Przewlekłe bóle głowy w okresie zimowym mogą być spowodowane niedoborem jednej z witamin

Często skarżysz się na bóle głowy w zimie? Towarzyszy temu przewlekłe zmęczenie? Powodów tego może być wiele, jednak jednym z nich może być niedobór witaminy D w organizmie. Ponieważ w czasie letnim witamina jest produkowana samoistnie przez organizm na skutek działania promieni słonecznych,  w zimie może nastąpić jej niedostatek, co może powodować pewne uporczywe dolegliwości.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Niedobór witaminy D może zwiększać ryzyko wystąpienia przewlekłego bólu głowy, jak wynika z nowego badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii. Odkrycia zostały opublikowane w raportach naukowych.

Badanie polegało na analizowaniu poziomów witaminy D w surowicy krwi i występowania bólów głowy wśród  około 2600 mężczyzn w wieku od 42 do 60 lat, w latach 1984-1989. U 68 procent z badanych, poziom witaminy D w surowicy krwi wynosił poniżej 50 nmol/l, co jest na ogół uważane za próg niedoboru witaminy D.

Przewlekłe bóle głowy występujące co najmniej raz w tygodniu odnotowano u 250 mężczyzn. Według raportów przewlekły ból głowy u mężczyzn wiązał się z niższym poziomem witaminy D w surowicy.

Niedobór witaminy D może powodować przewlekłe bóle głowy
Niedobór witaminy D może powodować przewlekłe bóle głowy (123rf)

Gdy badaną populację podzielono na cztery grupy w zależności od poziomu witaminy D w surowicy,  grupa z najniższymi poziomami wykazała ponad dwukrotnie większe ryzyko przewlekłego bólu głowy w porównaniu z grupą z najwyższymi poziomami tej witaminy.

Przewlekły ból głowy także coraz częściej zgłaszany jest przez ludzi, którzy zostali zbadani poza miesiącami letnimi. Dzięki ekspozycji na promieniowanie UVB pochodzące od słońca, średnie stężenie witaminy D w surowicy krwi jest wyższe w miesiącach letnich.

Badanie dodaje więcej dowodów łączących niskie spożycie witaminy D ze zwiększonym ryzykiem  chorób przewlekłych. Poprzednie niewielkie badania wykazały już, że niski poziom witaminy D może być związany z ryzykiem wystąpienia bólu głowy.

Jakie produkty spożywcze mają najwięcej witaminy D?
Jakie produkty spożywcze mają najwięcej witaminy D? [7 zdjęć]

Nie bez powodu mówi się, że najlepszym źródłem witaminy D jest słońce. To właśnie pod wpływem jego promieni...

zobacz galerię

W Finlandii i w innych krajach daleko od równika, promieniowanie UVB pochodzące ze słońca jest wystarczającym źródłem witaminy D w miesiącach letnich, ale poza sezonem letnim, ludzie muszą być świadomi tego, że powinni dostarczać organizmowi witaminę D za pomocą żywności lub odpowiednich suplementów diety.

Bogate źródło witaminy D stanowią ryby morskie, których nie powinno się smażyć, gdyż smażenie ryb morskich powoduje niszczenie witaminy. Pozostałe produkty, w których można znaleźć witaminę D to jaja, oleje roślinne, pełne mleko, produkty mleczne, wątroba, sery dojrzewające.

ZOBACZ TAKŻE

Jak to jest z suplementacją witaminy D? Najnowsze wyniki badań wyjaśniają

Dotychczas nie odnaleziono żadnych negatywnych skutków przyjmowania dużych ilości witaminy D. Mimo to, naukowcy z Finlandii prowadzą badania na temat analizy czynników ryzyka rozwoju chorób i innych skutków zdrowotnych stosowania witaminy D w wysokich dawkach.

Uczestnicy badania przyjmują każdego dnia od 40 do 80 mikrogramów witaminy, a naukowcy monitorują stan ich zdrowia. Badacze sprawdzają także wpływ suplementacji na różne stany bólowe.

Następny artykuł: Ból głowy u dziecka

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy