Zapytaj lekarza

1 , 0 1 1 , 4 5 8

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Celiakia i niedobory żelaza

Witam. Chciałbym zadac pytanie dziewczyna ma problem ma celkalie przez co miewa niedobory zelaza dostaje zastrzyki ale mimo to odczuwa braki a tabletki z zelazem podobno powoduja skutki uboczne jakies plamki na ciele i cos jeszcze czy to prawda ? a jesli tabletki sa ok to prosilbym o polecenie jakis konkretnych gdyz jedna sa hematytowe a inne nie i jaka to jest roznica . Prosiłbym o radę w tej sprawie. Z gory dziekuje :)
MĘŻCZYZNA, 22 LAT ponad rok temu

Jedzenie może zwiększać ryzyko alergii! Zobacz, na co uważać

Dietetyk kliniczny Iwona Wierzbicka mówi o tym, jakie produkty spożywcze mogą wywoływać alergie. Ryzykowne mogą być: jaja, kolorowe barwniki spożywcze i produkty paczkowane zawierające glutaminian sodu wywołujący reakcje alergiczne. Oprócz tego warzywa takie, jak bakłażany, papryka, pomidory czy ziemniaki przyczyniają się do rozszczelnienia jelita, co może wywołać róznego rodzaju alergie.

Przepraszamy za błąd techniczny.
Ponownie przesyłamy odpowiedź na Pana pytanie:
Jeżeli lekarz zlecił podaż żelaza w formie dożylnej, to zalecamy kontynuować terapię. Po 14 dniach leczenia należy ponownie wykonań badania krwi. Przy skutecznej suplementacji hemoglobina wzrasta 1mg/dl tygodniowo. Leczenie może trwać nawt 6-8 tygodni. Odradzamy działanie na własną rękę. Dodatkowo należy skupić się na bezwzględnym wyłączeniu glutenu z diety. Znajduje się on w pszenicy, owsie, jęczmieniu, życie, kamucie, orkiszu i pszenżycie. Należy szczególną uwagę zwracać na składniki spożywanych produktów, np. proszek do pieczenia, przyprawy, piwo, ciastka itd. Producenci często stosują dodatek glutenu w swoich wyrobach. Ważnym jest, aby całkowicie zminimalizować możliwość pojawienia się ponownej reakcji zapalnej jelit na gluten, która skutkuje zaburzeniami wchłaniania żelaza. Oprócz metod farmakologicznych zalecamy także włączyć żelazo do codziennej diety. Najlepszym jego źródłem jest mięso, podroby, ryby oraz owoce morza. W nich zawarte jest żelazo hemowe, które jest znacznie lepiej przyswajalne przez organizm i jego wchłanianie w mniejszym stopniu zależy od innych składników diety. Przyswajalność zmniejsza jedynie wapń. Natomiast żelazo niehemowe znajduje się w niektórych roślinach. Należy jednak pamiętać, że wchłanianie żelaza niehemowego ograniczają takie substancje jak błonnik, fityniany, polifenole czy szczwiany. Zatem na przykład żelazo zawarte w płatkach owsianych będzie ograniczane przez jednoczesną dużą zawartość błonnika (kilkugodzinne namaczanie płatków zwiększy przyswajalność żelaza). Można zwiększyć proces wchłaniania żelaza poprzez dodatek produktów bogatych w witaminę C. Przyjmowanie żelaza z posiłkami, kawą, herbatą, mlekiem, kakao – znacznie osłabia wchłanianie. Odwrotne działanie ma natomiast przyjmowanie żelaza na czczo oraz popijanie sokiem z owoców.

Poradnia Dobry Dietetyk Toruń
tel. 887 433 444

Absolwent dietetyki na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.
umów wizytę 0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety