Zapytaj lekarza

1 , 0 1 8 , 6 0 7

odpowiedzi udzielonych przez naszych ekspertów

Rzetelnie + Bezpiecznie + Bezpłatnie

Dlaczego mam zakola w młodym wieku?

Witam, mam 19 lat. Od jakiegoś czasu zauważyłem, że zaczynają mi wypadać włosy. Po ścięciu włosów zauważyłem, że miejscami włosy są rzadsze i zaczynają mi się robić zakola. Chciałbym zahamować ten proces i w możliwym stopniu, aby włosy znów odrosły. Na skórze robią się czerwone strupki, a żółte płatki wypadają z włosów. Myję włosy "szamponem" Zoxin Med i zaczerwienienie znika ale włosy nadal wypadają. Czy mogę zacząć stosować zewnętrznie Piloxidil i łykać np. cynk? Mój tata ma zakola, ale ma 40 lat, a ja tylko 19. Co mam zrobić aby zahamować wypadanie włosów. Bardzo proszę o rade i jakies wskazówki.
MĘŻCZYZNA, 19 LAT ponad rok temu

Witam serdecznie!
Przyczyn łysienia może być wiele, prawdopodobnie przyczyną Pana łysienia jest łysienie androgenowe, jednak bez możliwości badania lekarskiego, obejrzenia zmian i dokładnego zebrania wywiadu nie można tego stwierdzić. W tym celu wskazana jest wizyta u dermatologa - nie jest konieczne skierowanie od lekarza rodzinnego.
Wskazane jest również wykonanie badań laboratoryjnych w celu wykluczenia innych częstych przyczyn nadmiernej utraty włosów - warto wykluczyć anemię oraz choroby tarczycy. W tym celu wskazane jest oznaczenie przynajmniej morfologii i TSH.
Jeżeli potwierdzone zostanie łysienie androgenowe to jego leczenie jest długotrwałe, często niestety efekty są niezadowalające. W leczeniu skuteczny wydaje się finasteryd, oraz przeszczep włosów. Według niektórych doniesień dobre efekty przynosi również stosowanie monoksidylu w formie preparatu stosowanego na skórę głowy. Najlepiej aby leczenie zostało dobrane przez specjalistę.
Polecam jeszcze artykuły poświęcone tej tematyce:
http://portal.abczdrowie.pl/testosteron-a-lysienie
http://portal.abczdrowie.pl/lysienie-androgenowe
http://portal.abczdrowie.pl/metody-leczenia-lysienia-androgenowego.

Pozdrawiam

Lekarz specjalista chorób wewnętrznych. Autorka wielu profesjonalnych publikacji medycznych.
0
Magdalena Mroczek
77 poziom zaufania

Łysienie w Pana przypadku to najprawdopodobniej tzw. łysienie androgenowe. W tym rodzaju łysienia najpierw tworzą się zakola, potem zlewają sie one i powstaje łysina. Włosy stają się cieńsze i mają postać meszku. Łysienie tego typu może występować wcześnie i zaczynać się już w wieku 16-18 lat. Najczęściej jednak występuje u mężczyzn w przedziale wiekowym 35-45 lat. Tego typu łysienie występuje rodzinnie. Rodzinne występowanie stwierdza się aż w dwóch trzecich przypadków. Łysienie takie jest genetyczne i uwarunkowane pochodną testosteronu, która sprawia, ze włosy są cieńsze i słabsze. Łysieniu typu męskiego często towarzyszy, a najczęściej poprzedza je łupież, tworzący na skórze głowy żółtawe strupy oraz nadmierne wydzielanie łoju. Zazwyczaj na podstawie obrazu klinicznego można bardzo łatwo rozpoznać łysienie androgenowe. W niektórych przypadkach, kiedy lekarz ma wątpliwości może wtedy zalecić wykonanie trychogramu czyli badania, które pokazuje ile włosów znajduje się w poszczególnej fazie wzrostu. Dermatolog może zalecić niektóre preparaty na łysienie. Leczenie powinno się odbywać pod jego kontrolą. Dwa znane środki to amineksil i minoksidil. Działają one poprzez poprawienie ukrwienia skóry głowy. Najlepsze efekty dają u mężczyzn przed 40 rokiem życia oraz u tych, u których płaty łysiny nie przekroczyły średnicy 10 cm. Pierwsze efekty leczenia widać zazwyczaj po 2 miesiącach, najlepiej zauważalne są one jednak dopiero po roku. Preparat wciera sie w skórę głowy 2 razy dziennie. Inną dość kosztowną metodą jest finasteryd. Kuracja kosztuje kilkaset złotych miesięcznie i pierwsze efekty widzi się po około 3-5 miesiącach. Kuracja jest za to niezwykle skuteczna , ponieważ oddziałuje bezpośrednio na przemianę androgenów. Najbardziej radykalną metodą jest przeszczep włosów. Można przeszczepiać płaty skóry z dobrze rozwiniętym mieszkami włosowymi. Czasami trzeba ich wykonać aż 150, aby przykryć niewielkich rozmiarów zakole. Na odrost włosów czeka się około pół roku. Łysienie mogą też powodować niedobory witamin i mikroelementów, choroby autoimmunologiczne tj. toczeń, niedoczynność tarczycy, cukrzyca, niektóre zmiany hormonolne, a także niektóre leki, w tym leki stosowane w przebiegu nadciśnienia tętniczego oraz depresji. Może Pan łykać cynk i stosować Piloxidil. Najlepiej jednak leczenie zacząć od wizyty u dermatologa. Chociaż wydaje się, że u Pana mamy do czynienia z łysieniem androgenowym, najlepiej, żeby stwierdził to lekarz. W tym celu potrzebne jest badanie i wywiad.

0
redakcja abczdrowie Odpowiedź udzielona automatycznie

Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:

Strefa Kobiety
Ważne tematy