Czy tłuste potrawy mogą być zdrowe?

Ostatnie doniesienia naukowe ucieszą osoby lubujące się w tłustych potrawach. Naukowcy wskazali bowiem na naturalny sposób ograniczenia negatywnych skutków, jakie wysokotłuszczowe produkty wywierają na organizm. Okazuje się, że można tego dokonać dzięki wzbogaceniu diety o przyprawy, takie jak kurkuma, cynamon czy czosnek. Przyprawy, wykazując właściwości antyoksydacyjne, przyczyniają się do obniżenia ryzyka przewlekłych chorób, takich jak artretyzm, choroby serca i cukrzyca.

1. Badania nad właściwościami przypraw

Gdy spożywamy wysokotłuszczowe posiłki, w naszym organizmie odkładają się duże ilości trójglicerydów. Zbyt wysokie stężenie tych związków zwiększa ryzyko chorób serca. Właśnie dlatego naukowcy zdecydowali się znaleźć naturalny sposób redukcji trójglicerydów we krwi. W tym celu badacze skupili się na analizie właściwości przypraw. Testom poddano sześciu otyłych mężczyzn w wieku od 30 do 65 lat. Każdemu uczestnikowi badania zaserwowano dwa posiłki – jeden wzbogacony o dwie łyżki stołowe mieszanki przypraw, drugi – bez żadnych dodatków. Posiłki obejmowały curry z kurczaka, włoski chleb ziołowy i herbatniki cynamonowe. Po każdym posiłku uczestnikom badania pobierano krew przez trzy godziny w odstępie 30-minutowym.

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

Przyprawy użyte w eksperymencie to: rozmaryn, oregano, cynamon, kurkuma, czarny pieprz, czosnek i papryka. Naukowcy wykorzystali je celowo. W czasie wcześniejszych badań wykryto, że przyprawy te posiadają silne właściwości antyoksydacyjne. Dzięki wzbogaceniu posiłku o mieszankę przypraw, aktywność antyoksydacyjna we krwi zwiększyła się o 13%, a odpowiedź insulinowa obniżyła się o 20%.

2. Antyoksydanty a choroby przewlekłe

Według ekspertów stres oksydacyjny – brak równowagi między działaniem reaktywnych form tlenu a zdolnością do detoksykacji reaktywnych produktów ubocznych – może prowadzić do rozwoju chorób serca, zapalenia stawów i cukrzycy. Antyoksydanty zawarte np. w przyprawach pomagają zwalczyć stres oksydacyjny, przez co zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych. Ilość antyoksydantów użytych w eksperymencie równa jest stężeniu przeciwutleniaczy w 140 gramach czerwonego wina i w 40 gramach ciemnej czekolady.

Wzbogacenie pokarmu o dwie łyżki stołowe przypraw nie doprowadziło do rozstroju żołądka u uczestników badania. Wręcz przeciwnie, badani byli zadowoleni ze smaku pokarmu i nie skarżyli się na problemy z trawieniem. Dzięki ostatnim badaniom wiadomo, że przyprawy nie tylko wzmacniają smak, ale także chronią przed chorobami.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!