Kobieta , 29 lat Sabotuję własne sukcesy! Nie wiem, dlaczego tak się zachowuję! Proszę pomóc mi to zrozumieć! W Jedliczach nic chodziłam na zajęcia z lenistwa. Teraz tego bardzo żałuję! Jestem sama sobie największą przeszkodą! I tak się zamyka to koło: nie wierzę w siebie, nic nie robię, jeszcze bardziej nie wierzę w siebie. Lęk mój wzbudzają dyżury kuchenne. Jak sobie nie dam na nich rady, wyrzucą mnie z ośrodka. Rozmawiam z terapeutami, jednak pisanie tutaj uważam za świetne uzupełnienie terapii. Dziękuję!
Odpowiedź na pytanie znajduje się poniżej.
Zaufany specjalista Umów wizytę
Edytuj odpowiedź

Witaj
Aby dać odpowiedź na Pani pytanie, należy rozwazyć skąd może brać się "sabotowanie własnych sukcesów". Przyczyn może być wiele np. niewiara w to, że możne Pani osiągnąć sukces, lęk przed reakcją innych, lęk przed oceną, obawa przed nowymi obowiązkami...
Poczucie kompetencji i związane z nim poczucie własnej wartości buduje się od najwcześniejszych lat. Przykładem jest małe dziecko, które nabywa z dnia na dzień nowe umiejętności i sprawdza je w różnych sytuacjach. Takie dziecko jest często nieugięte w dążeniu do swoich celów. Jednak to czy uzna swoje nowe umiejętności za "fajne" zależy nie tylko od własnego uporu, czy osiągnięcia porządanego efektu, ale również od reakcji osób znaczących- rodziców,opiekunów, a w późniejszym czasie rówieśników, nauczycieli, partnera. W momencie gdy brakuje mu wsparcia, akceptacji, czuje że jego "małe" cele są dewaluowane, jest krytykowane/wyśmiewane przez ważne osoby lub poprostu nie podejmuje aktywności w związku z lękiem przed zmianami, dziecko zaprzestaje dotychczasowych działań. Zastanawiam się na ile Pani brak wiary w siebie i "nic nie robienie" może mieć związek z doświadczeniami W Pani życiu, które nie były motywujące do działania. Nieco inną kwestią jest postrzeganie sukcesów i porażek. Czy myśli Pani o sukcesach jako własnych tj. zależnych od Pani umiejętności i kompetencji. I jak myśli o potencjalnych porażkach- czy wpływają mobilizująco (nie udało się bo..., więc to zmienię i się uda), czy można się z nich uczyć/wziąć coś dla siebie, czy przeciwnie-działają demotywująco,pojawia się poczucie, że nic nie potrafię/nigdy mi się nie uda.
Wspomniała Pani, że rozmawia z terapeutami-jest to dobry początek na nawiązywanie relacji, w których poczuje się Pani wspierana i możliwe stanie się przeżycie doświadczeń, na których można zbudować poczucie kompetencji. Rozmowy z osobami zaufanymi pozwolą przyjrzeć się porażkom i destruktywnym działaniom, odpowiedzieć na dręczące Panią pytania- "dlaczego taka jestem" oraz nabrać dystansu do popełnianych błędów i tym samym zmienić postrzeganie siebie jako "największej przeszkody" .
Pozdrawiam

Zaufany specjalista Umów wizytę
Edytuj odpowiedź

Sabotowanie własnych sukcesów często bierze się z braku wdzięczności. W dużej mierze może to dotyczyć wdzięczności kierowanej ku swoim rodzicom. Trudno spełniać się w życiu i rozwijać gdy nie oddajemy pewnego szacunku rodzicom za to co dla nas zrobili - od nich dostaliśmy w prezencie nasze życie. Nie zrobimy dużego użytku z prezentu, jeśli nie mamy szacunku i wdzięczności do osoby, która nam go podarowała.

To jedynie jedna z wielu hipotez do rozpatrzenia przez Panią.

Również zachęcam do korzystania z pomocy terapeutów w ośrodku i dzielenie się z nimi swoimi trudnościami.

Pozdrawiam
Michał Świeboda

 Redakcja abcZdrowie
Redakcja abcZdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Witamy serdecznie!

Zebraliśmy dla ciebie dodatkowe informacje dotyczące tematów poruszanych w pytaniu. Skorzystaj z linków poniżej, aby dowiedzieć się więcej:

  • Niska samoocena – Zawstydzenie, brak wiary w siebie, pochylona głowa, smutek, porównywanie się z innymi, ciągłe niezadowolenie z siebie, krytykowanie własnej osoby, a być może również i innych. To pierwsze widoczne objawy niskiej samooceny. Zgodnie z definicją, samoocena to ocena własnej wartości.
  • PsychologiaPsychologia jest dziedziną, która od lat wzbudza ogromną ciekawość. Obok chorób ciała dużym zainteresowaniem cieszą się bowiem choroby psychiczne. Zaburzenia tego typu są znacznie bardziej powszechne, niż zwykło się uważać.

Nasi lekarze odpowiedzieli też na kilka podobnych pytań innych użytkowników:

Artykuły na ten temat
Szybka nauka

Szybka nauka tabliczki mnożenia

Nauka tabliczki mnożenia rozpoczyna się już w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Dzięki jej opanowaniu, dzieci mogą odnosić sukcesy matematyczne. Nie wszyscy pierwszoklasiści przyswajają tabliczkę mnożenia w tym samym tempie. „Wzrokowcy" potrzebują...

Rozwój osobisty

Szybka nauka

Wiele osób pyta, jak szybko i skutecznie się uczyć. Co robić, by zapamiętać mnóstwo materiału i mieć jeszcze czas na odpoczynek? Na rynku coraz bardziej popularne stają się kursy szybkiego czytania, intensywne kursy języków obcych, metody szybkiej nauki,...

Rozwój osobisty

Trendy w nauczaniu języków obcych

Trendy w nauczaniu języków obcych

Metoda fiszek, Berliza, Wilka, system partnerski, metody podświadomościowe, gestykulacja, całkowite zanurzenie, inkorporacja czy uzmysławianie - nauka języka obcego nie zawsze jest łatwa, ale ważne, żeby była skuteczna. Sprawdź, co teraz jest modne i...

Rozwój osobisty

Inteligencja

Pozornie najprościej byłoby określić inteligencję jako sprawność myślenia, gdyż proces myślenia uchodzi za najbardziej „intelektualny", ale taka definicja byłaby zbyt wąska. O inteligentnym zachowaniu decydują bowiem również inne czynniki, np. uwaga,...

Szybka nauka

Jak polepszyć pamięć?

Jak polepszyć pamięć?

Studenci narzekają podczas sesji egzaminacyjno-zaliczeniowych na zbyt dużą ilość informacji do przyswojenia. Dzieci w szkole marudzą często, że materiał nauczania jest za trudny, a starsze osoby biadolą, że ich pamięć zawodzi. Pojemność magazynu pamięci...

Stres

Stres szkolny

ADHD a szkoła to podstawowy rodzaj napięcia emocjonalnego, jaki towarzyszy niejednemu dziecku czy nastolatkowi. Wiąże się z koniecznością adaptacji do nowego środowiska (podstawówki, gimnazjum, liceum), sprawdzaniem wiedzy, wywoływaniem do tablicy, udzielaniem...

Szybka nauka

Mnemotechniki

Mnemotechniki

Mnemotechniki to sposoby ułatwiające zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie różnych informacji. Nazwa „mnemotechnika" pochodzi z języka greckiego od słów mneme, czyli „pamięć" oraz technikos, co oznacza „wykonany zgodnie ze sztuką". Za twórcę...

Szybka nauka

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń

Łańcuchowa Metoda Skojarzeń (ŁMS) to podstawowa strategia pamięciowa, która ułatwia zapamiętywanie i przypominanie. Stanowi bazę dla bardziej zaawansowanych metod mnemonicznych. Technika ta polega na zapamiętywaniu informacji za pomocą siły „żywych obrazów"...

Szybka nauka

Kinezjologia

Kinezjologia to w dużym skrócie nauka o ruchu ciała ludzkiego i wpływie ruchu na polepszanie pracy mózgu. Słowo „kinezjologia" pochodzi z języka greckiego (gr. „kinein" - poruszać się i „logos" - uczyć się). Wyróżnia się dwie postacie kinezjologii - neurokinezjologię...

Dziecko z ADHD w szkole

Praca z dziećmi nadpobudliwymi

Praca z dzieckiem nadpobudliwym wymaga cierpliwości i systematyczności. Proces pomocowy powinien się rozpocząć już na etapie diagnozy ADHD. Podstawą rozpoznania zespołu hiperkinetycznego są zawsze relacje nauczycieli i rodziców, którzy mają bezpośredni...