Kobieta , 18 lat

Witam! W roku 2008 przeszłam kurację retinoidami doustnymi - dokładnie izotekiem. Przed kuracją mój trądzik był grudkowo-krostkowy z dużą ilością stanów zapalnych i zaskórników. Kuracja dała znakomite efekty, niestety 1,5 roku od zakończenia leczenia trądzik powrócił. Przyjęłam zalecaną dawkę 120 mg izotretynoiny/kg masy ciała. Przed kuracją wszelkie antybiotyki podawane doustnie czy też zewnętrznie nie dawały długotrwałych skutków. Trądzik lekko ustępował podczas leczenia, a po odstawieniu specyfików stale powracał. Stosowałam również retinoidy zewnętrzne przed kuracją, ale one również pomagały tylko w stopniu średnim. Mam 18 lat, a trądzik pojawił się w 12 roku życia. Obecnie moja skóra wygląda lepiej niż przed kuracją, zmiany są mniejsze niż kiedyś, ale w ostatnim czasie pojawiło się mnóstwo drobnych wykwitów na niemal całej powierzchni twarzy. Myję skórę delikatnymi żelami aptecznymi. To wszystko, nie stosuję żadnych maści. Skóra nie wydziela również tyle łoju co kiedyś, choć nieco świeci się w strefie T. Nie mam już pomysłu co dalej robić. Na pewno trzeba udać się do dermatologa, ale czy kuracja inna niż retinoidy doustne ma sens, skoro wcześniej żadne inne leki nie dawały długotrwałych efektów? Czy może od razu zdecydować się na kurację izotekiem? Czy przy drugiej kuracji prawdopodobieństwo nawrotu jest niższe? Z góry dziękuję za odpowiedź!

Odpowiedź na pytanie znajduje się poniżej.
Zaufany specjalista Umów wizytę
Edytuj odpowiedź

Witam,

po kuracji retinoidami zaleca się dalsze leczenie podtrzymujące kremami. Zachęcałabym więc od rozpoczęcia takiej kuracji, najlepiej jakimś nowoczesnym preparatem o wielokierunkowym działaniu (być może to już będzie wystarczające).

Oczywiście, w przypadku trudności terapeutycznych, najlepszym rozwiązaniem byłoby przeprowadzenie kuracji raz jeszcze. Nie jestem w stanie Pani odpowiedzieć czy trądzik po niej nie powróci, zwykle, jeśli obserwujemy nawrót (u ok. 20% pacjentów), to ma on zdecydowanie mniejsze nasilenie niż przed kuracją.
 

Zaufany specjalista Umów wizytę
Edytuj odpowiedź

Witam proszę zacząć wizytę od konsultacji u lekarza medycyny estetycznej , bądź dermatologa. Skóra zostanie dokładnie obejrzana i zbadana, zostaną dobrane jak najodpowiedniejsze metody leczenia. Najskuteczniejszą metodą na blizny i trądzik jest zastosowanie peelingów medycznych w połączeniu z lekami do stosowania na skórę odpowiednio dobranymi do stanu skóry.
Można wykonać badania helicobacter pylori, badania na posiew bakteriologiczny oraz odwiedzić dobrego dermatologa, który dobierze terapię lekową doustną oraz preparaty do smarowania na skórę.

 Redakcja abcZdrowie
Redakcja abcZdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Witamy serdecznie!

Zebraliśmy dla ciebie dodatkowe informacje dotyczące tematów poruszanych w pytaniu. Skorzystaj z linków poniżej, aby dowiedzieć się więcej:

  • Dermatologia – Jeśli złość sprawia, że stajesz się blady, wściekłość z kolei powoduje, że twoja twarz oblewa się czerwienią, z powodu zimna zaś siniejesz, to takie zmiany barwy skóry są zasadne i łatwo wytłumaczalne. Gdy jednak ni stąd, ni zowąd na skórze pojawiają się czerwone plamy lub inne zmiany, mogą one być zapowiedzią rozmaitych chorób.
  • Trądzik – „Trądzik jest… piętnem, które cierpiący musi nosić… Czymś, co budzi wstyd. Czymś, co jest powodem drwin” (dr A.C. Chue). Tak sądzi ogromna większość osób dotkniętych tym problemem. Jednakże warto zagłębić się i dokładnie poznać przyczyny i rozwój zmian trądzikowych oraz ich skuteczne leczenie.

Nasi lekarze odpowiedzieli też na kilka podobnych pytań innych użytkowników:

Wyszukaj lekarza po opiniach