Zapytaj lekarza

1 , 0 1 8 , 8 1 2

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Czy moja waga nie jest za duża?

Czy ważę za dużo? Mam 12 lat, jestem dziewczynką i ważę 52 kg przy wzroście 157 cm. Wiem, że to dużo, ale ja zdrowo się odżywiam. :-( Pomocy!
KOBIETA, 12 LAT ponad rok temu
Lek. Marta Gryszkiewicz
84 poziom zaufania

Twoja waga jest prawidłowa. BMI (body mass index, po polsku wskaźnik masy ciała) wynosi dla podanej wagi i wzrostu 22,5 - czyli w normie. Jesteś w okresie dojrzewania, w którym występują znaczne różnice między wzrostem i wagą rówieśników. Dlatego też nie należy porównywać się z koleżankami. Nie ma powodów do niepokoju, nie ważysz za dużo.

Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, doświadczenie zdobywała w kraju, jak i za granicą.
0

Witam, Twoja masa ciała jest prawidłowa. Nie odchudzaj się, ale możesz zmienić nieco swoje nawyki żywieniowe. Zacznij dbać o swoją codzienną dietę – nie jedz dużych objętości, nie przejadaj się, staraj się wybierać produkty jak najmniej przetworzone – unikaj serków i jogurtów owocowych czy smakowych (także tych light), produktów typu fast food, gotowych dań, sosów w słoiczkach czy w proszku, napojów słodzonych (zwróć uwagę czy pijesz sok 100% czy może napój/nektar do, których dodawany jest cukier). Spróbuj jeść 4-5 małych objętościowo posiłków – 3 posiłki główne i 2 przekąski. Na przekąski jedz: owoce lub jogurt naturalny z garstką owoców lub z orzechami. Na śniadanie wybieraj np. 2-3 kromki chleba razowego z pastą jajeczną lub twarogową lub rybną lub z warzyw strączkowych lub z awokado (bez majonezu, ale za to z jogurtem 2%) z warzywami np. 1 pomidorem lub ½ papryki albo zupę mleczną – płatki owsiane z mlekiem/jogurtem 2% z garstką owoców. Na obiad standardowo kasza/ryż brązowy/ makaron pełnoziarnisty/ ziemniaki (bez tłuszczu i śmietany) z dużą ilością warzyw i dodatkiem białkowym (chudym mięsem, jajkiem, rybą lub warzywami strączkowymi). Unikaj potraw smażonych w panierce i w głębokim tłuszczu. Na kolację postaw na zupy np. krem (bez dodatku tłuszczu i śmietany, na wywarze warzywnym) lub zwykłe kanapki z chleba razowego. Posiłki nie powinny być za małe, ponieważ potrzebujesz energii do prawidłowego wzrostu i rozwoju. Więcej przeczytasz w artykułach http://portal.abczdrowie.pl/zdrowe-odzywianie Pamiętaj, że takie zmiany powinnaś wprowadzić na stałe. Pozdrawiam.

Dietetyk w poradni dietetycznej JeszFresh w Warszawie.
0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety
Ważne tematy