pod względem popularności wzorem, który ma określić naszą prawidłową wagę, jest równanie Broca-Brughsa. Jest on bardziej restrykcyjny. Jak obliczyć prawidłową wagę tym równaniem?

  • wzrost 155-164 (wzrost – 100)
  • wzrost 165-174 (wzrost – 105)
  • wzrost 175-185 (wzrost – 110)

Zobacz także:

3. Prawidłowa waga – nadwaga i niedowaga

Zarówno nadwaga, jak i niedowaga są bardzo niebezpieczne dla naszego organizmu. Nadwaga to po prostu nadmiar tkanki tłuszczowej w naszym organizmie. Nadmiar tkanki tłuszczowej w stopniu zaawansowanym nazywamy otyłością. Powody nadwagi mogą mieć podłoże zarówno genetyczne, jak i być skutkiem prowadzenia niezdrowego stylu życia. Zdrowy tryb życia jest kluczem do prawidłowej wagi. Przy otyłości mamy większe szansę na rozwój takich chorób jak: cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, choroby serca i choroby zwyrodnieniowe. Podstawą do zrzucenia nadmiernych kilogramów jest dieta. Należy pamiętać, aby nie wierzyć w diety cud oraz głodówki, które przynoszą efekt jojo i nie sprzyjają utrzyamniu prawidłowej wagi. Najlepsze efekty da nam dieta redukcyjna, która jest niskokaloryczna. W połączeniu z umiarkowanym wysiłkiem fizycznym daje zadowalające i zdrowe efekty, pozwalając na osiągnięcie prawidłowej wagi. Niedowaga to natomiast stan masy ciała poniżej uznawanej normy. Zbyt mała masa ciała ma wiele przyczyn. Należą do nich między innymi: AIDS, choroby metaboliczne, pasożyty. Ważne jest prawidłowe rozpoznanie przyczyny zbyt małej wagi ciała i rozpocząć prawidłowe leczenie, które jest niezbędne do odzyskania zdrowia.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy