Rozpoznanie ADHD
Myślę, że takie wskazanie wynika wprost z przyczyn oraz objawów nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami w koncentracji uwagi. Umiejscowienie ucznia w pierwszym rzędzie ma na celu ograniczenie dystraktorów oraz pozwala nauczycielowi skuteczniej kontrolować reakcje i zachowania ucznia. Poważnych badań poświęconych temu zagadnieniu nie odnotowałem, związane to jest prawdopodobnie z trudnościami metodologicznymi, natomiast obserwacje pedagogów praktyków potwierdzają zasadność takiego działania.
W praktyce pedagogicznej stosuje się sadzanie ucznia "trudnego" np z ADHD w pierwszym rzędzie, ponieważ nauczyciel ma możliwość natychmiastowego reagowania na zachowania dziecka, może delegować mu dodatkowe zadania, umożliwiać mu większą ilość ruchu, poprzez angażowanie go w drobne czynności typu zebranie zeszytów itd. Ma to na celu podwyższania poczucia wartości u dziecka.
Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:
- Jak wyciszyć ucznia z ADHD? – odpowiada Lek. Marta Mauer-Włodarczak
- Jak poprawić koncentrację uwagi u dziecka z ADHD? – odpowiada Lek. Marta Mauer-Włodarczak
- Uwagi nauczycieli w stosunku do dziecka z ADHD – odpowiada Lek. Jacek Ławnicki
- Gdzie jest moje dziecko i czy ma ADHD? – odpowiada Mgr Aurelia Grzmot-Bilska
- Niepokojące zachowanie syna w szkole – odpowiada Mgr Jakub Bieniecki
- Ocenianie dziecka z ADHD przez nauczycieli – odpowiada Mgr Patrycja Stajer
- Badania w celu diagnozy ADHD – odpowiada Dr Ewa Bujoczek
- Czy rodzic dziecka z ADHD może żądać od wychowawcy pokazania uprawnień? – odpowiada Mgr Aurelia Grzmot-Bilska
- Symptomy ADHD u ucznia w wieku gimnazjum – odpowiada Mgr Violetta Ruksza
- Hiperkinetyczne zaburzenia zachowania u ucznia – odpowiada Mgr Magdalena Golicz