Zapytaj lekarza

1 , 0 2 7 , 7 1 6

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Czerwone, szorstkie plamy na twarzy

Witam, mam 16 lat, jestem dziewczyną, mam problemy z cerą już od paru lat. Są to głównie pryszcze, liczne wągry, świecąca się skóra i sporadycznie trądzik. Stosuję na to żele oczyszczające, piję herbatkę z bratka i stosuję maść cynkową. Jednak od niedawna pojawiło się coś nowego, co mnie zaniepokoiło. Zaczęło się to 4-5 dni temu. Wpierw na jednym z policzków, a dokładniej nad kością policzkową, niedaleko oka, pojawiła się wysypka na oko przypominająca trądzik młodzieńczy, czerwonawa. Po tym zastosowałam maseczkę z drożdży spożywczych, ale nie przyniosło to żadnych skutków. Przez 2 dni rozprzestrzeniło się to na kość żuchwy, po tej samej stronie. Nadal myśląc, że to zwykły trądzik, zakupiłam tabletki Humavit z wit. A, C, E i drożdżami piwnymi. Łykałam je zgodnie z etykietką i parę rozkruszonych tabletek wymieszałam z wodą oraz olejem i zrobiłam z tego maseczkę. Kiedy ją nałożyłam, piekły mnie okolice obu policzków i ust, ale z chwilą zaschnięcia maseczki przestało. Zmyłam ją i na obu policzkach i kościach żuchwy i wokół ust widniały wręcz ognistoczerwone plamy, szorstkie. Nic nie stosowałam prócz mydła antybakteryjnego i wysuszającego Protex.

Wczoraj tam, gdzie krostki pojawiły się najwcześniej, czyli po jednej stronie nad kością policzkową oraz wokoło ust zobaczyłam jakby suchy, czerwony liszaj, ale reszta wysypki nadal jest w formie czerwonych krostek. Trochę one swędzą, ale minimalnie. Czytałam dużo w internecie i teraz żyję obawą, że mam drożdżycę na twarzy. Dodam jeszcze, że parę tygodni temu miałam grzybicę stóp, a później drożdżycę pochwy, ale wyleczyłam je dość szybko maścią Clotrimazolum. Nałożyłam ją dziś na twarz, ale prócz wysuszenia nie widzę poprawy. Proszę o pomoc, gdyż moja mama nie chce jechać ze mną do dermatologa, a ja sama nie mam pojęcia, co to może być i jak jeszcze mogę to leczyć.

KOBIETA, 16 LAT ponad rok temu

Antykoncepcja po

Niestety, czasami niektóre metody zabezpieczenia przed ciążą zawodzą, może dojść do pęknięcia prezerwatywy lub kobieta zapomni o tabletce antykoncepcyjnej. Coraz częściej mówi się o antykoncepcji awaryjnej, która jest określana również jako antykoncepcja ?po? czy antykoncepcja ratunkowa.

Witam serdecznie,

Uważam, że bez wizyty u lekarza się nie obejdzie. Możesz pokazać tę odpowiedź Mamie, może zmotywuje Ją do zabrania Cię do lekarza - warto skorzystać z porady dermatologa, ale może być też lekarz rodzinny lub Twój pediatra.

W przypadku zmian skórnych niezwykle ważna jest naoczna ocena, trudno bez tego wyciągać konkretne wnioski co do przyczyny. Niemniej warto wykluczyć, czy zmiany nie są spowodowane infekcją (np, bakteryjną lub grzybiczą, ale także wirusową). Czasami objawy jakie opisujesz mogą pojawić się w przypadku półpaśca. W takich sytuacjach zwykle stosowane leki przeciwtrądzikowe nie wystarczą, a stosowanie wielu preparatów i kremów może pogorszyć stan skóry.

Pozdrawiam serdecznie,
Lek. med. Agnieszka Barchnicka

Specjalista chorób wewnętrznych. Autorka wielu publikacji specjalistycznych z zakresu kardiologii, onkologii oraz chorób wewnętrznych.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety
Ważne tematy