Przywrócenie ewolucyjnej równowagi kwasów tłuszczowych może ograniczyć otyłość na świecie

Wiele organizacji i naukowców uważa, że stale rosnąca liczba osób otyłych na całym świecie jest wynikiem braku równowagi pomiędzy spożyciem pokarmów a wydatkami energetycznymi. Jednak nowe badania sugerują, że w celu skuteczniejszego kontrolowania masy ciała powinno się odpowiednio zbilansować ilość dostarczanych z pożywieniem kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3.

„Zasady odżywiania, które koncentrowały się na rozbieżności między dostarczaniem kalorii a wydatkami energetycznymi organizmu i mówiły, że wszystkie kalorie są sobie równe, nie zdały egzaminu” - twierdzą dr Artemis Simopoulos z Centrum Genetyki, Żywienia i Zdrowia w Waszyngtonie oraz dr James DiNicolantonio z Amerykańskiego Centrum Zdrowia Serca.

Odpowiednie proporcje kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w diecie zapobiegają otyłości
Odpowiednie proporcje kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 w diecie zapobiegają otyłości (123RF)

Simopoulos i DiNicolantonio w artykule opublikowanym w internetowym czasopiśmie „Open Heart” podkreślają, że człowiek wyewoluował na diecie, która miała równe ilości kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3. Ta wewnętrzna równowaga jest kluczowa dla rozwoju płodu podczas ciąży i dziecka w okresie karmienia piersią. Odgrywa także ważną rolę w zapobieganiu i kontrolowaniu chorób przewlekłych.

Pierwotny stosunek między dwoma rodzajami kwasów tłuszczowych, który wynosił 1: 1, został zastąpiony stosunkiem omega-6 do omega-3 równym 16:1. Ta różnica jest skutkiem znaczących zmian w dostawach żywności na przestrzeni ostatnich 100 lat.

Technologia żywności i nowoczesne rolnictwo doprowadziły do ​​produkcji wielu rodzajów olejów roślinnych, takich jak słonecznikowy, szafranowy, bawełniany, sojowy, kukurydziany, które są bogate w kwasy tłuszczowe omega-6.

Drugim skutkiem zmian w rolnictwie była wymiana pasz zwierząt hodowlanych z traw, bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3, na ziarna zbóż, kukurydzy, soi, które są bogate w kwasy tłuszczowe omega-6.

Tłuszcze, które warto dodać do sałatki
Tłuszcze, które warto dodać do sałatki [9 zdjęć]

Według badań tłuszcze są kluczowym składnikiem sałatki. Sałatki z dressingiem nisko- lub beztłuszczowym...

zobacz galerię

Zmiany te spowodowały dostarczanie większej ilości kwasu linolowego i kwasu arachidonowego. Są to dwa rodzaje kwasów tłuszczowych należących do szeregu omega-6.

Zdaniem badaczy, wysokie spożycie kwasów omega-6 niesie kilka negatywnych skutków. Może doprowadzić m.in. do większej ilości białej tkanki tłuszczowej i powstania przewlekłego stanu zapalnego, który jest przyczyną zarówno otyłości, jak i związanych z nią schorzeń, takich jak cukrzyca typu 2, choroby serca, zespół metaboliczny i niektóre nowotwory.

Kwasy tłuszczowe omega-6 mogą także zapobiegać przetwarzaniu białej tkanki tłuszczowej w brązową (będącą źródłem energii), a także zwiększyć ryzyko tworzenia się zakrzepów.

 

6 niesamowicie zdrowych produktów pełnych tłuszczów
6 niesamowicie zdrowych produktów pełnych tłuszczów [7 zdjęć]

Produkty uchodzące za kaloryczne są w dzisiejszym świecie na straconej pozycji. Dążenie do upragnionej,...

zobacz galerię

Chociaż organizm potrzebuje zarówno kwasów omega-3, jak i omega-6, równowaga między nimi jest kluczowa. Kwasy tłuszczowe działają bezpośrednio na układ nerwowy, wpływając na spożycie pokarmu i na wrażliwość hormonów biorących udział w kontrolowaniu stężenia glukozy we krwi oraz tłumienia apetytu.

Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 są metabolicznie i funkcjonalnie różne. Poprzednie badania wykazały, że pierwsze z nich wpływają na zmniejszenie rozwoju tkanki tłuszczowej i utratę wagi, podczas gdy wysokie stężenie tych drugich jest związane ze zwiększonym ryzykiem przyrostu wagi.

„Nadszedł czas, aby przywrócić kwasy tłuszczowe omega-3 do żywności  i zmniejszać ilość omega-6,  zastępując smażenie na oleju gotowaniem i jedząc mniej mięsa a więcej ryb. Skład pożywienia musi się zmienić się i odpowiadać zasadom dietetyki oraz genetyki" – mówią autorzy.

„Istnieją dowody na to, że równowaga pomiędzy kwasami tłuszczowymi omega-3 i omega-6 jest niezbędna do prawidłowego wzrostu i rozwoju, do zapobiegania i leczenia otyłości oraz chorób z nią związanych, takich jak cukrzyca, choroby układu krążenia i nowotwory” – podsumowują autorzy badania.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!